Gå til innhold

FOS BS 09 Kjevik

xcitu

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har da til min store glede fått godtatt søknaden min til FOS BS 09 i Kjevik. Jeg har tenkt å ta en militær utdannelse, under Luftvernkommunikasjon, Kontroll og Varsling eller Nasams.

Anyhoo, det jeg lurer på da er om noen har noen erfaringer fra FOS BS å dele?

Jeg vet såpass at jeg blir kallt inn, går gjennom fysiske tester, og får vite om jeg blir aspirant eller ikke iløpet av 5 dager. Om jeg blir aspirant så går det en periode på enten 2 eller 3 uker hvor jeg i slutten får vite om jeg blir elev.

Den første delen er Ok syns jeg, men er det noen som har erfaringer fra aspirant tiden som de kan dele? Hva skjer da? Hvilke oppgaver må jeg gjennom? Hva skjer generelt iløpet av den tiden?

Fikk vite om denne aspirant tiden idag og er ganske nysgjerrig :D

Takker for svar.

- X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har da til min store glede fått godtatt søknaden min til FOS BS 09 i Kjevik. Jeg har tenkt å ta en militær utdannelse, under Luftvernkommunikasjon, Kontroll og Varsling eller Nasams.

Anyhoo, det jeg lurer på da er om noen har noen erfaringer fra FOS BS å dele?

Jeg vet såpass at jeg blir kallt inn, går gjennom fysiske tester, og får vite om jeg blir aspirant eller ikke iløpet av 5 dager. Om jeg blir aspirant så går det en periode på enten 2 eller 3 uker hvor jeg i slutten får vite om jeg blir elev.

Den første delen er Ok syns jeg, men er det noen som har erfaringer fra aspirant tiden som de kan dele? Hva skjer da? Hvilke oppgaver må jeg gjennom? Hva skjer generelt iløpet av den tiden?

Fikk vite om denne aspirant tiden idag og er ganske nysgjerrig :D

Takker for svar.

- X

Det du har mottatt nå er det bekreftelse på at du skal på FOS? Jeg sendte inn karakterene mine for et par uker siden og har ikke hørt noe side. Hva stod det i så fall på svaret du fikk?

Lenke til kommentar

Det jeg har fått:

Vedrørende din søknad til Luftforsvarets befalsskole

Med bakgrunn i din søknad til Luftforsvarets befalsskole Kjevik lærling befal (LBSK/LB) sender vi ut dette informasjonsskrivet.

Etter å ha mottatt samtlige søknader til LBSK/LB har vi kommeet fram til at du er en kvalifisert søker ( med forbehold om vandelssjekk i forbindelse med sikkerhetsklarering). Du vil motta brevet om innkalling når søknadsbehandlingen til FOS BS 09 er ferdig i slutten av mai måned. Vedlagt innkallingen vil det være tidspunkt for oppmøte og andre opplysninger som vil være nyttige for deg.

Vi anbefaler deg på det sterkeste å starte forberedelsene til de fysiske testene i god tid. Dette informerer vi om på grunn av et større antall søkere møter til opptaksprovene hver år uten å klare de fysiske prøvene.

www.forsvaret.no vil det etter hvert bli en egen link til opptaket. Der vil du finne artikler om opptaket og kanskje noen nyttigee tips.

Har du spørsmål kan du kontakte rekrutteringsoffiser Georg Sørmo på telefon 38 06 52 04, mobil 91 75 76 40 eller 38 06 52 01 eller mail: [email protected].

Vell, jeg startet med å sende inn en søknad på nett før første mars. Så møtte jeg opp på Teknisk Camp 13-15 mars hvor jeg fyllte ut enda en søknad på siste dagen. Etter en stund så fikk jeg brev i posten om noe ekstra som skulle bli utfyllt(SMS om dette på mobil før jeg fikk brevet). Der var det sånn generelle opplysninger, som drikker du? røyker? syk? bruker du stoff? osv osv. + Helse erklæring. Så nå har jeg fått dette og venter enda et brev i slutten av mai som vil inneholde informasjon om når jeg skal komme der og slikt.

Jeg vil anbefale å ta en telefon inn til 03003, der vil de svare på de spørsmålene du har så godt de kan. Har gjort det jeg og har fått svar på mine spørsmål.

Endret av xcitu
Lenke til kommentar
Jeg har ikke en gang fått brevet der det skal stå hva som skal ettersendes, jeg :/

Auuusann, fristen for ettersending var 23. April.

I alle fall det som sto på mine papirer.

Jeg lurer på om det er noen form for økonomisk stønad under opptakstiden?

Hvis jeg har lest rett er opptaket (hvis man er heldig) over to-tre uker, og jeg risikerer å miste tilbudet om sommerjobb hvis jeg får beskjed om å komme inn. Da blir det ekstra jævlig hvis jeg samtidig stryker på en av prøvene, slik at jeg sitter igjen uten hverken skoleplass i forsvaret og sommerjobb. I NEED teh monneh.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Jeg fikk papirene på at søknaden min er bekreftet i dag, og har fått frist til 8 mai om å ettersende helseerklæring og vitnemål. Meget glad for å endelig få høre noe fra de :yes: . Noen som vet når vi kan regne med å få svar på søknaden?

Lenke til kommentar

Slutten av Mai fikk jeg beskjed om. Det noe forsinkelse da. Jeg ringte opp den 26.april eller noe og spurte hvorfor jeg ikke hadde fått svar på søknaden, svaret skulle da komme iløpet av april måned. Han svarte meg med at det er ca 2 ukers forsinkelse, hvorfor husker jeg ikke. Så du burde få svar rundt omkring slutten av Mai-begynnelsen i Juni. Husk da, at hvis du ikke får noe info og det nærmer seg reisetid, da ville jeg tatt en tlf inn igjen. :)

Lenke til kommentar

Vell, jeg har gått yrkesfaglinja til nå da og der får vi vite om at fravær er det første bedriften ser på. Hvis vi har knallgode karakterer, men mye fravær, så tar de heller inn en med mine karakterer og lite fravær. Dog jeg vet ikke hvordan dette teller inn i militæret. Når en kommer inn på Kjevik så bor en der nede og kan liksom ikke ha noe serlig med fravær, utenom sykefravær.

Om du har bare noen timer og dager, så burde det vell gå fint, tror jeg. Har du bevis? Hvis du har legeattest om at du har vært syk, kjøretime lapp, tannlege lapp, anything, så hjelper det, gyldig fravær. :)

Lenke til kommentar

Fravær går på holdninger, og god holdning er viktig.

Når det er nevnt har jeg fått innkalling til FOS, selv om jeg har godt over gjennomsnittet mye fravær. Det ville muligens blitt brukt mot meg på intervju (om jeg dro ned, hvilket jeg ikke gjør), men jeg fikk i alle fall komme.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar

Da vil dere forberede dere til feltuken. Bæring av sekk, pakke sekk, hvordan kle seg osv. Feltuka er den værste uken i mitt liv, ekstremt slitsomt, lite mat, lite søvn hvor de i tillegg tester lederegenskapene dine.

Jeg vil si det er en fordel å ha vært inne til førstegangstjeneste fra før, selv om de fleste som søker, hvertfall da jeg søkte ikke hadde vært det. De stiller litt høyere krav til deg om du har vært inne før, men alt går så utrolig mye lettere da. Trenger ikke gjøre deg kjent med alle de nye tingene, du har sikkert vært på tunge øvelser før.

Etter feltuka får du vite om du har kommet inn eller ikke, så er det en 3 ukers sommerferie hvor du kan spare på kreftene. Vel fortjent forhåpentligvis :D

Lenke til kommentar

Nei.

Selve søknaden er jo med i papirform. Den er delvis utfylt allerede fra det jeg skrev på nettsøknaden, og skal etterfylles nå. Så din kunne jeg ikke brukt :p

Hvorfor dropper du det forresten? Ombestemte deg eller søkte du bare på faen? :p

Hva skal jeg skrive på "Hvilken stilling søker du?" forresten? Skal jeg skrive lagfører eller vognkommandør osv.? Eller er spørsmålet for de som allerede er inne, siden det står sammen med "Grad", "Tjenestestilling" og "Avdeling"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...