altairz Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hvordan kan man endre på skjermdrivere, skjermoppløsning og slikt i Ubuntu 9.04? Og hva er komandoene terminalen for å installere og fjerne pakker? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Skjermdrivere: Før du i det hele tatt beveger deg ned den gata må du svare på hvorfor. Oppløsning: System->Preferences->Display. Terminal for pakkebehandling: Enten: sudo aptitude install nibbles sudo aptitude remove nibbles Eller: sudo apt-get install nibbles sudo apt-get remove nibbles Du kan også kjøre: aptitude search nib Lenke til kommentar
altairz Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Skjermdrivere: Før du i det hele tatt beveger deg ned den gata må du svare på hvorfor. Oppløsning: System->Preferences->Display. Terminal for pakkebehandling: Enten: sudo aptitude install nibbles sudo aptitude remove nibbles Eller: sudo apt-get install nibbles sudo apt-get remove nibbles Du kan også kjøre: aptitude search nib Nå har jeg fikset oppløsningen, men hvor må jeg gå får å få fikset skjermdriverne? har skjørt den ene komandoen som du skrev (sudo aptitude install nibbles). Den bynte å innstalere ting selv da. hva er det egentlig den komandoen gjør? Og er det en enkel komando man kan skrive i terminal får å få instalert bestemte pakker? I linux Mandriva, er det bare å skrive "urpmi amsn" om man vil ha amsn. men hvordan er dette i Ubuntu? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Nå har jeg fikset oppløsningen, men hvor må jeg gå får å få fikset skjermdriverne? Igjen, hvorfor skal du fikse skjermdriverne? har skjørt den ene komandoen som du skrev (sudo aptitude install nibbles). Den bynte å innstalere ting selv da. hva er det egentlig den komandoen gjør? Den installerer pakken "nibbles". Ønsker du å finne ut hva nibbels er kjører du den andre kommandoen jeg skrev: aptitude search nibbles Og er det en enkel komando man kan skrive i terminal får å få instalert bestemte pakker?I linux Mandriva, er det bare å skrive "urpmi amsn" om man vil ha amsn. men hvordan er dette i Ubuntu? .. som sagt: sudo aptitude install amsn Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Aha! I mandriva kjøreru du: "urpmi *pakke*" I Ubuntu kjører du: "apt-get *kommando* *pakke*", f.eks: "apt-get -install conky" eller en massiv en: "apt-get -install conky openbox gmrun scim div div etc?" Tror du har fått autoinnhivd de frie driverne kanskje, xfree var det? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 del_diablo : Ikke en dash forran kommando. Altså ikke apt-get -install pakke men apt-get install pakke Lenke til kommentar
altairz Skrevet 30. april 2009 Forfatter Del Skrevet 30. april 2009 del_diablo : Ikke en dash forran kommando. Altså ikke apt-get -install pakke men apt-get install pakke okey, skal se om jeg får det til Har fått fikset skjermdriverne også Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå