Gå til innhold

Feilprisede varer hos nettbutikk - betalingskrav i etterkant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spør hvordan nettbutikken hjemler et slik krav?

 

Nå har jeg sendt nettbutikken en epost om hvilken hjemmel/lov som gir dem rett til å sende meg en ekstraregning et par uker etter kjøp.

 

Venter spent på svar, men har ikke høye forhåpninger om et vettugt svar. I går viste de til at det står forbehold om trykkfeil i nettbutikken deres.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte flere minnekort siden de var så billige. Rett og slett for å bruke i bla. mobil, kamera, bærbar PC og for bildevisning på TV (min tv har innebygget SD-kortleser). I tillegg kjøpte jeg flere kort til venner og familie siden det var så billig. Totalt kjøpte jeg minnekort for litt under 700,- kroner + frakt. Alle var av samme modell/størrelse/merke.

 

Det er jo mange kort, og vil kanskje bli karakterisert som et kjøp i ond tro?

 

Det er ingen grunn til at du skulle være usikker på om kjøpet ble gjort i ond tro. Gjorde du kjøpet fordi du tenkte at dette var et kjempe tilbud som du selvfølgelig måtte benytte deg av så handlet du i god tro. Gjorde du derimot kjøpet fordi du innså at her må det ha blitt gjort en feil og her er det penger å tjene så har du handlet i god tro.

 

Hvis du fortsatt kan si at du handlet i god tro så gjorde du jo nettopp det. På den andre siden så kan det være vanskelig å overbevise nettbutikk og eventuelle andre parter om at du handlet i god tror hvis du innerst inne ikke tror det selv.

 

Etter min mening så bør du kontakte nettbutikken og opplyse om at du handlet i god tro (forutsatt selvfølgelig at du gjorde det) og at du dermed har loven på din side når du ikke øsnker å betale mer. Det du skriver i ditt siste innlegg anbefaler jeg deg ikke å gjøre. Hvis du har handlet i god tro burde ingenting av dette være nødvendig. Har du derimot handlet i ond tro så er dette "din feil" og dermed er det du som må dekke alle utgifter.

 

Var selvfølgelig litt usikker på om prisen var riktig siden den droppet fra 66 til 19 på 2 dager. Det er jo et unormalt høyt prisdropp (i prosent). Etter hva jeg ser på prisguiden er det jo også hard konkurranse i datamarkedet, og prisene endres daglig på mange produkter.

 

Samme dag var det forøvrig også en rekke andre nettbutikker som solgte mange forskjellige minnekort til veldig lave priser. For meg ser det i etterkant ut som om de fleste nettbutikker i prisguiden bruker det samme underliggende systemet. Kanskje det var leverandøren til nettbutikken som priset minnekortene feil, og dermed ble prisene lave i veldig mange nettbutikker samtidig?

 

Men likevel bestillte jeg og antok at prisen var riktig siden kortene ble levert og nettbutikken heller ikke sa noe før det var gått 11 dager etter kjøpet.

 

Så ja, nettbutikken kan sikkert argumentere med at jeg handlet i ond tro, men jeg kan sikkert også argumentere for det motsatte og få gehør i evt forbrukertvistutvalget eller forliksrådsrådet.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å spørre om hjemmel, de vil nok bare henvise til sitt noe uklare avtalevilkår.

 

Dum mail du skrev på forrrige side, den får deg til å fremstå som grådig og er kun ute etter å tjene penger.

 

Jeg hadde bare skrevet følgende: Kravet ansees som ugyldig da det foreligger en bindende. Viser også til FTU sin avgjørelse av xxxxx som helt klart slår fast at det er den profesjonelle part i avtaleforholdet som bærer risikoen for feilprising.

 

Jeg kommer heller ikke til å sende tilbake varene da disse er kjøpt av meg.

 

 

MVH

 

yyy

 

Hvilken butikk var dette egentlig som holder på slik?

Lenke til kommentar
Vurderer nå å svare dem følgende:

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg viser til mitt ordrenummer xxxx hvor dere krever at jeg sender tilbake varene eller betaler mer for dem.

 

Dere ga meg beskjed om deres feilprising først 11 dager etter at kjøpet var gjort i deres nettbutikk.

 

Jeg antok derfor at prisen var korrekt. Minnekortene er forlengst tatt i bruk av meg, samt hos venner og familiemedlemmer.

 

Hvis dere vil ha minnekortene tilbake må jeg ha dekket bryet og utgiftene med å samle inn de minnekortene som jeg ikke har hos meg nå.

 

Jeg vil anta at det vil ta totalt 3 timer å samle dem inn hos venner/familie, pakke dem, dra på postkontoret og sende dem tilbake til dere. I tillegg har jeg måttet svare på telefon fra dere samt 2-3 eposter fra dere. Så tidsbruken på totalt 3 timer vil jeg si er rimelig.

