JesperA Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Lang historie kort. Cluchen på russebilen har gått. Vi bestilte ny clutch og mekanikeren satte i denne idag. Fikk nettopp en telefon der mekanikeren sa at svinghjulet var sprekt. Han mente vi kunne kjøre bilen gjennom russrtiden, men etter dette var nok den nye clutchen oppbrukt. Noen som har noen erfaringer med dette? Kan vi kjøre vanlig med den? Endret 28. april 2009 av JesperA Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Småsprekker i overflaten er ganske vanlig og forsvinner somregel hvis man dreier av litt. Men store sprekker ville jeg absolutt ikke kjørt med, da et svinghjul fort veier 10-20kg og hvis det finner på å gå i oppløsning når det snurrer med 6000 runder i minuttet så kan du bare vinke farvel til føttene dine. Lenke til kommentar
JesperA Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Var visst store sprekker sa han. Hmm, hva skal vi gjøre da? Nytt svinghjul koster vel helt utrolig mye... Nå har vi allerede betalt for bytte av clutch også. :/ Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kommer litt an på hva slags bil det er, og med hvilken motor, jeg måtte bytte på min gamle Chevrolet hin dagen (5,7liter V8), der var svinghjulet knekt, altså i 2 deler, fikk et nytt innen 24 timer fra et firma på østlandet (bor i Bergen) til den nette sum av 490kr+frakt (260kr) altså cirka 750kr. Hvis det plutselig knekker og løsner mens du kjører kan du mest sannsynlig vinke farvel til den motoren, med mulig knekt veiv, knust girkasse og andre mulige skader. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kjør pent (les med lavest mulig turtall) så holder det nok gjennom russetiden. Lenke til kommentar
JesperA Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Okei, det er en 87 mod 2.1l transporter. Får prøve å ta det pent da =) Tusen takk for kjappe svar folkens. Kjempebra! Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 min gamle Chevrolet hin dagen (5,7liter V8), der var svinghjulet knekt, altså i 2 deler, fikk et nytt innen 24 timer fra et firma på østlandet (bor i Bergen) til den nette sum av 490kr+frakt (260kr) altså cirka 750kr. Det var nok ikke et vanlig svinghjul du kjøpte, men en startkrans/flexplate som man skrur converteren i. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ja, det var en startkrans/flexplate, men det er jo ikke så stor forskjell på en flexplate for automatgir og et svinghjul for manuell girkasse, litt tyngre men ellers er det mye det samme, boltsirkel for veiv i midten og for clutchen ute. Der jeg pleier kjøpe deler fra koster det $57.99 for replacement flywheel til 2.0l ford, så tror ikke jeg er så langt unna, men OP har jo allerede bestemt seg for å ta sjangsen på å kjøre med det, så det går nok bra. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Gjør som LOGIMAN sier og kjør på lavt turtall og ikke høgg den i gir så bør det gå bra gjennom russetida. Men et svingjul som finner på og gå i oppløsning er ikke noe og spøke med da: Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Klart, ikke noe å spøke med, men lavere turtall og dermed mindre sentriputalkraft, så burde kreftene det utsettes være såpass små at det vil holde. Ved lavere turtall er det også mindre energi totalt så skadene blir minst mulig om det skjer noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå