Gå til innhold

Ser etter oppgradering til en CPU til AM2 sokkel

Anbefalte innlegg

Jeg har per dags dato en 4200+ og den begynner vel å bli litt utdatert etthvert, så jeg lurer på hva som er det beste valget til en ny en.

De jeg vurderer er :

6000+ 79W men jeg ser ikke ut at jeg finner denne, finner den ikke på AMD sine sider engang,men den ligger i prisguiden, men ingen har den tilgjengelig.

6000+125w

5800+ Jeg finner denne på Passmark CPUlookupmen finner ikke noe pris på den, noen som vet hvorfor, er det feil i den tabellen?

og siste Athlon 64 4850e denne har jeg ikke funnet noe ytelse-test på (enda) men ser at det er av de siste som er lagt til HK listen fra MSI sin sidemed lister med kompitable CPU'er.

Noen som har noen bedre tips, eller vil anbefale noen av de jeg har gravd frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6000+ er vel tomt for nå, så av det som faktisk er tilgjenglig (som passer hovedkortet) er vel kanskje en av disse mest aktuell;

AMD Athlon 64 X2 5400+ 2.8GHz 65W (ADO5400DOBOX) (G2 stepping)

Amentio

AMD ATHLON 64 X2 DC 5600+ AM2 2.8GHZ 89W (ADA5600CZBOX) (F3 stepping)

Amentio

Pixmania

(av disse yter xxxxxxxCZBOX best p.g.a. mere L2 cache)

Lenke til kommentar

Når en ny CPU koster fra 5-600 kroner og oppover, kan det ofte være like greit å bytte ut HK samtidig og få større valg og ytelse mhp. mulige CPU til ikke så mange kronene ekstra. Husk - den opplevde hastigheten er ofte mer avhengig av nok minne, rask HD og et godt skjermkort enn en rask CPU. Om KUN CPU er saken ville jeg gått for Athlon 64 4850e, men da av helt andre grunner en ren ytelse.......Om ytelse var det interessante ville jeg vel byttet ut hele hovedkortet og CPU f.eks....Phenom II 940...

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal bytte ut HK så blir det så mye, da blir det vel DDR3 minne, altså nytt minne+HK+CPU=sikkert over 2000 kr, og det blir litt mye peng.

Jeg har oppgradert skjermkortet, vel i fjord høst :) har et 8800 GT,så føler CPU'en er den store flaskehalsen, driver ikke med übergaming, men hadde ikke skadet om ting gikk litt fortere + at denne CPU'en blir så fort varm. idle på 35-39 og load fort 50+

En kjøler koster jo nesten det samme som en ny CPU :)

Hvorfor vil du anbefale Athlon 64 4850e om ikke for ytelsen?Er det noe spesielt med den, den scorer ca 20% over 4200+, mens 5600+ er ca 30% bedre i følge dennetabellen,men jeg er ikke sikker hvor pålitelig den er,er dere kjent med denne siden?

Står at mulicom venter 6000+125w på lager,kan høre med de isåfall.

Men hvis jeg skulle ta det store skrittet og faktisk gå for nytt HK, vil dere anbefale da?

Lenke til kommentar

Ja det der så ikke dumt ut, litt lettere å oppgradere senere, men det med max graphic memory = 256 MB, vil det si at jeg bare får brukt 256 MB minne fra skjermkortet?

Jeg har 512 på mitt, vil jo ikke at de skal gå til spille.

Fant faktisk en AMD Athlon64 X2 6000 + - 3.1GHz - AM2 - BOX i danmark, fra kinapriser.dk.

Men jeg må si at ytelsen blir en good del bedre hvis jeg bytter HK,lurer på om jeg skal vente til jeg har litt mer penger og gå for en bedre pakke.

Ble litt fristet av AMD Phenom 8750 Triple-Core,virket som det var mye for pengene.

Men jeg fant ingen butikker som hadde den, ikke si at jeg ligger så langt bak at den er gått ut på dato den og?

Edit: hva som er best idag da Intel eller AMD, sist jeg fulgte med var Intel overlegen, har det skjedd noe nytt på den fronten?

Har laget meg en liten ønskeliste,er litt for dyrt akkurat nå,sparer til ferie nå,men lurer på om jeg skal vente til jeg har råd til det:

AMD PHENOM X3 8750 2.4GHZ BLACK SKT AM2 3.5MB 95W 829,-

OCZ TECH Freeze Extreme Thermal Kjølepasta, 3 gram 48,-

bruker stock kjøler på skjermkortet,men har en zalman liggende.. trenger bare litt pasta :)

ASUS M3N78 SE ATX AM2 nForce720D HT3 5200 8Gb DDR3 1 x PCI-Ex16 SATA2 Raid GigaBit LAN Audio (M3N78 SE) 500,-

ca 1500+ inkludert frakt

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

Nei 256 har ikke noe å si, glem det og nei ikke noe 8750 nei. Skal du ha bedre enn X2 7850 - som jeg ikke hadde giddet i første omgang - skal du ha Phenom II 720 (3 kjerners som koster ca 1300,-). Du vil ikke få noe løft med 8750 i forhold til den jeg foreslår.

Ser egentlig ingen grunn til å vente. Det hovedkortet jeg foreslår støtter Phenom II. Du kan kjøpe det nå og det holder så lenge at du ønsker nytt. Da kan du oppgradere til Phenom II 940 (4 kjerners som koster 1800,- i dag) og et nytt skjermkort + ram. Tipper at du kan leve med det nye hovedkortet ihvertfall i tre år til. Prosessoren går sikkert greit et par år til før den virker treg.

Lenke til kommentar

Jeg leste litt på overclocker.com om 7850'en og den virket veldig lovende. Blir litt dumt å betale 800,- for en 6000+ når jeg kan få pakken nevnt over til 1100kr. Men det får stå på ønskelisten til neste mnd,blir litt dårlig nå,men tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...