ngk Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hvordan regner jeg ut feriepengene mine ved fast lønn? får utbetalt 25000 brutto i mnd. og er i 100% stilling. Skal ha 3 uker fellesferie så blir 2 uker fordelt utover resten av året ved inneklemte dager (har altså 5 uker ferie) Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Feriepengene dine regnes ut på bakgrunn av feriepengegrunnlaget fra 2008. Du har ihht ferieloven krav på 10,2 % feriepenger av feriepengegrunnlaget. De som har tariffestet 5 uker ferie har krav på 12 % feriepenger av feriepengegrunnlaget fra forrige år. Feriepengegrunnlaget finner du normalt sett på lønnsslippen for siste perioden i fjor, og i tillegg på lønns- og trekkoppgaven som du har fått fra arbeidsgiver/arbeidsgiverne du hadde i fjor. Det er nok svært vanlig i mange bedrifter at all ferie gjøres opp på mai eller juni lønn. Man får da feriepengene utbetalt, men blir trukket lønn for ferien. Etter dine utsagn vil du da bli trukket for 5 uker ferie. Du vil altså da få 10,2 %, alternativt 12 % feriepenger av fjorårets grunnlag, og så bli trukket for årets 5 uker ferie, som i ditt tilfelle vil utgjøre ca. 28 800.- kr. Det medfører at du da ikke vil bli trukket når du fysisk avvikler din ferie. Det må dog sies at det finnes bransjer med avvikende avtaler, f.eks lærere, oljearbeidere osv. Håper at dette var litt oppklarende. Ha en fin ferie! Endret 28. april 2009 av terjemag Lenke til kommentar
ngk Skrevet 30. april 2009 Forfatter Del Skrevet 30. april 2009 Takker for kjempe fint svar her står alt jeg trenger Lenke til kommentar
Abuelito Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg har et tilleggsspoersmaal: Hva hvis jeg har permisjon uten loenn i perioden 1.jan - 15.oktober 2009? Altsaa ikke noe loenn i juni i aar. Jeg har 5 uker ferie og ferie gjoeres opp i juni. Skal jeg trekkes 30/26-deler av maanedsloennen da ogsaa? Er i Ecuador. Abuelito Bjoernar Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Dersom du ikke har spart opp feriepenger i fra fjor så vil du heller ikke ha utbetalt lønn for de dagene du har tatt ut ferie. Den nye ferieloven(som kom i år) pålegger arbeidsgiver å se til at arbeidstaker avvikler hele ferien sinn. Et unntak her er de som ikke har full feriepengeopptjening. De kan få redusert ferien i forhold til opptjente feriepenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå