Gå til innhold

Noen som har interrail tips og/eller triks?


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis skal på intrrail til sommeren, kommer til å bli helt fantastisk konge! Bestillte billettene her for 2 uker siden, så jeg satser på at de kommer om ikke så lenge :)

 

Så lurer jeg på litt små ting: hva er viktig å ha med seg? Hva skal forhåndsbestilles(og hvor mye)? Hva er dette Travel Report greiene du må fylle ut på interrail billetten?

 

Ellers også bare litt tips og triks til hva som er lurt å gjøre, og hva som er mindre lurt. Hva en kanskje må få med seg på de 22 dagene, etc. etc. :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lurer jeg på litt små ting: hva er viktig å ha med seg? Hva skal forhåndsbestilles(og hvor mye)? Hva er dette Travel Report greiene du må fylle ut på interrail billetten?

 

Det som kan være lurt, er å forhåndsbestille hotellrom (kanskje 1-2 dager i forveien), ellers på hurtitog i vest-europa. Dama og jeg endte opp med å sitte på gulvet fra hamburg til køln.

 

Ellers også bare litt tips og triks til hva som er lurt å gjøre, og hva som er mindre lurt. Hva en kanskje må få med seg på de 22 dagene, etc. etc. :)

Hvor gamle og hvor mange er dere a? :)

Lenke til kommentar
Vi er to stykker, han ene er 18 og jeg er 17, blir 18 litt senere i år. Jeg begrense vel kanskje mye av morroa? Hehe :p

 

Ett tips er å hvertfall bruke tilbudene til Norwegian og begynne ett sted i Europa. Det tar ca halvannet døgn m tog fra Oslo til Berlin. Tid man heller vil bruke på andre ting kanskje?

Selv valgte jeg Warszawa og var veldig fornøyd med det. Da begynner man så langt vest interrailbilletten gjelder og man er ikke langt fra det ene eller det andre.

Reservasjon av plass på togeene burde ikke være noe problem å ta på stedet.

Sett av god tid til hvert sted dere bestemmer dere for. Ikke forhast dere med å rekke gjennom flest mulige land på kortest mulig tid. Planlegging er bra, men fungerer sjelden i praksis, i hvertfall ikke på interrail.

Det travel report fyller du ut mellom hver togreise, og så skal konduktøren signere ved siden av. Ikke noe stress.

At du er 17 trenger ikke nødvendigvis begrense noe av moroa. Be han på 18 gå bort til den søteste bartenderen og bestill for begge, kan komme det ene og det andre ut av det. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan er det med bestilling av seter på tog? Har funnet en flott reiserute fra Hirtshals til Paris, men alt dette må bestilles og betales for. Er det mulig å bare reservere seter, eller skal vi gå for å bare kaste oss på? Og hva med nattog?

 

Ser også at SAS har direkteflygning fra Gardermoen til Paris den 15. juli for bare 865,- pr. pers. Er det en god idè å gjøre dette istedet? :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Skal på interrail selv i sommer og har brukt en del tid på å lese litt rundt omkring.

 

Reiserute med tog: http://fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/en?

Den finner alle toger, tider, connections og videre. Jeg skrev fra Stavanger til Berlin og den fant alle :D

 

Et par av de viktigste tingene du bør ha med er obviously en ryggsekk som passer bra og som er rundt 70liter. I den bør du putte:

 

En tynn genser og en litt tykkere for kalde kvelder, samt noen t-skjorter. Er greit å ta av/ta på plagg etter behov.

En joggebukse eller lignende for soving/tog reiser (valgfritt) noen vanlige bukser og en shorts/badeshorts for varme dager.

Sokker etter behov.

Undertøy etter behov.

Skikkelige sko og eventuelt sandaler.

Et lett regntøysett kan bety forskjellen mellom en jævlig dag og en god dag.

 

Ta med en mindre ryggsekk til dagsturer osv og som du kan ha bøker/ kamera /mat i mens du er på toget. Alltid ha med vann og backup middag. Leste om en som måtte gå av på hvert stopp og smelte snø i hendene for å ikke bli dehydrert, er ikke alle land som selger drikke og mat på alle togene.

 

Du trenger ikke egentlig sovepose hvis du har litt penger men skal du reise super billig er det greit å ha med i tilfelle. (Ta en veldig lett en).

 

1 rull dasspapir kan være uendelig verdt det.

Sov-i-ro og en oppblåsbar nakkepute!

Lite førstehjelpskrin med alt fra diare piller til smertestillende, plaster, desinfek osv.

Håndkle er greit å ta med. Evnt. kjøpe et på reisen.

 

Ta med deg lommekniv med kniv, saks, flaskeåpner (!) som kan være greit å bruke ved småskader. Ikke spring rundt med den i lomma hvis du blir sjekka. Ha i sekken.

 

Så et par ting som du bør fokusere mye på:

 

Ikke la bagasjen stå alene et sekund. Da er den borte. Garantert.

Ha alle verdisaker som Pass, VISA kort, Helsetrygdekort, og billett utenfor bagasjen. Gjerne i en pengetaske o.l som du kan ha rundt halsen under klærene. Alltid vær i stand til å komme deg hjem hvis bagasjen din forsvinner.

 

Ha 100 euro eller mer gjemt bort i sokken eller lignene som backup penger.

Vær obs på at det er mye svindel ute også blandt konduktører og lignene. På togstasjoner kan det komme uniformert politi som vil du skal vise passet ditt. Be de ta deg med inn på stasjonen hvis du er litt i tvil slik at når du gir det fra deg får du det igjen. Mange lurer til seg pass på denne måten.

 

Konduktører i noen land kommer til å kreve penger av deg for et eller annet tull som de finner opp. Krev en autentisk kvittering på det de vil ha. Da vil de gi seg.

 

Vær ekstremt oppvakt på folk som kommer bort til dere og skal ha dere med på å se et hotell eller strippebar osv. Da ender dere opp med enten drinker til 500 kr per stykk eller risikerer å bli banka opp og frastjålet alt.

 

Så generelt ikke vær naive tullinger fra Norge så går det bra. Driter dere dere ut kan dere kontakte ambassaden. Ha telefon nummer klart på mobilen til de norske ambassadene før dere drar. De kan fikse nytt pass osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...