Gå til innhold

Spørsmål LED TV.

Anbefalte innlegg

Skrev akkurat i hjemmekino-forumet. Men førstod att jag borde skrivit hær istællet.

Jag undrar lite øver LED TV. Har hørt folk prata om det, men har inte riktigt førstått vad det ær.

Vad ær det som ær så speciellt med LED TV. Vad har LED-bakbelysningen før funktion? Ær det samma sak som ambilight?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal forsøke å forklare det kort og enkelt:

Ambilight er en funksjon som kun Philips har i noen av sine tv'er. Det er lys som skifter farge i takt med hva som vises på skjermen. Dette lyset lyser opp veggen bak tv'n for å gi et mer behagelig bilde. Hvis du f.eks ser på fotball så vil lyset bak og rundt tv'n være grønt, hvis du ser på en himmel vil lyset bak være blått osv. Det har ingenting med bildekvaliteten å gjøre, det er kun en estetisk ting som noen elsker og andre hater.

LED er en relativt ny teknologi som forbedrer bildekvaliteten og gjør tv'ene ennå flatere enn LCD og Plasma. Det er små lysdioder (se på det som en ny type glødelampe), som gir bedre bildekvalitet enn de beste av LCD og plasma TV, med blant annet en ekstremt dyp svart, bedre fargegjengivelse og høyere kontrast. Grunnen til at den klarer å oppnå helt svart er fordi disse lysdiodene kan slå seg av helt, til forskjell fra plasma og lcd hvor alle pixler lyser til enhver tid. En LED-tv er også vesentli tynnere, de nyeste modellene er bare et par cm tykke.

Håper det hjalp, har forklart det veldig enkelt og litt unøyaktig, men i store trekk er dette en god forklaring.

Lenke til kommentar

LED-TVer bruker fortsat et LCD-panel. Man har byttet ut lysrørene (CCFL) som tradisjonelt har vært brukt, med lysdioder. Innsynsvinkelen er den samme som for andre LCD-TVer.

Det er stort sett to metoder som brukes: 'Edge lit' som vil si at lysdiodene er festet rundt kanten av skjermen og sprer lyset jevnt utover. Den andre er 'Direct Backlighting' der 'blokker' med LEDs er plassert bak LCD-panelet og varierer lystyrken induvidielt etter bildesignalet.

Fordelen med LED fremfor CCFL er mindre strømforbruk (og mindre varme), større fargeomfang (colour gamut), bedre svartnivå, og høyere kontrast i mørke partier.

Sjekk application note-en til Osram.

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk.

Jag vet att en del tycker att innsynsvinkel ær ett problem. Medans en del ikke har något problem med det alls.

Ær det någonting ett ovant øga kan ha problem med? Alltså, ær det ett stort problem?

Det kommer helt ann på hvilken modell du velger, noen er verre enn andre. Hvilken prisklasse tenker du på, hvilken størrelse, hvilket bruk osv. ?

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk.

Jag vet att en del tycker att innsynsvinkel ær ett problem. Medans en del ikke har något problem med det alls.

Ær det någonting ett ovant øga kan ha problem med? Alltså, ær det ett stort problem?

Det kommer helt ann på hvilken modell du velger, noen er verre enn andre. Hvilken prisklasse tenker du på, hvilken størrelse, hvilket bruk osv. ?

Jag kollar på mycket fotboll og film, har akkurat køpt ett PS3 så kommer spela mycket framøver. Jag kan tænka mig att betala mellom 15000 og 20000 kr. Har tænkt mig 46", omtrent.

Lenke til kommentar

Da har du akkurat samme bruk som meg. Hadde mitt budsjett vært det samme som ditt, så ville jeg uten tvil ha valgt 47" Philips 9603. Den er strålende på spill og fotball, og selv om sortnivået ikke er fullt på høyde med de beste plasmaene så er den alikevel blandt de aller beste (om ikke den beste) i den prisklassen.

Les på avforum sin tråd om den: Philips 9000-7000 seriene

Lykke til med tv-valg.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Da har du akkurat samme bruk som meg. Hadde mitt budsjett vært det samme som ditt, så ville jeg uten tvil ha valgt 47" Philips 9603. Den er strålende på spill og fotball, og selv om sortnivået ikke er fullt på høyde med de beste plasmaene så er den alikevel blandt de aller beste (om ikke den beste) i den prisklassen.

Les på avforum sin tråd om den: Philips 9000-7000 seriene

Lykke til med tv-valg.

Ok, mange takk for tipset.

Jeg har ikke veldigt godt koll på Philips 7000-9000.

Det jeg primært er ute etter er gode farger og kontraster. Att det sorte er riktigt sort. Har lest mye om ulike tv'er senaste uken, spesielt LED-tv'er. Å som jeg forstår det er LED gode på den punkten. Ikke sant? Er Philips 7000-9000 i samme klasse?

