Gå til innhold

Lost 5x14:"The Variable"(USA) 100th episode

Anbefalte innlegg

07638ed984ab5efe26977b5.jpg

Etter ca. 5 lange år med mange nedlagte serier og andre serier som ikke fikk sendetid engang. Det var 22/9 -2004 de rundt hundre overlevende Oceanic Flight 815 startet, nå er Lost klar for episode nr. 100! Gratulerer!

Her skal det bare diskuteres episoden "The Variable". Annen diskusjon og diskusjon om andre episoder skal taes i en annen "passende" tråd(spoilere helst i spoilertråden for sesong 5). Om du poster informasjon om episoden før den er sendt i USA, legg det i en spoiler. Har du ellers innvendiger til hva som bør være med blant informasjonen i førsteposten ta kontakt med trådstarter via PM.

Written by Edward Kitsis & Adam Horowitz

Directed by Paul Edwards

Nye promoer fra den siste blir postet nå snart i spoilertråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IMDB og epguides.com er noen forbanna tullingsider uansett. De kan være skrevet av katta til naboen din. Lostpedia sier noe annet derimot, og selfvølgelig ABC

Presseskrivet til "The Variable":

THE TIME OF (spoilers, les spoilertråden),

ON ABC'S "LOST"

This Installment Marks the 100th-Episode Milestone for the Series

"The Variable" - On the 100th episode milestone for the series, (spoilers, les spoilertråden), on "Lost," WEDNESDAY, APRIL 29 (9:00-10:02 p.m., ET) on the ABC Television Network.

"Lost" stars Naveen Andrews as Sayid, Henry Ian Cusick as Desmond, Jeremy Davies as Daniel Faraday, Michael Emerson as Ben, Matthew Fox as Jack, Jorge Garcia as Hurley, Josh Holloway as Sawyer, Daniel Dae Kim as Jin, Yunjin Kim as Sun, Ken Leung as Miles, Evangeline Lilly as Kate, Elizabeth Mitchell as Juliet and Terry O'Quinn as Locke.

Guest starring are (mange gjesteskuespillere, spoilere. Se spoilertråden)

"The Variable" was written by Edward Kitsis & Adam Horowitz and directed by Paul Edwards.

Source: ABC

Nyhet om det på Lostpedia:

http://blog.lostpedia.com/2009/04/lost-cel...0-episodes.html

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Jeg har virkelig savnet Faraday de siste episodene og synest det er på tide med en Daniel sentrisk episode. Og gleder meg derfor veldig til i morgen. Jeg tror også vi kommer til å få svar på en del ting, eller iallefall alt Faraday vet (og det er nok en del.) :)

Fra tv.com

This episode is considered by the producers of the show and ABC as the official 100th episode of LOST. Exodus Part 2 from Season 1 is an 80 minute episode, the same length as two full episodes, and is now considered as two full episodes, bringing Season 1's episode count to 25 total.
Lenke til kommentar

Mahavishnu, nå synes jeg faktisk epguides.com stemmer ganske så presist som oftest (IMDB derimot nei). Har faktisk tilgode å finne feil. Istedet for å slenge med leppe at de er udugelige så kunne du jo kommet med forklaringen på hvorfor det er den 100. og ikke 99. episoden.

Ehtram har visst funnet det, og det forklarte jo en GOD DEL, alle sider, tilogmed ABS ("episode recap") er feil. Står INGENTING der som jeg kunne se som indikerte at produsentene hadde splittet Exodus part 2 i 2 biter. Hverken Lost-norge.net, epguides.com eller Lostpedia (delvis) er helt oppdaterte på episodeoversikten.

Lenke til kommentar

Så det nå, men når ABC og produsentene velger å kalle den episode nr 100 gjør jeg det samme. Kan hende at de har tatt med MP-episodene i sammenhengen. Hver sesongfinale er 2 episoder som regel. Exodus var en trilogi forresten. Exodus Part 1, Exodus Part 2 og Exodus Part 3. Og er 3 episoder. Men nok diskusjon om det, ABC og produsentene sier det er episode nr 100. Derfor forblir den det.

Lenke til kommentar

cusersthadpictureslosts.jpg

Flashbacks

For det første, bra at vi vi endelig vite mer om familien til Faraday. Merkelig nok er han da stesøsken med Penny, og Widmore er faren hans. Jeg så det som en mulighet etter Jughead, men med så mye usikkerhet rundt om Widmore og de andre dro vekk fra øya eller ikke så tenkte jeg ikke på det før vi så Widmore i Ben sin episode.

Enda en bekreftelse på at Widmore virkelig iscenesatte Oceanic Flight 815-vraket fra andre enn Ben og Tom var bra vi fikk. Siden Ben har aldri vært helt troverdig, så det bra vi fikk på en måte en endelig bekreftelse på det i episoden.

Veldig bra forskjell på Eloise og Daniel. Daniel tror på fri vilje og mulighet til å endre skjebnen, mens Eloise er en av de som lever med det. Hawkings blir framstilt som det midt i mellom en badguy og en goodguy, mens hun er så og si mest en "badguy".

Flashforwards

Det var som jeg begrunner litt nedenfor en bra måte å legge til en liten Desmond-handling igjen, men jeg savner seriøst mer av Desmond på skjermen. Han trenger så absolutt mer tid på skjermen i sesongfinalen hvertfall. Tror neste episode blir å stoppe energi-utbruddet som Faraday snakket om. Så jeg tviler på at de gir plass til noe Desmond i neste episode.

1687fad45b56a5136d499e3.jpg

Othersville, chaos chaos?

Kaoset startet virkelig i denne episoden.

Samtalen mellom Daniel og Jack på starten tror jeg lett kan være en stor vekker for Jack, og gjør at Jack da blir mer oppmerksom på de handlingene han gjør. Hvis han da allerede ikke har trodd på dette da. Du hadde jo det "jedi-øyeblikket" mellom Roger Linus og Jack i forrige episoden som fikk meg hvertfall til å tro at Jack er veldig varsom på hva han gjør. Men kaoset i episoden var alikevel ikke noen som kunne forhindre. I tilegg har jo en del episoder ledet opp til dette og.

Så fikk vi se sesongstarten på nytt på en måte, fra et annet perspektiv. Det var virkelig bra å skjønne meningen med at Daniel da dukket opp i 1974. Det bare er med å bygge opp produsentene som virkelig vet hva de gjør for min del. Og går ikke rundt grøten veldig mye som Heroes og Prison Break f. eks.

Bra med en forrsettelse på den scenen så vi fikk vite hvorfor Daniel var der nede og slipper å fundere dette videre.

Men den delen nede i The Orchid hadde også noe negativt synes jeg i seg. Vi fikk se en skuespiller som sin tredje karakter på serien. Snakker om Ariston Green som spilte en other ved navn Jason i sesong 3 som var med veldig mye på Hydra-øya i det plottet. Samt angrepet på de overlevende i slutten av sesong 3, og da nevner jeg at han ble faktisk knekt nakken på av Sayid. Også spilte han igjen en random other i sesongfinalen til den fjerde sesongen. Og nå igjen er han en workman i Dharma.

Forventet at Pierre Chang endelig skulle få vite at Miles virkelig er sønnen hans. Det er en liten mulighet for at det kommer opp senere. Meget sansynelig, ser ikke for meg at Miles og de andre kommer seg tilbake til evt. 2007 før Miles har snakket med faren sin som sønnen hans og at vi får vite hva som skjedde med Bernard og Rose.

Var noen par morsomheter i denne episoden. Spesielt den kommentaren til Sawyer angående Phil, "my fist slipped". DVD-kommentaren til Miles.

