krikkert Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Og dette var en ulykke som kunne skjedd alle, jeg mistet helt kontroll på bilen. Om du skal prate med politiet ville jeg ikke sagt noe slikt iaf. Fraskrive seg ansvar og skyld. Ja, dette er gjerne grunnlaget for mange dommer som begynner med "Siktede nekter straffeskyld" og ender med "A dømmes for overtredelse av...". Jeg vil anbefale å samarbeide med politiet. I utgangspunktet veier personskaden tyngre enn farten her -- du vil ikke miste lappen på den fartsoverskridelsen selv om du har prøvetid. Det følger av tapsforskriften § 2-4 at førerretten automatisk mistes ved "lengre eller varig invaliditet" (forskriften sier 'bør', men praksis tilsier 'skal'). Det foreligger jo ikke her, slik jeg ser det. Derimot kan førerretten din inndras etter forskriften § 2-5. Jeg mener tredje ledd er best passende (sitert nedenfor). Det er ingen automatikk, men forholdene taler ikke akkurat i din favør... § 2-5. Trafikkfarlige forseelser Ileggelse av straff etter vegtrafikkloven § 3 første ledd, gir grunnlag for tap av førerett dersom forholdet eller adferden har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått. Tapsperioden fastsettes etter nedenstående bestemmelser i punktene 1 til 15. Også andre typer overtredelser av vegtrafikkoven § 3 første ledd kan gi grunnlag for tap av førerett. (...) 3. Utforkjøringer Ved ileggelse av straff for uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, og denne har medført utforkjøring, bør tap av førerett fastsettes fra 6 til 12 måneder. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 http://www.dagbladet.no/2009/04/28/nyheter...ulykke/5952390/ Hadde bilen lovlige dekk forresten? Jeg håper og at dere hadde gyldig forsikring, ellers kan slikt bli ganske dyrt. Om du får lappen tilbake snart, så håper jeg at du respekter fart litt bedre enn tidligere. Lenke til kommentar
Vintage Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Nekter å tro at du mister lappen, vist ikke så er det diskriminering pga det faktum at du kjørte en russebil. Sitt hardt mot hardt, vist du har et behov for å beholde lappen så kontakter du en advokat. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hvordan kan det være diskriminering bare fordi det var en russebil? Det skal litt til å miste kontrollen over en bil og totalvrake den dersom man holder fartsgrensa på 50 km/t og føret er bra. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 "Diskriminering pga det faktum at du kjørte en russebil", faktisk... Jeg kan ikke helt se at grunnlaget jeg nevnte ovenfor har 'russebil' noe sted i seg. Personskade og utforkjøring holder lenge det, trenger ikke blande inn biltype. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det her er jo en vanlig, ny personbil med rødmaling! Litt av en russebil.... Bortskjemt oljeungdom fra Stavanger. Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 haha, ikke le av bilen... hehe! Men altså, jeg synes det er veldig urettferdig. Jeg vil forklare meg, men får jo ingen sjangs? Jeg vet bedre enn alle hva som skjedde. Og akkurat det som skjedde der kunne skjedd hvem som helst. Tror dere jeg blir dratt inn til avhør eller lingnende? Hvor jeg kan snakke med noen? Synes dere jeg skal ringe politiet imorgen? Lenke til kommentar
Vintage Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Ring din lokale politistasjon og få nummeret til politijuristen som har saken din, snakk med ham. Endret 28. april 2009 av Vintage Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hvor kom du egentlig fra? Prøvde du å treffe veien inn der den hvite bilen står? Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Nei, jeg kjørte rett vei, jeg skulle på en måte rett frem. Men klarte selvfølgelig å havne der. Så det var ikke helt på tryne. Oppdatering: Det skal visst ha vært masse egg på veien(noe som vi ikke hadde noe med å gjøre) dette førte også til at jeg sklei. Oppdatering nr2: Snakkte med politiet idag, fikk egentlig ingen konkrete svar, bare at jeg måtte vente osv. Og at slike saker kunne ta tid. Noen som har gode råd å komme med? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Første som slår meg er egentlig hvordan det hele skjedde så lite krapp den svingen ser ut så skal man rett og slett ikke skli med mindre du hadde høy fart og mista det under nedbremsing(med 5 i bilen og eventuelt dårlige dekk så tar det lang tid å stoppe). Jeg vet at det er litt offtopic, men farta virker for meg lav. Endret 29. april 2009 av Sink Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) utrolig digg at du fant det bilde der.. Ja jeg kan ikke fatte det jeg heller, men den svingen der virker mye mer brå når du kjører selv. Og ja dekkene er veldig slitte. Problemet er at det har ikke blitt funnet noen som helst bremsesport, ikke at jeg husker helt hva som skjedde, men jeg vet at jeg kunne komt meg ut av den situasjonen men for en eller annen grunn så har jeg bremst alt for lite. Det var veldig mye støy i bilen, alle ropte og skreik. Vanskelig å forklare hvordan en slik situasjon er. Endret 29. april 2009 av -sealiNe- Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hvordan i all verden går det an å miste kontrollen der med mindre man er full, sovner, får et illebefinnende eller blir kraftig forstyrret av passasjer(er)? Jeg kan ikke skjønne annet enn at du må ha hatt høy fart eller konsentrert deg om noe annet enn å kjøre bil, og i og med at det er personskader inne i bildet så tviler jeg på at du får tilbake førerkortet med det første. I så fall vil de være snille mot deg. Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Jonas, spurte jeg deg om må måle farten min ? eller ? Ikke kom her å lek smart, ikke snakk om ting du ikke vet. Jeg sliter med det allerede som det er. Det fins andre forum hvor du kan flame osv. Hold deg til topic. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det her henger ikke på grep, jeg vil tro du mister lappen fordi ingen kan tro på den historien her. Du kjørte i 55-60km/t i en veldig slakk sving, utifra bildet kan det knapt kalles en sving engang, det er tørt føre og du presterer og miste kontrollen over bilen? Skal vel mer en litt egg på veien til for at du skal miste kontroll i så lav hastighet. Tipper du enten har kjørt for fort eller hvert veldig uaktsom(tukla med cd-spiller el) og det kan du såvidt jeg vet regne med å miste lappen for. Det å prestere å kræsje der betyr vel egentlig at du ikke har de ferdighetene som skal til for å ha lappen. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jonas, spurte jeg deg om må måle farten min ? eller ? Ikke kom her å lek smart, ikke snakk om ting du ikke vet. Jeg sliter med det allerede som det er. Det fins andre forum hvor du kan flame osv. Hold deg til topic. Du skreiv: Det jeg lurer på er om det er 100% sjangs for at jeg mister førerkortet og at jeg må ta oppkjøring på ny? og jeg svarte hva jeg tror vil skje med en begrunnelse. Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Det blir vanskelig å forklare det på ett forum, men haddde jeg kjørt inn i det autovernet i 60+ km\t å 3 stk satt uten belte, så hadde skadene vært større. Vi hadde kjørt gjennom autovernet og bilen hadde vært mye verre enn den er nå. Det rare med det hele er at jeg har fått såpass sjokk, at jeg såvidt har bremst. Jeg har aldri opplevd noe lignende og er ikke den type fyren som "tøffer" seg når jeg kjører. Den svingen ser ikke så brå ut der.. Men det er enn oppover bakke og den føles mye mer brå ut når du kjører selv. Jeg sier ikke at jeg kom 40 opp i bakken. Men jeg kjørte ikke over 60 km i timen det er jeg sikker på. Jeg er ikke noe rally kjører, jeg er veldig fersk i trafikken. Jeg har ikke ragert skikkelig, det er helt jævlig å være med i en ulykke som dette. Heldigvis gikk alt bra denne gang. Vi hadde flaks! Men det er helt jævlig å tenke på. Det hjelper ikke at dere sier hvor fort jeg kjørte osv og at jeg gjorde ditten og datten. Jeg tenker på alt jeg kunne gjort annerledes, tenk om jeg hadde kjørt andre veien osv osv det er ikke litt lett å være med på noe som dette, jeg var på stedet idag, og det var veldig sterke greier. Når folk spør meg så klarer jeg såvidt å svare på hvordan det skjedde, for alt blir liksom svart, det var mye støy i bilen og plutselig sa det kræsj, det er det jeg liksom husker. Jeg har ikke spurt dere om å finne ut hvor fort jeg kjørte og hva jeg eventuelt gjorde med cd-spilleren. Jeg spør dere om råd og hva dere tror kommer til å skje med saken. Jeg har aldri i mitt liv angra så mye på noe før, jeg kunne vært hjemme den dagen, men etter mye mas så ble jeg heller med. Som sagt før så er det veldig kjipt å være med på noe sånn som dette. Jeg håper dere forstår. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jeg synes ikke at denne historien er så usannsynlig som dere skal ha det til. Han er helt fersk bak rattet, og har tydeligvis ikke reagert slik han burde ha reagert da situasjonen oppstod. Og trådstarter skal vite at han ikke er alene. Mange ganger har jeg sett idioter f.eks. låse hjulene ved kraftig oppbremsing, noe som er et annet eksempel på en gal reaksjon bak rattet. Og ikke minst, da jeg selv hadde hatt lappen i bare to-tre uker, bæsja jeg på leggen og brøt vikeplikten min i et kryss. Fersk som jeg var så jeg ikke den farlige situsasjonen som var under oppseiling. Heldigvis gikk det bra med både meg og mine passasjerer. Det er lenge siden, men poenget mitt er, alle kan drite seg ut en gang i blant. Eventuelle slengerkommentarer som man ser eksempler på her hjelper ikke. Til dere som mener at 55-60 km/t ikke er høy nok fart til å gjøre slik skade, ta dere en tur i beltetesteren til NAF... Her er det snakk om sterkere krefter enn dere aner. Til spørsmålet om førerkortet ditt, så vil jeg tro at du får førerkortet tilbake så snart Politiet har behandlet saken ferdig. Det er vanlig rutine at førerkort blir inndratt ved ulykker med personskade. Dersom de ikke finner alvorlige forhold som tilsier at du har brutt vegtrafikkloven (noe jeg ikke tror du har gjort, jeg går da selvsagt ut i fra at du snakker sant angående fart og lignende) skal ikke dette være noe problem. Som en erfaren politibetjent jeg kjenner pleier å si, "shit happens". Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Takk for at du støtter meg Tor_erik, det folk ikke forstår er at man ikke trenger mer enn 40 - 50 km\t for at en bil skal se slik ut etterpå. Du kan kræsje 30 km\t og likevel ha alvorlige skader. Jeg er dønn ærlig med alt jeg har sagt her inne. Jeg er fersk, og jeg visste ikke hvordan jeg skulle reagere. Vet ikke om jeg har nevnt dette før, men det var første gangen jeg kjørte russebilen. Det føltes som alt skjedde fort, så husker man absolutt ingenting etterpå. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hvordan går det med de andre som satt i bilen? Om de kommer med samme forklaring som deg, så tror jeg at du har en stor sjanse å få tilbake lappen. Men en bot vil du nok få. Det er ikke lett for ferske når man mister kontrollen på kjøretøyet. Bilen hadde vel abs-bremser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå