Gå til innhold

vanlig watt på diskant?


Anbefalte innlegg

Ikke tro på alt som står her.

Ikke tro på oppgitte watt på forsterkere, men ta det som en pekepinn.

Lytt i stedet.

Volumknappen styrer hvor mye watt som går til høyttalerene.

 

Lave frekvenser krever MYE mer energi enn høye, derfor trenger ikke en diskant-høyttaler mye watt... Bassenelementet bruker altå mye mer effekt. Bare tenk på hvor mye mer luft det skal flytte på i forhold til diskant!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil ha nye diskanter.

Jeg vil skifte ut mellomtonene og.

Det låt stygt før de ble ødelagt.

Jeg lurer på hvordan effekt de forskjellige elementene bør tåle/være fordelt i forhold til hverandre når høyttaleren er på 100w rms

 

Enklest: Kjøp nye identiske elementer og få samme lyd som da høyttalerene var nye. Bruk en forsterker som er i orden og ikke spill så høyt at den forvrenger.

Alternativ: Kjøp nye andre (bedre) elementer. Men for at det skal funke / låte bra, må du bygge om delefilteret. Du må ta hensyn til frekvensgang, følsomhet, impedans, klang o.l. Du må antakelig forandre delefrekvens. Med andre ord: glem det!

 

 

 

P.S. til noen av dere:

Å spørre om forskjellen mellom receiver og forsterker i en stereosjappe er omtrent som å spørre om forskjellen mellom CD og DVD i en datasjappe......

:roll:

 

!!!!

 

Jeg vil ha nye diskanter og mellomtoner. Høyttaleren var dritt før den blei herpa og! Den nesten nye receiveren min str-db1070 til (den gang) 8500,-driver dem fint, det er bare når jeg spiller av dårlige innspillinger det kommer noen særdeles merkelige lyder fra den ene høyttaleren.

 

Jeg gir f i om jeg må bygge om delefilteret! Jeg går på gk elektro og ønsker å tilegne meg mer kunnskap om emnet. Jeg har lenge tenkt på å bygge mine egne høyttalere så jeg synes dette kunne være en liten start...

Lenke til kommentar
Jeg gir f i om jeg må bygge om delefilteret! Jeg går på gk elektro og ønsker å tilegne meg mer kunnskap om emnet. Jeg har lenge tenkt på å bygge mine egne høyttalere så jeg synes dette kunne være en liten start...

 

Hvorfor ikke fortelle tidligere at dette er grunnen til at du spør? Sett deg ned og les teorien og prøv. Lykke til.

 

Hadde det vært meg, så hadde jeg heller prøvd å bygge helt fra bunnen av istenedfor å modde en Jamo-høyttaler.

Lenke til kommentar

He, he. Startet min høyttalerbygger karriere i 15 års alderen. Fikk en 8 tommers bass fra en høyttaler hvor diskanten var sprengt. Kjøpte en stk softdome og snekret sammen en kasse på måfå. Indre volum var ut i fra størrelse på basselementet basert på synsinntrykk. Kassen var selvsagt bassrefleks fordi det så stiligst ut og kompiser sa man måtte ha det. Tuning viste jeg ikke hva var. Boret først et hull. Senere stappet ned en toalettrull som rør. Delefilter hadde jeg ikke hørt om og trodde jeg ikke trengte det. Diskanten skurret fælt når man guffet på. Snakk om oppbrytning. Men diskanten holdt. - Og lyden synes jeg var nesten like bra som alt annet skit på 80 tallet. :D:D:lol::lol:

 

Siden ble det 2 byggsett: Seas 403 og X-power (Dansk Audio Teknik?). 403'ern er kraftig modifisert fire-fem ganger. Siste året på videregående begynte jeg å lese bøker, der iblant "Loudspeaker design cookbok" av Vance Dickason og "High performance loudspeaker" og etter det har det blitt 3 egne konstruksjoner i tillegg til modifiseringer av standardhøyttalere mens "jomfrukonstruksjonen" endte opp som fuglekasse. :lol::lol:

 

PS! Hvor mye diskanten tåler er mest avhengig av delefilterkonstruksjonen med bestemmelse av delefrekvens og hvor mye som blir filtrert bort under delefrekvensen (6db oktav, 12 db oktav, osv osv) som de viktigste parametrene.

Lenke til kommentar
Ja, skal du bytte ut delefilter, mellomtone og diskant er det MYE enklere å bygge helt nytt. En rimelig toveis høyttaler er ganske enkelt å få et brukbart resultat med.

 

mmmmmmmmmmmulig det..........

 

men kassene står i stil til resten av anlegget og bassene er i orden. Går det til blokksberg, får det heller bli et par nye på tilbud ett eller annet sted. Da skal jeg holde meg unna Jamo, som kan alt annet enn å lage bra høyttalere! :yes::yes:

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha tak i høyttaler-elementer, er det beste sted for dette i Norge Eltek. Her ligger det og ute en pdf på høyttalerbygging, anbefaler at du leser gjennom denne før du gjør noe. Den er på norsk, og faktisk veldig bra :)

 

Det virker som at du ikke er så veldig nøye på hvordan lyd du får ut av anlegget, skaff deg et par elementer som er like store som de som er gått til måsen, og koble de til det eksisterende delefilteret. Koble et par motstander i serie / parallell med mellomtone el. diskant hvis disse blir for høy i forhold til bassen. Det vil nok ikke låte så veldig bra, men jeg har ikke så veldig stor tro på de høytallerne dine. Om du vil ha bedre lyd, kjøp eller bygg et par nye fra bunnen av.

 

Lykke til med bygginga

 

-m

Lenke til kommentar
høyttalerbygging ruler!!!!skal bygge selv snart

starter med billig-elementer først og skifter ut når jeg har penger!!!

2stk 10" eller 12" basser i hver kasse :D

 

Mvh Tomzern :D

 

Ikke gjør det!

Du blir avhengig av bass og vil bare ha dypere og mer og bedre.

Har ikke blitt helt ferdig med mitt nåværende prosjekt (2x10" Peerless) før jeg har kjøpt nye elementer (2x12" Peerless XLS) :roll:

Jeg må være gal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...