Gå til innhold

vanlig watt på diskant?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har en 100w diskant og en 150w bass i høyttaleren din så kan du ikke plusse sammen de to og si at du har en 250watts-høyttaler :roll:

Den oppgitte effekten på høyttaleren er nok tatt ut ifra enten hvor mye delefilteret tåler, eller hvor mange watt bassen tåler tror jeg :-? :)

Husk på at RMS-effekten er den som teller for det er den effekten som sier hvor mye høyttaleren tåler over lang tid, mens max-effekten sier hvor mye den tåler i et par sekunder eller noe sånt.. :wink: Kjekt å vite hvis du ikke visste det allerede da :yes:

 

Mvh Tomzern :D

Lenke til kommentar
Hvis du har en 100w diskant og en 150w bass i høyttaleren din så kan du ikke plusse sammen de to og si at du har en 250watts-høyttaler :roll:  

Den oppgitte effekten på høyttaleren er nok tatt ut ifra enten hvor mye delefilteret tåler, eller hvor mange watt bassen tåler tror jeg :-?  :)  

Husk på at RMS-effekten er den som teller for det er den effekten som sier hvor mye høyttaleren tåler over lang tid, mens max-effekten sier hvor mye den tåler i et par sekunder eller noe sånt.. :wink: Kjekt å vite hvis du ikke visste det allerede da :yes:  

 

Mvh Tomzern :D

 

hmmm...

 

har opna opp høyttaleren som er på 170watt. Bassen er en 8" som aldriiverden mekker så mye watt, maks 100...

 

Alle elementene er paralellkobla (med noen kondesatorer og stuff imellom) så da bør man vel legge sammen effektene til alle elementene for å få høyttalerens oppgitte effekt????

Lenke til kommentar

jeg synes de låter (D*I*T)

 

bassen er ok, men diskanten og mellomtonen er et kapittel for seg...

 

Har prøvd å komme i kontakt med jamo uten hell. Jeg vet bare delefrekvensene og størrelsene på elementene men ikke noe mer...

 

Så derfor lurer jeg bare på om det er noen som vet hva normale effekter på diskant og mellomtone er...

 

Har funnet en mellomtone på 30watt... Men har som sagt ikke peiling på om jeg er i nærheten av det er effekten jeg må ha...

Lenke til kommentar

Kan man bestemme hvor mye Watt man vil sende fra forsterkeren til høyttalerne? Jeg er ganske blank på dette enda, men jeg har nå kjøpt en forsterker (JVC Receiver RX-5020R 5x100W) og skal få litt surround på rommet mitt.

 

Hva er forresten forskjellen på reciever og forsterker? Mulig jeg ha spurt om det før her på forumet, men jeg har glemt det.

 

Noen som kan anbefale høyttalere til et enkelt hjemmekino sett?

Lenke til kommentar

Du kan ikke direkte stille inn watt fra forsterker til høyttaler men du gjør det enten ved å skru av eller på surroundmodus, ettersom da vil fronthøyttalerene ha strømforsyninga for seg selv eller dele den med andre høyttalere (center , rear)

 

receiver er en forsterker med radio

Lenke til kommentar
Det finnes en rund knapp som kalles for "volumknappen" som gjør dette :roll::lol: (no offence)

 

Ehh jeg lurer selv litt på det der med forskjellen på receiver og forsterker :shrug:

 

Kan ikke anbefale deg noe, men let etter tester på f. eks www.dinside.no så finner du nok noe... :yes:

 

Mvh tomzern :D

 

heh, nå husket jeg at jeg hadde en volumknapp på receiveren ja... Det hadde jeg glemt :p Det er jo så grasalt mange knapper på den dære greia..

 

Rceiver er forsterker med radio som sagt!! (100% sikker) Vet sony har en 2-kanals receiver...

Lenke til kommentar

Ærlig talt folkens...