 

Som kompensasjon for tidsbruken og ulempene dere har påført meg tar jeg 500 kroner pr. time + norgespakke kr. 145,-

 

Siden jeg allerede har betalt kr. 845,- til dere for minnekortene blir da regnestykket følgende:

 

845,- Allerede betalt.

1500,- Kompensasjon for innhenting av kort, pakking, sending osv

145,- Norgespakke til dere

--------

 

Totalt kr. 2490,-

 

Når kr. 2490,- er betalt til meg blir kortene sendt i retur til dere. Det vil da være snakk om pent brukte minnekort uten innpakning siden jeg, venner og familie ikke pleier å spare på unødvendig papp og plastinnpakning i ukevis.

 

Jeg kan motta penger på kredittkortet brukt ved kjøpet eller dere kan betale meg på kontonummer: xxxx

 

Mvh. xxxx

 

Dette var jo et spennende krav. Har du lest boka til en viss NHH-student?

 

Det du har krav på er erstatning for direkte tap som følge av dette, jf fkjl §§ 52 og 54. Det "kompensasjonskravet" ditt vil jeg ta meg den frihet å le høyt og lenge av i mange uker fremover...

Lenke til kommentar
[..]

Samme dag var det forøvrig også en rekke andre nettbutikker som solgte mange forskjellige minnekort til veldig lave priser. For meg ser det i etterkant ut som om de fleste nettbutikker i prisguiden bruker det samme underliggende systemet. Kanskje det var leverandøren til nettbutikken som priset minnekortene feil, og dermed ble prisene lave i veldig mange nettbutikker samtidig?

[..]

Det stemmer, tror dette skjedde også hos vår nettbutikk, men vi så feilen før noe ble solgt.

Lenke til kommentar

Har selvfølgelig ikke sendt denne eposten på forrige siden enda. La den ut her da jeg vurderte det, men ville ha tilbakemeldinger på om forslaget jeg skrev var ok eller ikke.

 

Det var det tydeligvis ikke i følge flere her.

 

Ser ut som det enkle ofte er det beste, så jeg sender heller en kort epost slik som KVTL foreslo.

 

Edit:

 

Mange lurer på hvilken butikk det er snakk om: Dataspesialisten.no er navnet.

Endret av jobra1
Lenke til kommentar

Forhørte meg her nede på jobben til fatter om hvordan de ville håndtert en lignende sak, og her gjelder solgt er solgt prinsippet.

Er en vare opplyst eller solgt til en pris som siden vil vise seg å være en feil, vil fortsatt den kunden som ble lovet feil pris få varen til denne, og den som solgte den får en notis i "tabbeblokka" si..

Salgsansvarlig her ville ikke engang svart på mailen du fikk fra butikken, og om man tok kontakt bare opplyse om at dette kunne de bare glemme.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg akkurat en ny epost fra dem. De skriver at så mange minnekort (39 stk for totalt kr. 845 inkl. frakt) ikke er til privat bruk. De mente derfor at forbruker-avtaler ikke gjelder.

 

De sier også at de har snakket med sin firma-advokat, og at denne advokaten sa jeg måtte forholde meg til kjøpsloven.

 

Er det noen som vet om kjøpsloven omtaler situasjoner som denne?

Lenke til kommentar

Skriv tilbake at bevisbyrde for at dette ikke er til prvatbruk nå ligger hos de, og ønsk de lykke til.

Dette forutsetter at du har kjøpt dette privat og KUN bruker dette privat.

De prøver med advokat osv for å få det til å høres seriøst og litt skummelt ut, men dette er nok mest en taktikk for at du skal bli enklere å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

dataspesialisten.no ja...

 

http://dataspesialisten.no/InfoCompany.aspx

 

Les nederst:

 

"Vi tar forbhold til trykk feil"

 

Tror de fleste ser hva det egentlig SKAL bety, men... :rofl:

 

"Truer" kunden med advokat ja. Det værste som skjer er at du må hive 39 brukte minnekort i en skitten konvolutt og sende det inn. Ånei, ånei... fatter ikke at de gidder. Blir morro å høre hva utfallet blir.

 

Edit: Jeg fant, jeg fant:

 

http://www.dataspesialisten.no/InfoTerms.aspx

 

"Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Dataspesialisten AS side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Dataspesialisten AS ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget."

 

Tolk det som dere vil.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar
... kan Dataspesialisten AS ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende.

 

De forbeholder seg retten til å endre, slette eller avvise. De sier ingenting om hva de mener de kan gjøre når handelen er gjennomført så denne delen av avtalevilkårene utgjør ingen forskjell for denne saken.

 

Ellers er jeg enig i at det må være deres ansvar å sansynliggjøre at dette ikke er snakk om et privat kjøp. Og så lenge du ikke har videresolgt deler av orderen har du nok lite å frykte.

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg akkurat en ny epost fra dem. De skriver at så mange minnekort (39 stk for totalt kr. 845 inkl. frakt) ikke er til privat bruk. De mente derfor at forbruker-avtaler ikke gjelder.

 

De sier også at de har snakket med sin firma-advokat, og at denne advokaten sa jeg måtte forholde meg til kjøpsloven.

 

Er det noen som vet om kjøpsloven omtaler situasjoner som denne?

1 - Be dem bevise at det ikke er til privatbruk.

Så fremt du ikke har næringsinntekter av bruken, ei heller selger dem i næringsøyemed så har jeg vanskelig for å se at de kan pårope seg kjøpsloven.

Meg bekjent er det ikke noe som forringer rettighetene til en privatperson ved å handle inn i store kvanta.

 

2 - Gitt kjøpsloven ligger til grunn, hva hjemler de uansett kravet sitt med?

 

Som det fremkommer fra en tidligere post så krever nettbutikken å kunne ensidig endre en ordre, selv etter mottak.

Det alene kan være ugylidg, men uansett det innebærer at normalprisen avviker med mer enn 15 prosent.

Hva er da normalprisen? Og hvilke krav er det til å kjenne til den?

 

Noe lengre opp i "avtalen står følgende:

# Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring som følge av endrede priser fra våre leverandører.

Igjen, hva er normalprisen når butikken selv sier at prisene flukterer?

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg akkurat en ny epost fra dem. De skriver at så mange minnekort (39 stk for totalt kr. 845 inkl. frakt) ikke er til privat bruk. De mente derfor at forbruker-avtaler ikke gjelder.

 

Fra NOU-1993-27, kapittel 1:

Forbrukerdefinisjonen er rent objektiv. Det spiller ingen rolle hva slags kunnskaper selgeren har om kjøperens bruk av tingen. Bedømmelsen må videre skje på kjøpstidspunktet; om kjøperens bruk senere endrer seg, spiller ingen rolle og medfører selvsagt ikke at kjøpsvilkårene eventuelt endres.

 

De må altså hevde at din bruk av tingen på kjøpstidspunktet var i næringsøyemed. Dette må de ha konkrete holdepunkter for, og den argumentasjonen der er særs svak. Etter lignende mønster måtte da samtlige harrytasser på vei over Svinesund være næringsdrivende, gitt hvor mye de handler med seg ("En forbruker vil da aldri trenge ti kilo skinke!"). Man ser at argumentasjonen faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Jøje meg, må virkelig si de prøver å få inndrevet det urettmessige kravet sitt.

 

Så lenge kjøper fremstår som privatperson og bruker sitt eget navn og ikke firmanavn ved kjøp kan de jo ikke bare synse at dette er handel mellom næringsdrivende. Ved gode tilbud kan man jo kjøpe store kvanta mtp julegaver osv...

 

At de i salgsbetingelsene sier at hvis en ting avviker med 15% kan de ensidig slette ordren gjelder jo bare før kjøpet er gjennomført. Hvis de mener at dette gjelder etter kjøp så har de en betingelse som innskrenker forbrukerkjøpsloven og den er dermed ugyldig.

 

edit: De har bare innsett at de ikke får dekket denne tabben og prøver nå alle mulige mindre fine veier for å få dekning.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Rimelig tid er jo for lengst forbigått.

Har du noe som støtter opp om uttalelsen din der? Jeg vil ikke si at 11 dager "forlengst" har passert rimelig tid.

 

Ellers er jeg ganske enig i at dette er noe butikken må ta på egen kappe. Selv om det er en prosentvis stor forskjell utgjør det i kroner og øre såpass lite at det ikke er noe en kunde kan antas å ha visst var feil. Men om butikken ønsker å bruke penger på advokat for disse få kronene det gjelder istedet for å bare anse det som tapt og beholde kunden er det jo selvsagt deres fulle rett.

 

Advokat er et ord mange småbutikker, og kunder også, liker å slenge rundt seg når de egentlig ikke har noe å komme med, men vil true allikevel.

Lenke til kommentar
Som det sies, så lenge prisen ikke er åpenbart feil, kan de ikke kreve deg for penger i etterkant.

Jeg trekker tilbake det jeg sier, var sagt basert på åpenbar feilinformasjon fra trådstarter.

 

Trådstarter: Du har handlet i ond tro. At du i etterkant forsøker å kreve 500,- pr time eller annet fordi DU forsøkte å utnytte en nettbutikks feilpriser er skammelig.

 

Nettbutikken kan fint kreve deg for beløpet, eller kreve at avtalen kanselleres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...