Gå til innhold

Feilprisede varer hos nettbutikk - betalingskrav i etterkant


Anbefalte innlegg

Jeg kontaktet dem tidligere i dag for å ordne opp. Orket rett og slett ikke å krangle videre med dem. Jeg tilbød dem samme pris som Amentio hadde på minnekortene når jeg sjekket priser et par dager før jeg kjøpte fra dem.

 

De godtok dette, og jeg betaler til deres konto i morgen differansen mellom hva jeg allerede har betalt dem og hva kortene ville kostet hvis jeg hadde kjøpt fra Amentio.

 

Men det var en ting som jeg stusset på. Når jeg tilbød dem å betale ville de veldig gjerne at jeg skulle komme til den fysiske butikken deres og betale kontant. De var faktisk villige til å la meg betale et par hundre kroner mindre hvis jeg tok med cash fremfor å betale til bankkontoen deres.

 

Lurer derfor litt på hvordan Dataspesialisten.no egentlig drives....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke betalt noe som helst tilbake. Så lenge de ikke kan bevise noe, så kommer de ingen vei. Dessuten burde de reagert når du bestilte 39 minnkort på en gang og tatt en telefon til deg for å høre om dette var rett. Hva hvis du skulle bestlit 3 og trykket 39? Da hadde det nok vært andre boller ja.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke betalt noe som helst tilbake. Så lenge de ikke kan bevise noe, så kommer de ingen vei. Dessuten burde de reagert når du bestilte 39 minnkort på en gang og tatt en telefon til deg for å høre om dette var rett. Hva hvis du skulle bestlit 3 og trykket 39? Da hadde det nok vært andre boller ja.

I så fall kunne han ha brukt angrerett og returnert alt sammen. Ingen boller i det hele tatt med andre ord.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke betalt noe som helst tilbake. Så lenge de ikke kan bevise noe, så kommer de ingen vei. Dessuten burde de reagert når du bestilte 39 minnkort på en gang og tatt en telefon til deg for å høre om dette var rett. Hva hvis du skulle bestlit 3 og trykket 39? Da hadde det nok vært andre boller ja.

Er ikke altid alle bestillinger blir sjekket, med mindre det er høyre summer, da varene ofte på slike nettbutikker blir sendt direkte fra leverandøren, og butikken får bare en viss prosent, og må ta seg av markedsføringen.

Lenke til kommentar

Trådstarter, jeg synes det virker som du har en god sak her, og at det var litt "dumt" at du gikk med på å betale de.

Jeg forutsetter at du handlet i god tro, som har blitt diskutert tidligere i tråden også.

 

Prisreduksjonen var stor i prosent siden det er et lite beløp i utgangspunktet, men i kroner og øre var det ingen sjokkerende stor prisnedgang. Som andre sier er det forskjell på om de feilpriser et billig minnekort og en vare i mange-tusen-kroners-klassen.

 

Det relativt store antallet er heller ikke noe problem. Det er tross alt ikke uvanlig å kjøpe varer sammen med venner/familie for å spare portoutgifter - det er like fullt et forbrukerkjøp.

 

Kravet ditt om betaling for å samle inn og sende minnekortene var kanskje litt vel høyt - men jeg forstår det sånn at dette ikke var sendt til butikken? Det er kanskje ikke urimelig å kreve noe for bryderiet, men det bør nok ikke ligge i den størrelsesordenen.

 

Edit: Glemte det med at de ønsket kontant betaling. Om du betaler kontant, krev kvittering på beløpet du har betalt, og hva det er til. Det samme bør du kreve om du betaler via nettbank - det mest ryddige er at de sender deg en faktura på det beløpet dere har blitt enige om.

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Uansett hva dere mener og ikke mener, loven sier "Den som forstår eller BURDE forstå at prisen er åpenbart feil" (i litt finere ord..).

 

Når du bestiller 39 minnekort så HAR du forstått at prisen er åpenbart feil, fordi du forsøker å utnytte det!

 

Du stiller svært høye krav til god tro her, og det tror jeg ikke du har grunnlag for. Burde han ha forstått dette? Kanskje. Det er ingen automatikk i aktsomhetsnormen her, og bedriften er en profesjonell part som er ansvarlig for de priser den setter. Ei heller bruker du riktig aktsomhetsnorm: Tidligere i tråden har man sitert "åpenbart feil", og aktsomhetsnormen blir da MÅTTE forstå.

Lenke til kommentar

Den aktuelle lovsetningen fant jeg:

” Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.”.

 

Der står det burde. Ikke måtte. Min tolkning står jeg fast ved - trådstarter har forstått at her er det feilprising på lur, og forsøkt å bestille 39 minnekort. Annet som støtter min "sak" er at trådstarter i første innlegg kommer med feilinformasjon i forhold til hva som innrømmes senere i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at det ikke er unaturlig å bestille varer for 7-800 kr. når man ser et godt tilbud. Enten kan man avtale med venner/familie før man kjøper og samle sammen noen bestillinger, eller kjøpe inn "så det holder".

Ond tro kommer vel inn i bildet om man kjøper inn for så å selge videre til en høyere pris - noe trådstarter ikke har sagt han har gjort.

Jeg ser heller ikke hvordan trådstarter burde innse at varen var feilpriset - det er tross alt småpenger som skilte minnekortene i pris.

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke hvordan trådstarter burde innse at varen var feilpriset - det er tross alt småpenger som skilte minnekortene i pris.

Enig, det er minnekort i prisguiden til 10 kr, og jeg så også at den omtalte butikken hadde andre minnekort til 18 kr. Jeg regner absolutt med at dette må være riktige priser, siden jeg tviler på at de gjør samme feilen igjen.

 

Her er to eks. til 18 kr i skrivende stund:

http://www.dataspesialisten.no/PartDetail....bc:36126%3br:pg

http://www.dataspesialisten.no/PartDetail....bc:36126%3br:pg

Lenke til kommentar
Det kommer strengt talt an på hvor glad man er i å ta bilder og ikke minst hvilket format man skyter i.

Velger man ikke heller da og kjøpe seg et større minnekort i stede for å ha 30 stk i lomma?

Kort på 256mb & 512mb er det jo ingen som vil ha lengere, får man nesten kasta etter seg ;)

Lenke til kommentar

Det er heller ikke sikkert utstyret kortene skal brukes i godtar minnekort med større kapasitet. Hvis dette er en utgående type kort kan det være man ønsker seg en "sikker alderdom" for de apparatene man skulle ha som bruker denne typen kort.

 

edit: Hadde det vært snakk om særlige verdier så kan jeg skjønne at butikken hadde tatt saken litt lengre enn vanlig, men dette er jo ærlig talt småplukk for en bedrift!

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Men det var en ting som jeg stusset på. Når jeg tilbød dem å betale ville de veldig gjerne at jeg skulle komme til den fysiske butikken deres og betale kontant. De var faktisk villige til å la meg betale et par hundre kroner mindre hvis jeg tok med cash fremfor å betale til bankkontoen deres.

 

Her skjønner man raskt at det er mer enn bare noen ugler i mosen...

Lenke til kommentar
*

edit: Hadde det vært snakk om særlige verdier så kan jeg skjønne at butikken hadde tatt saken litt lengre enn vanlig, men dette er jo ærlig talt småplukk for en bedrift!

Så sant så sant.

 

Med mindre det er veldig mange som har kjøpt disse kortene og de forsøker og dekker så mye som mulig av tapet, bare spekulasjoner fra min side ..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...