 

En diskant, eller hvilken som helst høyttaler *yter* ingen effekt. Den tar effekten fra forsterkeren, og gjør om noe av det til lyd, mesteparten til bevegelse og varme. Effektratingen på høyttalere er et mål for hvor mye effekt forsterkeren kan levere til elementet før den begynner å slite. Effektmål på høyttalere er ofte mer fantasifulle enn de som er på forsterkere. Så lenge det lyder rent, er du ofte safe.

 

Og det at høyttalerene er parallellkoblet inni, betyr slettes ikke at du kan legge sammen tallene og tro at du kan pøse på så mye... Husk at delefilterets oppgave er å fordele effekten i de forskjellige frekvensområdene til de ymse elementene, og at effekten som kommer fra forsterkeren er fordelt på ulike frekvenser. Basstung rompedisko har en helt annen efektfordeling over frekvensene enn for eksempel rolig klassisk.....

 

Alt i alt er det med effekttålighet på høyttalere et meget komplekst tema.

 

Spill bare så høyt at det ikke blir forvrengning, så er du stort sett sikker. En forsterker som vrenger er faktisk en veldig vanlig årsak til at diskantelementer tar kvelden - når forsterkeren klipper avgir den store mengder effekt ved høyere frekvenser, som diskanter tåler heller dårlig. Sånn sett er for lite effekt i forsterkeren ofte verre enn for mye....

Lenke til kommentar
Ærlig talt folkens...

 

En diskant, eller hvilken som helst høyttaler *yter* ingen effekt. Den tar effekten fra forsterkeren, og gjør om noe av det til lyd, mesteparten til bevegelse og varme. Effektratingen på høyttalere er et mål for hvor mye effekt forsterkeren kan levere til elementet før den begynner å slite. Effektmål på høyttalere er ofte mer fantasifulle enn de som er på forsterkere. Så lenge det lyder rent, er du ofte safe.

 

Og det at høyttalerene er parallellkoblet inni, betyr slettes ikke at du kan legge sammen tallene og tro at du kan pøse på så mye... Husk at delefilterets oppgave er å fordele effekten i de forskjellige frekvensområdene til de ymse elementene, og at effekten som kommer fra forsterkeren er fordelt på ulike frekvenser. Basstung rompedisko har en helt annen efektfordeling over frekvensene enn for eksempel rolig klassisk.....

 

Alt i alt er det med effekttålighet på høyttalere et meget komplekst tema.

 

Spill bare så høyt at det ikke blir forvrengning, så er du stort sett sikker. En forsterker som vrenger er faktisk en veldig vanlig årsak til at diskantelementer tar kvelden - når forsterkeren klipper avgir den store mengder effekt ved høyere frekvenser, som diskanter tåler heller dårlig. Sånn sett er for lite effekt i forsterkeren ofte verre enn for mye....

 

Det var det jeg mente sånn EGENTLIG da :lol::lol::lol::roll:

Lenke til kommentar
Ærlig talt folkens...

 

En diskant, eller hvilken som helst høyttaler *yter* ingen effekt. Den tar effekten fra forsterkeren, og gjør om noe av det til lyd, mesteparten til bevegelse og varme. Effektratingen på høyttalere er et mål for hvor mye effekt forsterkeren kan levere til elementet før den begynner å slite. Effektmål på høyttalere er ofte mer fantasifulle enn de som er på forsterkere. Så lenge det lyder rent, er du ofte safe.

 

Og det at høyttalerene er parallellkoblet inni, betyr slettes ikke at du kan legge sammen tallene og tro at du kan pøse på så mye... Husk at delefilterets oppgave er å fordele effekten i de forskjellige frekvensområdene til de ymse elementene, og at effekten som kommer fra forsterkeren er fordelt på ulike frekvenser. Basstung rompedisko har en helt annen efektfordeling over frekvensene enn for eksempel rolig klassisk.....

 

Alt i alt er det med effekttålighet på høyttalere et meget komplekst tema.

 

Spill bare så høyt at det ikke blir forvrengning, så er du stort sett sikker. En forsterker som vrenger er faktisk en veldig vanlig årsak til at diskantelementer tar kvelden - når forsterkeren klipper avgir den store mengder effekt ved høyere frekvenser, som diskanter tåler heller dårlig. Sånn sett er for lite effekt i forsterkeren ofte verre enn for mye....

 

Det var det jeg mente sånn EGENTLIG da :lol::lol::lol::roll:

 

Ro ned litt a...

Ok, mine tok kvelden pga min gamle sony-dritt-receiver.

Jeg vil ha nye diskanter.

Jeg vil skifte ut mellomtonene og.

Det låt stygt før de ble ødelagt.

Jeg lurer på hvordan effekt de forskjellige elementene bør tåle/være fordelt i forhold til hverandre når høyttaleren er på 100w rms

 

receiveren min yter 120w rms i 8ohm i hver kanal i stereo ( det er målt ikke oppgitt)

Lenke til kommentar

Her var det mange rare utsagn. Ikke stol på alt du leser i denne tråden! :D

 

Når det gjelder nye diskanter og mellomtone bør du ihvertfall få testet de sammen med resten av høyttaleren før du bestemmer deg for noe. Og angående watten til en høyttaler så betyr den fint lite. Den eneste måten å virkelig finne ut om høyttalere er bra er å lytte på dem! Det er ihvertfall min mening.. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg vil ha nye diskanter.

Jeg vil skifte ut mellomtonene og.

Det låt stygt før de ble ødelagt.

Jeg lurer på hvordan effekt de forskjellige elementene bør tåle/være fordelt i forhold til hverandre når høyttaleren er på 100w rms

 

Enklest: Kjøp nye identiske elementer og få samme lyd som da høyttalerene var nye. Bruk en forsterker som er i orden og ikke spill så høyt at den forvrenger.

Alternativ: Kjøp nye andre (bedre) elementer. Men for at det skal funke / låte bra, må du bygge om delefilteret. Du må ta hensyn til frekvensgang, følsomhet, impedans, klang o.l. Du må antakelig forandre delefrekvens. Med andre ord: glem det!

 

 

 

P.S. til noen av dere:

Å spørre om forskjellen mellom receiver og forsterker i en stereosjappe er omtrent som å spørre om forskjellen mellom CD og DVD i en datasjappe......

:roll:

Lenke til kommentar
Ærlig talt folkens...

 

En diskant, eller hvilken som helst høyttaler *yter* ingen effekt. Den tar effekten fra forsterkeren, og gjør om noe av det til lyd, mesteparten til bevegelse og varme. Effektratingen på høyttalere er et mål for hvor mye effekt forsterkeren kan levere til elementet før den begynner å slite. Effektmål på høyttalere er ofte mer fantasifulle enn de som er på forsterkere. Så lenge det lyder rent, er du ofte safe.

 

Og det at høyttalerene er parallellkoblet inni, betyr slettes ikke at du kan legge sammen tallene og tro at du kan pøse på så mye... Husk at delefilterets oppgave er å fordele effekten i de forskjellige frekvensområdene til de ymse elementene, og at effekten som kommer fra forsterkeren er fordelt på ulike frekvenser. Basstung rompedisko har en helt annen efektfordeling over frekvensene enn for eksempel rolig klassisk.....

 

Alt i alt er det med effekttålighet på høyttalere et meget komplekst tema.

 

Spill bare så høyt at det ikke blir forvrengning, så er du stort sett sikker. En forsterker som vrenger er faktisk en veldig vanlig årsak til at diskantelementer tar kvelden - når forsterkeren klipper avgir den store mengder effekt ved høyere frekvenser, som diskanter tåler heller dårlig. Sånn sett er for lite effekt i forsterkeren ofte verre enn for mye....

 

 

tenkte jeg skulle legge til at om det når det begynner å bli ulyder som skurring O.L. så er det nødvendigvis ikke elementet som møter veggen, i mange tilfeller er det forsterkeren som ikke greier med den lasten

 

Edit: fjernet noen skriveleifer, begynner å bli trøtt :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...