Gå til innhold

DVD-spilleren ødela cd-en

Anbefalte innlegg

Hadde en litt ekkel opplevelse i dag. Skulle spille Morrowind, og mens jeg loader en quicksave for å teste noen nye modder, hører jeg et forferdelig rabalder fra kabinettet. Skrur av pcen nokså kjapt, ikke godt å vite hva det kunne være...

Setter den på igjen, får bare svart skjerm og en dvd-spiller som blinker og bråker. Venter en stund og tusler med litt forskjellig, før jeg prøver en kamerats geniale ide med å rett og slett få ut cden når den jobber.

Det virker, windows booter.

Dessverre har cd-en en rett sprekk fra kjernen og ut samt noen grå flekker.

For å teste om det skjedde igjen, prøvde jeg å spille av en gammel brent cd, som gikk bra.

HW: Samsung SD-616

Hva skjedde inni spilleren (antar det er der problemet ligger)?

Vil dette kunne skje igjen?

Har jeg noen som helst rettigheter (erstatning, reparasjon etc)?

Hvordan unngår jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke helt sikker på dette, men hørte en gang at DVD spillerne ikke liker vanlige cd plater, men det kan hende at det var nye cd plater den ikke liker. men prøvde du forrsten å sette inn cd platen igjen etter at windows hadde boota ferdig? hvis ikke så kan du jo prøve det da og se hva som skjer. det er vel en stygg ripe i cd`en, satt nettopp å tenkte på om det var noe galt med Bios instillingene, men så kom jeg på at hvis det står at maskina skal boote fra cd og cd`en ikke er bootbar så prøver den bare å søke etter cd platen, hvis ikke cd`en er bootbar så fortsetter den med bootingen av Windows, men siden at du hadde prøvd en annen cd plate etterpå og at den funka fint så er det nok cd rom spillet ditt det er noe galt med. det med om det kommer til å skje igjen er vel litt vanskelig å si kanskje, pga at det kommer vel an på hvordan cd platene er, men du sa at det var flekker på cd platen, det måtte jo ha kommet før du satt inn cd platen da.

Håper dette hjalp deg litt videre.

Lenke til kommentar

CD-en er 10-11 måneder gammel, og har blitt brukt en del. For en uke siden fikk jeg den tilbake av nevnte kamerat, fordi jeg ville spille selv. Nei, det er nok ikke akkurat usannsynlig at flekkene var der fra før for å si det sånn.

Mulig jeg er dum men i alle fall to av flekkene ser ikke ut som fingeravtrykk i det hele tatt, de er smal og lange og ytterkanten følger samme sirkel som kanten på platen.

Tror ikke det er vits i å prøve meg med cd-en nå. Ripen er mer enn stygg, hele platen er knukket på fra kjernen og ut.

Dette med booting er ikke noe jeg kjenner til, men har hatt cd-er i nesten hver gang jeg starter maskina så...og såvidt jeg vet er bios ikke rørt av andre enn dell.

Det du sier med at cden kan ha vært årsaken kan jo være rett. Den har jo blitt brukt ganske flittig tross alt. Men at den knekker av påkjenningen e.l. høres jo ikke ut som kvalitet da...

Men det store spørsmålet: hva gjør jeg nå?

Har ikke lyst til å fikle inni selve enheten akkurat. Dells garanti gikk ut for to måneder siden, og kundestøtten der har jo ikke akkurat det beste ryktet her på forumet. Jeg vet jo ikke en gang sikkert hva som er galt, selv om det er cden kan jo noe ha blitt skadet inni der likevel (lydene).

Å få tak i en ny spiller er jo ikke noe problem da, men hvordan skiller prosedyrene for IDE-enhetbytte seg fra bytte av grafikkort (drivere, bios o.l.)?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med spilleren, men plata di, jo fortere ei plate spinner, jo større påkjenning påføres platen, Plextor sa forresten at de aldri kom til å produsere spillere som er rakere enn 48X pga fare for ødelagte plater, alle deres 48X spillere har forsterket front for å forhindre at splinter skal komme ut av kabinette ved feil. Jeg leste en rapport for en stund siden, husker ikke hvor, men der ble vel konklusjonen at det var umulig å få plata opp i 60X uten at den ble ødelagt, plata nermest eksploderer.

Dette i kombinasjon med at plata kansje har fått seg en svakhet fra et møte med gulvet, eller lignende, er sannsynligvis forklaringen på problemet ditt.

Lenke til kommentar

Ujevnheter i cd-plata kan føre til at den blir ødelagt (altså ujevn vektfordeling). Dette gjør seg mer gjeldende i raskere CD/DVD-spillere. Hvis man monterer etikettene på hjemmebrente CDer skjevt kan man risikere at det samme skjer. Kanskje Morrowind-plata hadde blitt litt slitt? Eller så er det bare "tilfeldigheter". Mitt råd ville uansett å være at du helst spiller fra kopier, og ikke med originalcdene. Dette er ikke alltid mulig, men du risikerer iallfall ikke å miste originalen! Uansett så kan du laste ned Morrowind fra internett (så sant du har fastlinje av ett eller annet slag), ELLER så kan du sende den ødelagte CDen til utgiveren, så sender de deg en ny (har ikke prøvd dette i praksis, men det skal stå noe om dette i manualen).

Dette kan absolutt skje igjen. Nå vet jeg ikke hva slags DVD-spiller du har, men det hadde kanskje vært en idè å kjøpe en ny spiller? En som er litt tregere (du vil aldri merke forskjell i praksis). Kanskje en 32x? Det er mulig at enkelte DVD-spillere har lettere for å ødelegge CD-plater enn andre... Uansett så ville jeg vært litt forsiktig med å bruke DVD-spilleren i fremtiden - spesielt med tanke på "sjeldne" spill, selv om risikoen skulle være minimal for at dette skjer igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er ikke noe galt med spilleren, men plata di, jo fortere ei plate spinner, jo større påkjenning påføres platen, Plextor sa forresten at de aldri kom til å produsere spillere som er rakere enn 48X pga fare for ødelagte plater, alle deres 48X spillere har forsterket front for å forhindre at splinter skal komme ut av kabinette ved feil. Jeg leste en rapport for en stund siden, husker ikke hvor, men der ble vel konklusjonen at det var umulig å få plata opp i 60X uten at den ble ødelagt, plata nermest eksploderer.

Dette i kombinasjon med at plata kansje har fått seg en svakhet fra et møte med gulvet, eller lignende, er sannsynligvis forklaringen på problemet ditt.

ironisk nok har plextor gitt ut en 52X brenner da :)

Lenke til kommentar
har hørt og sett at CD'er har eksplodert og vært med på å pirke ut splintene av cd-romen etterpå.

tipset til produsentene må være: lag cd'er som tåler større hastigheter, jeg vil kopiere 700mb CD'ene mine på 20sec.

Hehe...den dagen du prøver å brenne en cd på 20 sec så vil du slippe den eksplosjonen.. Da forlater den plata brenneren din umiddelbart... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...