Hei..

Lenke til kommentar

Noen som har anelse på prisfall på samsungs led-tver framover, og gjerne prisfall på lcdtver som allerede er godt startet. Når bør jeg kjøpe lcdtv og når bør jeg kjøpe led?

Betaler LED-tver seg selv med tanke på strømbruk? (anslått levetid = 60 000 timer)

Endret av biudhveh
Lenke til kommentar

Prisfall er nok det produsentene holder nærmest brystet. Hvem gidde å kjøpe TV om den snart skal dette i pris? Når det er sakt finnes det erfaringsmessig visse spor. På sensommeren/høsten har de fleste produsenter fått de nye produktene sine godt ut på markedet, og konkurransen begynner å spisse seg til. Svært få har store planer om å kjøpe TV for sommerferien, så et naturlig høydepunkt for industruen er når høsten nærmer seg. Fra høsten av vil en nok oppleve naturlige prisdropp, men det går som regen i små intervaller. Det koster å være tidlig ute med det nye.

Flat-TV har i dag en annslått levetid (halvering av lysstyrke og kontrast) mellom 60.000 og 100.000 timer, noe som med normalt bruk uansett er lenger enn de fleste vil beholde TVen.

Strømforbruk er neglisjerbart for de fleste her i nord. Vi trenger oppvarming 3/4 av året, så det TVen evt. måtte bruke ekstra, skrur en simpelthen ned på varmeovnen. Med andre ord er det utrolig lite å hente på å tenke energieffektivt.

LED-TV kjøper en for bildekvaliteten, og de nye edge-lit skjermene selger også godt på design og funksjonalitet. En slik skjerm hengt på veggen med det originale kevlar-tråd veggfestet ser utrolig frekkt ut.

Lenke til kommentar
Flat-TV har i dag en annslått levetid (halvering av lysstyrke og kontrast) mellom 60.000 og 100.000 timer, noe som med normalt bruk uansett er lenger enn de fleste vil beholde TVen.

Strømforbruk er neglisjerbart for de fleste her i nord. Vi trenger oppvarming 3/4 av året, så det TVen evt. måtte bruke ekstra, skrur en simpelthen ned på varmeovnen. Med andre ord er det utrolig lite å hente på å tenke energieffektivt.

LED-TV kjøper en for bildekvaliteten, og de nye edge-lit skjermene selger også godt på design og funksjonalitet. En slik skjerm hengt på veggen med det originale kevlar-tråd veggfestet ser utrolig frekkt ut.

Jeg er enig med deg. Tror man kjøper en ny tv, før man brukt sin TV i mellom 60 000 til 100 000 timer :)

Det er akkurat va jeg ønsker av min TV. Alltså, god bildekvalitet og en pen, tynn TV.

Snublet over denne filmen. Er LED-tvn virkelig så tynn? Hvis så er fallet, er de sinnsykt!! MacBook Air-varning :)

Lenke til kommentar

Ang spørsmålet ditt om Philips 7-9000-seriene er i samme klasse som LED, vel svaret er todelt. Når det kommer til sortnivå så kan man jo ikke slå "helt sort", som LED-tv i teorien kan gi. Men 9000-serien til Philips er annerkjent som en av tv'ene med aller best sort-nivå på markedet i dag.

Men det er klart, hadde jeg hatt mye penger å svi av på en tv så ville jeg nok vært nysgjerrig på de nye Samsung-tv'ene. Men jeg ville også vært skeptisk og undersøkt mye på egen hånd, mest pga det jeg har nevnt før: at ny teknologi sjelden er det beste kjøpet.

Og ja, de nye Samsung tv'ene er virkelig så tynne. Har sett de "live" selv, og desingmessig er de vel omtrent det fineste på markedet akkurat nå.

Lenke til kommentar

Dette kanskje er et dumt spøsmål.

Men jeg har luret på en ting for en stund nu. Jeg har bare sett LED TVer i butikk, inkoblet til hjemmekino-system. Burde ikke LED TVns egen lyd bli lidende av att TVene er så tynne? Burde ikke det påvirkes ner Samsungs har prioritet å få dem så tynne? Hvis ni fortår hur jeg tenker. :)

Lenke til kommentar
Dette kanskje er et dumt spøsmål.

Men jeg har luret på en ting for en stund nu. Jeg har bare sett LED TVer i butikk, inkoblet til hjemmekino-system. Burde ikke LED TVns egen lyd bli lidende av att TVene er så tynne? Burde ikke det påvirkes ner Samsungs har prioritet å få dem så tynne? Hvis ni fortår hur jeg tenker. :)

Vil tro at lyden blir lidende ja,men på en annen side så har de ferreste lcd/plasmatver tilfredstillende lyd, iallefall for film/musikk .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...