Gå til innhold

Litt info før jeg bestiller

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter på en gammel Pentium D 3.4 Ghz jeg gjerne skulle oppgradert til noe annet. Hovedkortet mitt er ganske dårlig (775 socket, og support for kun pci-e 2x), så jeg tenkte en oppgradering i form av AMD phenom x3 eller 4. Prøvde å lese litt tester og slikt, men finner egentlig ikke noe om hvor bra disse prossesorene er. I Tillegg har jeg en 400W strømforsyner i kabinettet mitt, må jeg bytte den også om jeg skal ha kraftigere maskinvare?

Noen som har noen tips til hvilket hovedkort og prosessor jeg burde kjøpt, og om jeg evt må bytte ut min 400W strømforsyner? Vil helst ikke høyt over 2k.

På forhånd takk.

Spec:

NVIDIA 9800GT Hybrid power

2 Gb DDRII RAM

3.4 Ghz Pentium D

Asrock 775 Dual VSTA

Edit: Leste at Phenom gjikk kraftig ned i pris de siste dagene, stemmer det?

Endret av invalidusername
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

X2 7850 2,8Ghz kostert rundt 600,-. Er en to-core som E52/5300. AMD X2710/720 2,8 GHz er 3 kjerners; konkurerer med to-kjerners fra Intel E74/E7500 og delvis E8-serien. Alle disse koster fra 12-1500.- Her finnes også Phenom II X4810 og "gamle" phenom 9850/9950 -alle 4 kjerners. Kjemper mot intels Q6600/Q82/Q8300 ca 13-1700 kr.

Phenom II 920/940/945 koster 15-1900,-. det var disse som gikk ned ca 10%. Kjemper delvis mot Intels Q9300/Q9400/9450.

På toppen finner vi bare intel: Q95 og bedre, intels QX og I7 serien. Fra 2200,-. Nærmer seg disse gjør nye AM3 sokkel Phenom II 955 ca 2300,-.

Ut i fra dette setter du de økonomiske rammene. Et hovedkort til disse koster ca 700-1200. Kun for i7 koster det fra 1600,-.

Spørsmålet er forsåvidt to stk:

Økonomi

Vil jeg spille eller gjøre krevende video-ting som helst bør ha 4 kjerner.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Det er krav til 450W for de moderne skjermkortene HD 48 serien eller Nividias 2-serie. Har du en bra 400W så ville jeg satset på at den holder.

Kjøp den her pakken som inkluderer ram. Grei pris.

Det skjermkortet du har er jo ikke dårlig; skal du bytte ut det ønsker du kanskje noe kraftigere. I så fall anbefaler jeg HD4890; da må du skifte strømmen.

EDIT: redigert. jeg kan finne et hovedkort som støtter 2 stk 9800GT, og en strømforsyning. Da får du et lite ytelsesmonster. 9800GT koster 950,-

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Takker igjen, men var mest opptatt av å fikse ny prosessor og hovedkort egentlig.

Hadde gledelig hatt SLI men budsjettet er litt stramt for tiden. Jeg ser den pakken du linket til, og tror jeg skal bestille hovedkortet og prosessoren da den RAM'en er lik den jeg har nå. Et siste sprøsmål bare. Er det stor ytelse forskjell på x3 og quad core når det gjelder phenom, X4 9950 Black Edition er bare 100 kr dyrere ser jeg, hvem ville du anbefalt? AMD - Phenom II X3 eller X4 9950 Black Edition?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...