Også har du "i just got shot by a physicist" av en forbannet og frustrert Radzinsky, han Eric Lange som spiller Marty Radzinsky passer utrolig bra til rollen må jeg si. Til tross for at han kommer fram som så veldig bra skuespiller(noe på grunn av rollen egentlig), så er han hvertfall passende til rollen.

Haha også kom Hurley med en liten referanse til Fonzie fra "Happy Days", en serie som startet i 1974 og hadde handlingen på 50-tallet.

fonz.jpg

Ventet egentlig på at Hurley skulle komme med noen kommentarer som Fonzie pleide, som "Whoa" eller "Aaay!"/"Eyyy!". Ganske teite ja, men de likte dette på 70-tallet og den serien levde i 10 år. Var heller ikke noe tommel opp, som mildt sagt er varemerket til Fonzie.

Veldig bra tempoforandring akkurat etter Faraday hadde snakket med lille Charlotte. Gunfighten mellom Kate, Jack, Faraday mot Radzinsky & Co var bra. Likte den actionsekvensen, spesielt når Faraday ble skutt og tilfeldigvis skøyt Marty tilbake i hånda.

cusersthadpictureslosts.jpg

Farwell, Daniel Faraday

Faraday`s død er litt mer spesiell enn tidligere dødsfall på Lost. Ikke bare døde han i 1974. Men han ble kjipt nok også drept av sin egen mor.

Etter 20 episoder så døde Faraday, synd at han døde så tidlig etter sin tilbakekomst og etter så få episoder. Så heller for meg at Miles kanskje døde, men ærlig talt jeg ser større grunner for å ha med Miles videre enn Faraday.

Muligens vi kan anta når vi legge ting sammen at Eloise og Widmore`s "vision" om Desmond (Og Faraday for den skyld). Antar at de var gitt en "download" av informasjon av Faraday`s notatbok eller noen av de overlevende(kanskje for å ha hjulpet dem å komme tilbake til 2007 på et senere tidspunkt?). Det er hvertfall logisk at de ville ha kontrollert han videre så han faktisk ender opp på øya. Så jeg tenker at de vet veldig godt hva som kommer til å skje og at de tror på fri vilje. Ellers, så kanskje de faller i ‘whatever happened, happened’ kategorien. Også tror jeg alltid Eloise har trodd på fri vilje etter at hun ble smule frustrert da Desmond ville ha ringen til Penny tilbake i 3x08: "Flashes Before Your Eyes". Det er enten det eller så er hun fortalt at Desmond er unik og mirakeløst spesiell. Som da får meg til å spørre....

Hvordan vet Faraday at reglene da ikke angår Desmond? Var det på grunn av deres samtale i 4x05: "The Constant" over radion og failsafe nøkklen til The Swan? Pluss, hvordan vet han at alle har en lik mulighet til fri vilje som han så ut til å nevne når han kom tilbake til øya?

Konklusjon

Som forventet, så forsetter Lost en periode med noen bra episoder. Alle episodene siden "Dead is Dead" har vært bra. Kanskje litt gråting her og der. Kanskje veldig nedslående at Widmore og Eloise har gått gjennom så mange år når de viste at Daniel ville dø.

En veldig bra episode og en bra cliffhanger. Fortjener ikke noe annet enn 10/10. Lover virkelig bra for sesongslutten dette.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Herlig episode! Må si at jeg ikke likte helt Daniels død i slutten der, siden han er en av mine yndlingskarakterer og i tillegg nettopp har gjort èntre i serien igjen. I tillegg å bli skutt av sin egen mor? Ajaj, lover ikke bra. Eller, det gjør jo det, var en herlig episode! :)

Lenke til kommentar

For en nydelig episode! Har likt Daniels karakter ganske godt fra starten av, og etter denne episoden vokste han bare enda mer innpå meg. Syns også det er synd, som de fleste andre påpeker, at han tok kvelden. Bygger seg virkelig opp til en forhåpentligvis god sesongfinale nå.

Det som surrer mest rundt i hodet mitt nå, er nettopp hva som skjer om de forhindrer sitt eget flykrasj. Virker som en pekepinn på hva sesong 6 vil dreie seg om.

Lenke til kommentar

Denne episoden fortjener å være nr. 100. Føltes som om de hadde trimmet dødvekten, for dette er første episode på lenge at det ikke er noen deler av episoden jeg føler kunne vært kuttet (selvsagt kan det vise seg senere at det er en grunn til at de er der, men jeg tviler på at det kan sies om all dødvekten).

Veldig bra tempoforandring akkurat etter Faraday hadde snakket med lille Charlotte. Gunfighten mellom Kate, Jack, Faraday mot Radzinsky & Co var bra. Likte den actionsekvensen, spesielt når Farada

Hvertfall vi fikk en ca. alder på Faraday. Han er hvertfall over 30, så han kan lett være

We should probably assume Farady is older than 30 in 2007 just based on his looks, but wouldn’t it be interesting if Widmore and Hawking chose to have Daniel only after having seen him in 1977.

Skal du oversette noe du har skrevet på engelsk, er det kanskje en fordel å gjøre det fullstendig? :) (Jeg skal ikke klage for mye; jeg setter pris på postene dine.)

Jeg lurer på hva Daniel mente med fri vilje. Kan det være så enkelt at tanken om fri vilje aldri hadde gått opp for ham før nå?

Uansett, knallepisode.

Lenke til kommentar

Ah. Fin, fin episode! Endelig litt action igjen. Så faktisk at Hawking drepte Daniel, men det som var overraskende var jo hvor sikker Alpert var på at han ikke kom til å skyte han. Gleder meg til neste uke! Går ut i fra at det er Miles som overtaler Chang til å evakuere. I tillegg tror jeg Hurley og Jin redder Sawyer ganske lett.

Hvor er Sayid, Rose, Bernard og Vincent?

Min humor hvis Sayid får slett seg ned hos Others. Passer han perfekt.

Lenke til kommentar

Da var episoden sett.

Først, dette var trolig en av de beste episodene denne sesongen, kommer høyt oppe blant mine all-time favorites :) Fikk svar på mange "små" spørsmål. At Charles er faren til Daniel, har jeg hatt en mistanke om i laaang tid. Alle i Lost er forbundet til hverandre på en eller annen måte. Richard, ja han er super. Elsker alle scener med Richard, trolig en av de karakterene jeg er mest nyskjerrig på.

Men, det som var trist med denne episoden var at Daniel døde. Jeg har likt ham helt fra starten av. Uff :cry:

Spennende om de klarer å forhindre at flyet styrter. Kan de klare det? Hva skjer da? Dette lover godt, og dagens episode viste at LOST er den beste serien :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja sånn går det når man peker en pistol mot noen :)

Er ikke sikkert han er helt død, hvis Richard har en god ide på lager. Øya er jo kjent for sine helbredende egenskaper. Locke fikk igjen livet. Etter leksjonen Faraday gav om personer som variabler og at de kunne forhindre flykrasjet, lurer jeg på hva som vil skje ettersom han nå ikke får detonert hydrogenbomben. Evig Loop? Hehe. Blir for heavy for meg dette.

Lenke til kommentar

Intoren i dag var sånn for å reklamere for Star Trek: The Movie. Kom et sneak peek-klipp fra filmen rett etter på amerikansk tv. JJ Abrams som var en av de 3 hovedfolkene bak Lost har nemlig regisert filmen.

Skal du oversette noe du har skrevet på engelsk, er det kanskje en fordel å gjøre det fullstendig? :) (Jeg skal ikke klage for mye; jeg setter pris på postene dine.)

Den delen var noe jeg henta fra Lostpedia i dag tidlig, syntes den delen var litt viktig. Så jeg brukte Lostpedia ala Choekaas og flere andre bruker her. Så har ikke oversatt den siste delen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...