Gå til innhold

Mye trening på Taekwondo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Neida, trenger ikke det, men det kan hende du får en del juling på sparringsøktene hvis du er helt ute av form, men alvorlige skader oppstår neppe. Bare noen blåflekker og sånt.

Kjente en slask som begynte på karate. Han ble vel egentlig snar fordi han ikke likte å være dårligere en andre samtidig som han ikke likte å trene. Hvis det samme gjelder for deg er ikke kampsport noe for deg, tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bør man være i god fysisk form før man starter med det? eller legger de opp til at du skal bli i god fysisk form? :)

Jeg var ikke i god form før jeg startet, og jeg måtte bare henge med. La oss bare si at det var dager jeg knapt kunne gå etterpå. Men hei, jeg fikk faktisk god kondis!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du trenger ikke være i spesielt god form, men det er enkelte treninger som e ganske harde (vertfall når du har trent en stund). Der æ går har man ikke så harde treninger i starten. vi begynner ikke med sparing før man har gult-grønt belte og de får du etter 1-2 år, men det kan variere fra klubb til klubb og om du har en snill eller streng trener.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hvor mye trening det er i en Taekwondo trening kommer helt an på hva slags stil du velger og hvem du får som trener.

 

Jeg har drevet med Kampsport i 15 år. Jeg har sort belte 2dan i Taekwondo. jeg var ikke i spesielt god form når jeg begynte, helt normal form tipper jeg.

 

Min stil er WTF ( WorldTaekwondoFederation) det er den beste stilen synes jeg da. vi trener den gode gamle metoden. mye grunnteknikk i begynnelsen, mye forlaring, mye vising, mye teori. hvorfor? fordi en må først lære å krabbe før man kan gå. so dont expect ''movie star kicks and moves'' ;)

 

etterhvert når en stiger i beltene så stiger man i TKD forståelsen og hvorfor vi gjør det vi gjør. det like mye grunnteknikk hvis ikke mer. MYE god utholdende trening av spark, grunnteknikk, takedowns, selvforsvar, kontrollgrep. frigjøring av kniv, Ki trening, MYE tøying. ''yoga'' øvelser, pluss,pluss,pluss. men les dette: TKD er IKKE en sport for å lære å slåss, men for å lære selvforsvar. høfflighet. moral, etikk. disiplin. respekt.

 

sparring er en stor del av TKD og det begynner rundt gult/grønt belte. man trenger absolutt IKKE være i god form. det blir du. du blir aldri for gammel heller. I korea har vi vært å trent med folk i 90 åra. ;)

 

kom deg igang. du vil elske det, hvis det er det rette for deg!

 

husk å tøy. veldig viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...