osse-mon waits for alice Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Så den ser bedre ut enn på bildene som er lagt ut av den? Uten tvil! Lenke til kommentar
macrules Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Faktisk slår en godt kodet mp3 fil ved bruk av Eac med Lame encoding og alt preset standard/extreme, all annen komprimering når det gjelder lydkvalitet. Har jeg vanskelig for å tro.... Man kan velge bit-rate på AAC også. Så, ta f.eks en 128bit mp3 og sammenlign med en 128bit AAC. Hva er best? Edit: Leste linkene nå. Link nr 2 er helt klart en som ikke liker Apple og derfor er kritisk til AAC da det er formatet Apple har valgt.... Nederst skriver han: ". iTunes MP3 is better than AAC if you can afford the extra file size." Mens fyren i link nr 1 skriver: "As for file size, the same bit rate in different formats yields about the same file size because it's x bits per second. 128 kbps MP3 will be the same size as 128 kbps AAC for example because it has the same number of bits in the same number of seconds." Greit å være enige da... :-? Fordelen med å ha iTunes er at man kan teste selv. Folks ører er forskjellige. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Faktisk slår en godt kodet mp3 fil ved bruk av Eac med Lame encoding og alt preset standard/extreme, all annen komprimering når det gjelder lydkvalitet. Har jeg vanskelig for å tro.... Man kan velge bit-rate på AAC også. Så, ta f.eks en 128bit mp3 og sammenlign med en 128bit AAC. Hva er best? Det er en urettferdig sammenligning, 128 kbit cbr mp3 er elendig det er alle enige om, men når det gjelder å ha cd-kvalitetlyd (dvs at du ikke klarer å skille det fra cd), så er mp3 bra, mp3 kodet med alt preset standarrd oppnår dette, da er den gjennomsnittelige bitraten 190 kbps, det er bra, ogg er omtrent like bra og har ca samme størrelse, mpc er noe bedre og kan oppnå cd-kvalitet med litt mindre størrelse. Mp3 er bra for høykvalitetskomprimering, men er elendig for lavkvalitets-komprimering, der er det andre formater som er bra, bla AAC. Det faktumet at 128 kbs mp3 er dårlig i forhold til filstørrelsen sier ingenting, fordi. 1. Bitraten er for lav for at mp3 skal vise sine gode sider 2. Hvis du er opptatt av størrelse ripper du ikke i CBR. AtW Lenke til kommentar
macrules Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 2. Hvis du er opptatt av størrelse ripper du ikke i CBR. AtW Hva er CBR? :o Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Hva er CBR? :o CBR er constant bitrate, i motsetning til VBR (variable bitrate), CBR har veldig få fordeler, hovedfordelene for CBR mp3 er vel mindre krav til maskinvare, høyere kompabilitet (selv om jeg ikke kan komme på noe som ikke støtter vbr, utenom at tiden blir føkka opp på wmp, men det er vel mer inkompetanse fra wmp sin side), tar kortere tid å komprimere og helt forutsigbar filstørrelse. Men siden stort sett alle maskiner klarer å kjøre VBR, og all programvare jeg vet om klarer det, så ser jeg liten grunn til å kjøre CBR iogmed at VBR har mye høyere kvalitet per bit. AtW Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Fatter ikke hvorfor de fleste warez grupper bruker CBR, er jo mye bedre kvalitert på VBR, og svært vanskleig er det heller ikke Lenke til kommentar
macrules Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Takker, fant instillings-muligheten i iTunes nå. Det var litt gjemt... For de som er interressert: - Gå på iTunes menyen og velg preferences - Klikk på importing-menyen - Klikk på Settings-menyen og velg custom - Der kan man huke av for VBR. Også andre ting som minimum kbps, sample-rate osv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Takker, fant instillings-muligheten i iTunes nå. Det var litt gjemt... For de som er interressert: - Gå på iTunes menyen og velg preferences - Klikk på importing-menyen - Klikk på Settings-menyen og velg custom - Der kan man huke av for VBR. Også andre ting som minimum kbps, sample-rate osv. En liten tilleggssak, nå vet ikke jeg hvilken encoder iTunes bruker, men lame er ihvertfall den beste, prøv å kjør med instillingene --alt -preset -standard, for å få super kvalitet med lavest mulig bitrate (rundt 190-200 typisk, kan variere ganske kraftig etter typen musikk), det finnes også hubber som deler musikk som kun er rippet med alt preset standard, eller alt preset extreme (tar større plass, uten hørbar kvalitetsforskjell for mine ører). Søk på chris myden og ubershare, og du vil få en liste med et par av de ihvertfall, så kan man jobbe seg videre derifra. Og før man vet ordet av det så har man ikke flere 128kbps mp3 som besudler musikksamlinga tilbake. Lykke til med framtidige rippe-prosjekter. AtW Lenke til kommentar
macrules Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Takk for tipset. Ser ikke ut til at iTunes bruker Lame. Aner ikke hva den bruker eller hvor bra den er. Må finne noen tester tror jeg... Men, jeg fant denne: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo...sx/13048&page=5 Den kan jo være grei å ha, men hvor bra den er vet jeg ikke. Ingen mulig het å stille på innstillingene her, så det ville vært greit å vite hva den er satt til. Har ikke tid nå, må sjekkes senere..... Edit: Ser ut til at man kan stille til alt-preset standard. http://www.blacktree.com/apps/ Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Da jeg kom hjem fra england i sommer var det en engelsmann som løp opp gate'en på gardermoen. Han hadde en iPod i hånden. Den misten han i gulvet mens han løp oppover gate'en. Han stoppet å sa **** før han plukket opp ipoden som fortsatt var på og spilte musikk for han. Det var ikke kommet en ripe i den engang.Altså, iPod tåler mye!!! Vurderte du den så nøye det øyeblikket du så den før denne engelskmannen løp videre at du vet den ikke hadde fått "en ripe i den engang"? Den kommer jo litt ann på hvordan den faller også, og hvordan underlaget/gulvet ser ut. Seriøst, den burde da tåle såpass. Jeg har mistet mye rart i gulvet gjennom tidene, og ingenting har tatt skade av det (discman, harddisker, liten tynn cd-rom spiller til bærbare uten noen som helst beskyttelse rundt og så videre). Lenke til kommentar
D2001 Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Dæven!! Jeg trodde apple lanserte versjon 3 eller noe, men fant ut at dette temaet begynte for ca. 4 mnd. siden Uansett er den ikke sååå rå.. Ble litt skuffet (designen) av 2'ern og gleder meg hvis apple lanser en 3. generasjon også! :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå