mepy Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Faktum er at svineinfluensaepedimien eller fugleinfluensaepidimien aldri hadde kommet hvis det ikke var for menneskers dyrehold. Men det er verre enn du tror: For maten som kreves å lage 1kg protein fra kjøtt kan man få 10kg fullverdig protein fra planter. 1,1 billion mennesker er underernærte. Hver dag dør 36.000 mennesker av sult, 2/3 av disse er barn. FN forventet en 15-25% nedgang i verdens matproduksjon de neste årene. Dette fordi 2/3 av verdens dyrkede areal er truet av tørke. Å være kjøtteter slipper ut mer klimagasser enn bruke en bil og alle de elektriske apparatene dine samlet sett. - Vegetarianere har halvparten av kreftraten til ellers i befolkningen. - Vegetarianere har bare 10% av hjerte og karrsykdommene enn ellers i befolkningen. - Vegetarianere har mye lavere rate av diabetes II enn ellers i befolkningen. http://video.google.com/videoplay?docid=6361872964130308142 Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Whatever. Out of sight, out of mind. Vi kan ikke bry oss om alle. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Vent.... sier du at vi skal bli vegetarianere? Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyrene, hvorfor er de da laget av kjøtt? - Vegetarianere går glipp av mye god mat. Men det er greit det, da blir det bare mer godsaker igjen til meg. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Du glemte et par punkter: -Vegetarianere er 135% mer whiny enn resten av befolkningen. -Vegetarianere prøver å presse sitt kosthold over på andre. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 3. De er noen jævla hyklere som tror de er bedre og mer opplyst enn andre. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 4. de spiser opp maten til maten min. Lenke til kommentar
Ninjakos Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 1,1 billion mennesker er underernærte. Når rakk vi en billion mennesker på kloden? Gress smaker ikke godt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Er det noe galt i denne tenkegangen. 1. Vi blir alle vegetarianere 2. Etterspørselen etter frukt og grønt stiger 3. Prisene stiger 4. Fattige har ikke råd til frukt og grønt 5. Enda flere dør av sult Lenke til kommentar
Ninjakos Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Pluss at da har vi ikke noe å fore alle dyrene vi ikke spiser med. Lenke til kommentar
simon11 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det er ikke bare kjøtt produksjon som er farlig. Fiske produksjon er heller ikke bra. For en Laks, kan man spise 4 ganger så mye annen fisk. Dette fordi vi produserer fisken "Unaturlig" i oppdrettsanlegg. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det finnes ikke noe som er "unaturlig". Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Ikke faen om noen for ta fra meg grillet biff. Det skjer bare ikke, om det at jeg spiser kjøtt gjør at folk døe av sult så får det heller bare være sånn. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Verden er overbefolket allerede, om noen dør så er det vel bare bra. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 vegetarisme fører til mangelsykdommer? er masse nødvendige næringsstoffer som bare finnes i kjøtt. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Strindmo: ikke alle vegetarianere er evangelister som på død og liv skal spre sin ideologi. Jeg nøyer meg med å prøve å få folk til å tenke over det når temaet kommer opp. Men skal man være litt realistisk, så er dette en reell trussel. Se på hvordan barn idag blir brukt som et virkemiddel i miljøspørsmål, reklame rettet direkte mot barn om hvordan man kan redde kloden, og om det at å si ifra til sine foreldre er ok - tenk om noen vegetarmiljøværnere klarer å få sitt budskap inn på denne måten. Da kan ting begynne å skje. Sånn helt uten videre så vil man aldri kunne ta kjøttet ifra de som liker kjøtt. Da blir det bråk. Moderasjon er viktig, ekstremisme oppnår ingenting blandt de etablerte kjøtteterne, man ender fort opp stemplet som useriøs. Kjøtt er vanlig. Første steg imot en bedre verden bør være å få kjøtteterne til å tenke over at de spiser kjøtt. Til å tenke over kvaliteten på kjøttet. Til å huske på at det faktisk er en luksusvare. For min del, spis gjerne kjøtt, men sett pris på det. Sangesland: menneskekroppen er flink til å klare seg med omtrent hva det skal være av kosthold, og kjøtt har ingenting som er 100% nødvendig. Vegetarisme vs. veganisme kan utgjøre litt, siden sistnevnte krever planlegging for å få nok næringsstoffer, men ellers så skal man spise utrolig snevert som vegetarianer for at det går utover helsen. Rene kjøttetere fra naturens side, bla. hunder og katter trenger næringsstoffer ifra kjøtt for å overleve. Rene kjøttetere klarer ikke å fremstille taurin selv, og da går det galt. Rene kjøttetere er forøvrig også bedre skikket til å fordøye kjøtt på best mulig måte for å få mye næringsstoffer uten å ta til seg de dårlige stoffene i like stor grad som altetere - bla. gjennom annen tarmdesign. Endret 29. april 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Ok, la meg prøve å se litt seriøst på det, fordi det jeg sa tidligere hadde faktisk litt sannhet i seg. Kuer, hester, sauer spiser bare gress uansett. Det er mer enn nok av steder hvor vi kan la de spise gress og de vil ikke ta vekk områder for å produsere grønnsaker/korn fordi det er begrenset mengde med steder hvor man kan produsere dem. Sannsynligvis vil et forbud mot de dyrene føre til en større ettersprsel etter grønnsaker, men ikke et større tilbud. Griser spiser ikke gress, men de spiser nesten alt også inkluderene søppel. Allikavel spiser de en del grønnsaker og vil ihvertfall ha en liten effekt på mengden. Likeledes med kyllinger. Jeg vil tro at hvis alle ble vegetarianere, ville etterspørselen etter grønnsaker øke mer enn tilbudet man får fra de ekstra områdene og maten som blir gitt til kyllinger og griser. Uansett, la oss si at etterspørselen øker mindre enn tilbudet og det man gir til kyllinger og griser. Prisene kommer ikke til å forandre seg noe særlig, og dette er et ganske drastisk tiltak med lite resultater. Det er desverre mange som tror at økonomien fungerer som en kake. Økonomien fungerer ikke slik, og dermed hjelper det ikke at folk blir vegetarianere. Endret 29. april 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Bata Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Janniz mann, du må ta det med en skje salt, jeg overdriver. Selvfølgelig er ikke alle veggiser jævlige, men OP er akkurat den stereotypen jeg tenkte på. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Janniz mann, du må ta det med en skje salt, jeg overdriver. Selvfølgelig er ikke alle veggiser jævlige, men OP er akkurat den stereotypen jeg tenkte på. Skal jeg dømme etter denne tråden så er kjøttetere langt verre enn vegetarianere. Mange kjøttetere tåler ikke at andre spiser annerledes enn dem, de tåler ikke et kritisk blikk på eget kosthold og blir grinete om noen sier at de er vegetarianere. Nå dømmer jeg selvsagt ikke etter denne tråden. De fleste kjøttetere har ingen problemer med å se problematiske sider ved kjøttproduksjon eller at andre mennesker er vegetarianere. Men enkelte ser ut til å bli fornærmet av at noen har valgt å ikke spise kjøtt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå