Gå til innhold

Førstegangstjenese - på nytt?

Anbefalte innlegg

Lurte på hvordan mulighetene er i denne problemstillingen: Jeg var inne i en avdeling i 2 uker, før jeg ble sendt til en annen pga sistnevnte trengte folk, og førstnevnte hadde for mange. Nå har jeg vært i den siste i nesten 4 mnd, men savner virkelig den første. Er det noen som helst mulighet for å komme tilbake til den første? Må jeg i så fall dimme (bli dimma) og så søke på nytt igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hum. Det er ikke min erfaring, for å si det mildt. Et lite tastetrykk i P3, og du er overført til en annen avdeling. Men ok, mulig du har rett i det du sier. Jeg tror det er ganske vanskelig å få innpass i en hæravdeling igjen f eks fire måneder etter innrykk, altså midt i kursperioden, hvis du har vært borte et år eller to. Hvis du starter fra bunnen av igjen, så er du veldig lite interessant for nevnte hæravdeling, da de må gi slipp på deg lenge før de egentlig skal. I luft og sjø er det litt annerledes, men også de vil nok vegre seg for å bruke veldig mye penger på å kurse en som ikke blir værende der veldig lenge.

Ble du mudda selv, siden du har erfaring fra dette?

Lenke til kommentar
Ingen går førstegangstjeneste to ganger.

Det er faktisk noen som gjør det. De som gjennomfører førstegangstjeneste og deretter finner ut at de vil ta befalskurs eller befalsskole på skrive under på en villighetserklæring der de sier seg villig til x antall måneder ekstra førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Man kan ikke ta førstegangstjenesten på nytt pr. def, men det er mulig etter endt førstegangstjeneste å søke på grenaderstillinger. Disse stillingene vil basicly ha akkurat samme oppgaver som vanlig menige, men du vil ansees som en ansatt i forsvaret, og ikke en pliktavtjenende. Du vil få betalt som om det var en vanlig jobb, og losji og mat er ikke lenger gratis, men de har bra ordninger for det, der du kan få det for en rimelig penge.

Jeg ville anbefale å kontakte avdelingen du var interresert i å jobbe hos, og høre om de har noen slike grenaderstillinger. Du måtte ha søkt den etter avtjent førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...