Gå til innhold

Råeste bærbar til 14-20000

Anbefalte innlegg

Hei! Min Asus VX2S har tatt kvelden så nå trenger jeg ny pc..

Hva er den råeste laptop jeg kan få til 14-20000? Den skal brukes mest til Photoshop og FPS-spilling.

Ser på Multicom sine konfigurerbare Kunshan M860 og M570+ med f.eks.:

CPU: Intel Core 2 Duo P9500 2.53GHz 25W (eller er P9400 35W bedre?)

HD: 320GB 7200rpm

GPU: Geforce 9800M GTX eller 260M (hva er best?, er 280M mye bedre?)

Siden jeg bruker ekstern skjerm trenger jeg ikke 17", men er det noen fordeler mtp. støy og varme? M860 lokker litt med mindre størrelse og metalloverflater.

Hvordan er Multicom i forhold til f.eks. merker som Asus vedr. stabilitet, support og garantier? Leveringstiden på en slik PC? Multicom har vært generelt trege i det siste..

Skal bestille så fort som mulig, så håper på hjelp! Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Ikke hør på "hahaa".

GTX 280M er vel rundt 10% bedre enn GTX 260M. Men er ikke helt sikker.

P9500 og T9400 er akkurat samme prosessor bare P9500 bruker 10W mindre. P-prosessorer bruker mindre watt enn tilsvarende rask T-prosessor.

9800M GTX er dårligst av de 3. GTX 260M er akkurat den samme som 9800M GTX bare det er klokket litt høyere og bygd på 55nm (som gir mer rom for overklokking da det utvikler mindre varme fordi det bruker mindre strøm). Alle er bygd på G92. GTX 280M har litt flere shaders og klokket litt høyere enn GTX 260M.

Har du råd, gå for GTX 280M.

Å bruke ekstern skjerm utvikler ikke mer varme eller støy om det var det du lurte på.

M860 går nok litt varmere siden den veldig liten med ekstremt god GPU (har den selv), men helt kurrant temperatur. Det er anbefalt med en laptopkjøler for å holde temperaturene enda lavere, som er gunstig for levetiden. Jeg har NC-1000 som er meget bra. Er veldig fornøyd med laptopen. Review.

Multicom er ikke eget merke. De kjøper inn maskinene fra Clevo/Sager. Clevo er veldig godt kjent for sine banebrytende gaminglaptoper (de er alltid først med ny teknologi til laptoper), og er spesielt kjent for sine gode kjølesystemer. Dette er glimrende laptoper. De har f.eks holdt på lengre enn Dell/alienware så de er ikke noen nybegynnere.

Supporten er helt grei, har ikke hatt så mye med å gjøre ang. support, men de er flinke til å svare på mails om det du lurer på.

Er noen her som har vært misfornøyd med sin M570, men jeg trur de har vært ganske uheldige for de representerer ikke flertallet.

Vær klar over at disse bråker endel. M750 skal visstnok være ganske høylytt når du spiller, men så er det gaminglaptop og de trenger kjøling. M860 har såkalt "silent mode" som gjør at den er så og si dønn stille. Trur ikke M570 har det.

Tar sikkert rundt 1 uke å få laptopen. Kommer an på hvor travelt de har det.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar

Tusen takk EivindS_ for utfyllende og opplysende svar!

Hvilken av disse to maskinene tror du bråker minst, med samme spesifikasjoner og under stress? (Kjekt med litt arbeidsro når man photoshopper. Skal sjekke ut den kjøleren!) Kan jeg regne med en del mindre støy totalt med kjøleren? For M860's "silent mode" er vel med redusert ytelse?

Jeg har fått inntrykk av at M860 er i børstet metall, mens M570 er i vanlig plast, og slik ser det for meg ut på bilder også. Imidlertid sier en test hos PC World at

"M570+ en

herlig blanding av metall, sort og oransje. Lokket er i børstet, sort metall, mens rammen rundt tastaturet er i sort. Sidene på maskinen er oransjelakkert."

Ja, jeg innrømmer at jeg har en kraftig preferanse for stilig metall ;)

:)

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at M570 bråker en del mer når vifta går på full guffe. Sikkert ved idle og.

Trur ikke det skal bråke noe spes når du photoshopper. Som ved vanlig browsing vil jeg tro. Når jeg redigerer går vifta som normalt. Når TVen er på hører jeg ingenting fra laptopen. Unntatt når man spiller. Sitter man i et stille rom, uten silent mode, hører du vifta, men det er ikke sånn at man blir gal av den.

Kjøleren gjør ikke at den bråker mindre, bare at temperaturen reduserers.

Med "silent mode" klokkes laptopen ned og vifta stopper. Ikke anbefalt å spille da. Greit å ha når du er på forelesning eller er på biblioteket.

M860 har børstet metall ja. Er ikke sikker på hva M570 har. Bare sett den på bilder å det jeg har lest om den.

Lenke til kommentar

Takk igjen! :=)

Det jeg lurer på nå gjelder 32-bit eller 64-bit Vista (som jeg ser du har). Er det mye kompatibilitet jeg går glipp av? Det er vel ikke mer enn 10-15% ytelse å vinne på 64-bit, i tillegg til at Windows kan bruke mer enn rundt 3GB ram. Jeg vil jo gjerne kunne benytte de fleste gamle programmer og spill.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye å tjene på 64-bit. I RAM-intensive programmer er det lønnsomt med 64-bit. Skal vist også være mer stabilt blir det sagt. I fremtiden blir sikkert flere programmer designet for 64-bit som gir deg en fordel enn om du bruker 32-bit.

Jeg trur programmene og spillene skal være ganske gamle for at de ikke skal fungere på 64-bit. Eneste jeg har vært borti er legendariske DSJ (Deluxe Ski Jump) som ikke fungerer. Du får nesten undersøke litt mer om dette.

Sistnevnte er eneste grunnen jeg kan se som gjør at man bør velge 32-bit.

Lenke til kommentar

Da ble det en M860 med:

- 15.4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm

- INTEL CORE 2 DUO P9500 2.53GHz 1066MHz 6MB cache 25W

- 320GB SATA 7200RPM 2.5"

- G.Skill 4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz

- NVIDIA® GeForce® GTX 260M 1024MB DDR3 skjermkort

- Bluetooth

- MICROSOFT Windows Vista Ultimate 64-bit

til en pris på 17614,-

Så da håper jeg Multicom ikke bruker ukevis på denne..

Takker igjen for gode råd!

Endret av tikniver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...