Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre med sprekt svinghjul. Farlig?

Anbefalte innlegg

Lang historie kort. Cluchen på russebilen har gått. Vi bestilte ny clutch og mekanikeren satte i denne idag. Fikk nettopp en telefon der mekanikeren sa at svinghjulet var sprekt.

Han mente vi kunne kjøre bilen gjennom russrtiden, men etter dette var nok den nye clutchen oppbrukt.

Noen som har noen erfaringer med dette? Kan vi kjøre vanlig med den?

Endret av JesperA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Småsprekker i overflaten er ganske vanlig og forsvinner somregel hvis man dreier av litt. Men store sprekker ville jeg absolutt ikke kjørt med, da et svinghjul fort veier 10-20kg og hvis det finner på å gå i oppløsning når det snurrer med 6000 runder i minuttet så kan du bare vinke farvel til føttene dine.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hva slags bil det er, og med hvilken motor, jeg måtte bytte på min gamle Chevrolet hin dagen (5,7liter V8), der var svinghjulet knekt, altså i 2 deler, fikk et nytt innen 24 timer fra et firma på østlandet (bor i Bergen) til den nette sum av 490kr+frakt (260kr) altså cirka 750kr.

Hvis det plutselig knekker og løsner mens du kjører kan du mest sannsynlig vinke farvel til den motoren, med mulig knekt veiv, knust girkasse og andre mulige skader.

Lenke til kommentar
min gamle Chevrolet hin dagen (5,7liter V8), der var svinghjulet knekt, altså i 2 deler, fikk et nytt innen 24 timer fra et firma på østlandet (bor i Bergen) til den nette sum av 490kr+frakt (260kr) altså cirka 750kr.

Det var nok ikke et vanlig svinghjul du kjøpte, men en startkrans/flexplate som man skrur converteren i.

Lenke til kommentar

Ja, det var en startkrans/flexplate, men det er jo ikke så stor forskjell på en flexplate for automatgir og et svinghjul for manuell girkasse, litt tyngre men ellers er det mye det samme, boltsirkel for veiv i midten og for clutchen ute.

Der jeg pleier kjøpe deler fra koster det $57.99 for replacement flywheel til 2.0l ford, så tror ikke jeg er så langt unna, men OP har jo allerede bestemt seg for å ta sjangsen på å kjøre med det, så det går nok bra. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...