Gå til innhold

Førstegangsreisende til USA

Anbefalte innlegg

Hei. Planlegger en tur til Detroit, Michigan i løpet av juni/juli, og har en del spørsmål ang dette.

Er det noen spesielle flyselskaper som anbefales? Har sett innom KLM, Lufthansa og SAS.

Hvordan er det egentlig med visum/pass. Har lest så mye forskjellig. Jeg har hatt særdeles lite å gjøre med politiet, og trenger vel ikke visum ettersom jeg er norsk statsborger? Jeg har et pass fra tidlig 2005 og er litt usikker på om det er biometrisk. Hva kjennetegner et biometrisk pass?

Videre lurer jeg på litt ang reiseforsikring. Har et sånt Europeisk helsetrygdekort, men det har vel lite å si? Har hørt at enkelte reise har reiseforsikkirng som en del av pakka, men jeg vil vel helst ha en egen reiseforsikirng? Må jeg kjøpe forsikirng for et helt år, eller kan jeg kun kjøpe et for denne spesifikke reisen?

Trenger jeg noen vaksiner eller lignende for å komme inn i USA? Har de vanligste vaksinene...

Alle svar og tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder flyselskap vil jeg anbefale KLM, men kommer an på hvor du skal reise fra.

Generelt så må du enten ha biometrisk pass eller visum for å komme inn i USA så vidt jeg husker. Men jeg ville tatt en titt innom hjemmesia til UD f.eks.

Uansett GOD TUR hvis du reiser.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen mellom selskapene er vel pris, men pass deg for at du ikke får en tur med mellomlanding i USA. Du må da gjennom imigrasjon og fortolling med bagasjen, helt ut på gata og så sjekke inn bagasjen igjen med alt av sikkerhetskontroller.

Alle Nordmenn uten rulleblad må før reise registrere seg online her:

http://norway.usembassy.gov/estainfo.html

De står opp mot uønskede personer og strafferegistre og du får straks svar.

De som har rulleblad må kontakte ambassaden og behandles manuelt.

Så lenge USA ikke er med i EU eller EØS har europeisk helsekort ingen verdi der.

Forsikring er aldri med i flybiletten, men flyselskaper og reisebyråer ønsker gjerne å selge deg dette i tillegg. Om det lønner seg med helårlig forsikring kommer ann på hvor ofte du reiser. Mange har reiseforsikring inkludert i innboforsikring, kollektiv forsikring, fra arbeidsgiver eller gjennom kredittkort de betaler reisen med uten å være klar over det selv. Sjekk hva du egentlig har, men å reise til USA uten reiseforsikring kan bli meget dyrt.

Ingen spesielle vaksiner skulle være nødvendig til Detroit, men du bør være klar over at det er et område med meget høy arbeidsledighet og mange desperate folk.

Lenke til kommentar
Generelt så må du enten ha biometrisk pass eller visum for å komme inn i USA så vidt jeg husker. Men jeg ville tatt en titt innom hjemmesia til UD f.eks.

Du må kun ha maskinlesbart pass, jeg hadde kun det da jeg var der i mars. Slik ser de ut:

http://norway.usembassy.gov/mrp.html

Har du ikke allerede maskinlesbart pass er det enkelere og billigere å skaffe seg det enn visum til USA.

Les mer her:

http://norway.usembassy.gov/non-immigrant_visas.html

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/115422/maskinlesbare-pass

Her står det bl.a.:

Fra 1. januar i 2004 er alle nye pass maskinlesbare.

Så mao. er passet ditt fra 2005 maskinlesbart. Når det gjelder regelen om biometriske pass, mener jeg å ha lest at det gjelder kun pass som er produsert etter en viss dato, og at Norge kun har utstedt biemetrikiske pass siden før denne datoen. Så i praksisk vil det si, at passet kun må være biometrisk hvis det allerede er det..

Så med et pass fra 2005, skal du kunne reise visumfritt til USA, så sant du oppfyller de andre kravene selvsagt..

Lenke til kommentar

Kan svare om pass og visum:

Biometriske pass ble begynt utstedt i Norge i oktober 2005. Du har altså ikke et biometrisk pass utfra opplysningene du gir. Det er heller intet problem, da dette ikke er påkrevet til USA. Så lenge du har vært "grei gutt" - registrerer du deg i ESTA-systemet som påpekt over, og reiser med passet ditt (som, utstedt tidlig 05 i Norge selvsagt er maskinlesbart(som er kravet)).

God tur.

(Er du veldig redd for sykdommer så er de fleste amerikanere selv vaksinert mot Hepatitt A og B - dette er en del av barnevaskinasjonsprogrammet i USA - men med mindre du skal utsette deg spesielt mot smitte er dette neppe et problem!)

Lenke til kommentar

Ok, takk for alle gode svar og forslag.

Jeg har maskinlesbart pass, og etter litt graving har jeg forsikirngf gjennom jobben.

slik jeg har forstått det da er alt jeg trenger å kjøpe billet og registrere meg i ESTA senest 72 timer før avreise og jeg er good to go! Hurra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...