Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp jeg er ufokusert!

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg drusern på jeg :cool:

Når jeg driver med skole (lekser eller selvstendig skrivejobbing på skolen) mister jeg veldig lett fokuset, og begynner å kaste bort verdifull tid på annet fjas. Dette skjer aldri under muntlig undervisning eller debatter, kun når jeg er "overlatt til meg selv".

Uansett hvor mye jeg anstrenger meg blir fokuset mitt dradd over mot ikke faglig drit som feks random nettsurfing eller Facebook. Tenker som så at dette i grunn må være en ganske internasjonal lidelse, så en eller annen gluping der ute har helt sikkert en eller annen fiks han pleier å dra når han skal jobbe med skole. Feks mat som kan roe nervene og/eller øke fokus, eller diverse øvelser som gjør det samme.

Sitter du på kunnskap som kan hjelpe en Bjarnemann i nød hadde han blitt veldig takknemmelig :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme problem selv. Pleier som de andre sier å unngå og sitte på pcen så lenge det lar seg gjøre. I tillegg prøver jeg å arbeide mest mulig på skolen, biblioteket eller andre steder der jeg ikke har mange andre ting som kan ta oppmerksomheten bort fra arbeidet.

Når jeg arbeider på pcen hjelper det å sette seg mål underveis, som for eksempel at jeg skal ha skrevet et visst antall sider eller besvart et antall oppgaver før jeg gir meg selv en kort puse for å surfe rundt. Ved å legge en plan for arbeidet blir det mer struktur og man oppnår motivasjon for å utføre oppgavene. Det jeg opplever når jeg arbeider alene er at jeg mister helt motivasjonen til å arbeide. En måte å løse dette på kan være å avtale med noen at dere løser oppgavene hver for dere innen en avtalt frist for så å møtes å gi hverandre tilbakemeldinger.

Uansett, når du merker du begynner å miste fokus så reis deg opp og ta en rask luftetur og noe å spise istedenfor å starte med random nettsurfing. Da går det lettere å starte igjen etterpå. Unngå å starte med surfingen på nettet, da er det vanskelig å komme igang igjen.

Lenke til kommentar

Jeg sitter faktisk og har samme problemet nå. Skal skrive en en oppgave her nå, men klarer ikke konse. Sitter jo her nå, og det skal jeg jo ikke :p Dette er et problem som har oppstått i senere tid i 3 klasse på videregående. Tror jeg er skolelei rett og slett. Før kunne jeg lese i timesvis, nå holder jeg så vidt 5 min før jeg finner på noe annet. HAr ikke funnet noe som funker. Bruker matpause, luftepause og andre pauser som unnskyldning til meg selv. "jeg må jo spise". Hjelper heller ikke at tankene flyr overalt uansett, har mye å tenke på for tiden å så. Jeg er håpløs, no self-control at all.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...