Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny feil med Audi


Anbefalte innlegg

Hei

 

Plages fortsatt med min Audi A4 -95 model

 

Det er en hakkelyd når jeg svinger(kun når jeg gir gass), må holde clutch inne for at det ikke skal skje.

 

I tillegg knirker det i støttdemperne ved sakte fart? tror i alle fall det er dem som knirker. Også er det en rar lydd fra ratt/hjul når jeg beveger på rattet når jeg står i ro

 

Noen som har peiling på hva det kan være? Evig takknemlig for hjelp

 

 

Noen sa et hakkelyden ved svinging kunne være drivledd/drivaksel eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som gåen drivknute ja. Sjekk den siden du hører lyden fra, den belgen som ser ut som et trekkspill rett på innsiden av bremseskiva, er det hull på denne? Isåfall har det kommet vann og skitt inn, noe som fører til at knuten ryker realtivt fort. Går fint å kjøre med en stund, men kan være farlig over lengre tid hvis knuten skulle ryke helt. Hjulet detter ikke av, men selve drivakslingen kan i verste fall rive med seg bremseslanger og du har plutselig en Audi som stopper svært dårlig.

 

Søk etter "CV joint" på Youtube, da ser du hvordan du kan skifte drivknuten selv. Det er visse ting som forandret hjulstilling (p.gr.av delvis demontering) og spesialverktøy du må ta hensyn til. På et verksted koster det fort et par tre timer i arbeid pluss deler.

 

Lyden fra ratt/hjul når du står i ro og svinger kan være så mye. Ville tatt en lykt og sett bak hjulet, virker noe løst? Se etter om fjæra har knukket eller har sprekker i seg. Sjekk også oppå dempertårnet, er det lett å svinge/bevege på demperen (med den "talerkenen" som demperene er festet i)? Den skal stå rimelig fast.

Lenke til kommentar

Hva er forskjell på drivknute, drivledd og bærekule? Mener jeg nettopp har skiftet bærekule men at drivleddet kunne være ødelagt. Knirkingen ved dreing av ratt kommer fra bak høyre forhjul. Den samme lyden kommer hvis man trykker på panseret slik at bilen gjynger.

Lenke til kommentar

En bærekule kan se slik eller slik ut. De forbinder hjulstillingen sammen litt enkelt forklart. Slitasje i dem fører til dunkelyd i humper og lignende.

 

Drivknute og drivledd er det samme. Ut fra beskrivelsen din virker det som det er denne som er gåen. Montert på bilen ser den slik ut. Sjekk om mansjetten (det trekkspillformede gummidekselet) har løsnet eller har sprekker. De kan ha en tendens til å sprekke opp særlig rundt der de er festet med en slags mansjettklemmene. Er mansjetten ødelagt går det ikke lang tid før drivknuten også gir seg dessverre. Det kommer vann og støv inn som ødelegger smøringen i selve knuten. Har selv tømt av nærmere en halv liter vann inni en drivknutemanskjett, sier seg nesten selv at den knuten ikke hadde det bra i slutten :p

Lenke til kommentar

Kommer an på om du velger original drivknute eller f.eks. Biltema. Et verksted tar vel en 2-3 timer arbeid (til rundt 1000-lappen per time) + delen. Original drivknute koster fort et par tusen fra forhandler/verksted. Biltema sin 600-700kr.

 

Gjør du arbeidet selv blir det selvfølgelig billigere :) Kjenner du noen som kan hjelpe deg er det jo fint. Anbefaler å få bilen litt opp, det letter jobben en del. Usikker på hvordan drivakslingen er festet på akkurat din bil, men er ofte festet med seks tolvkantbolter på VAG (spesialverktøy, gjerne mulig å få lånt av et verksted). Av utstyr ellers trenger du pipesett til å få av hjulet, en tung hammer/liten slegge, skrujern og en god tang til å feste/stramme mansjettklemmene. Vurderer du å skifte selv kan et søk med "CV joint" på Youtube være informativt.

Lenke til kommentar
Okei, takk for svar. Tror du det vil koste mye å skifte en evt drivknute?

 

Trenger ikke av med hele drivakslen på den modellen for å skifte drivknute, man gjør det heller på bilen. Sparer mye jobb, og går raskere.

 

Du trenger:

 

1. stk. drivknute på biltema. (Ca. 649).

 

1. stk. mansjettsats fra et annet sted enn Biltema, gjerne av merket Spindan. ca. 200 kr.

 

1. stk. ny tverrbolt til å låse øvre bærearmer samt en mutter, ca. 30 kr hos forhandler. (Eller så kan du få dimensjonen av dem, og handle et annet sted hvis de ikke har).

 

= 879 kr hvis du gjør det selv og har tilgang til verktøy. På verksted så kommer det vel på en 3-4000 +++ inkludert del.

 

Du jekker opp bilen på et stødig underlag og fjerner dekket. Legg dekket under bilen i tilfelle ting skulle rase.

 

Finn fram wd- 40 (eller hurtigrustløseren fra Biltema, 36-333) og spray masse på den tverrgående bolten som låser de øvre bærearmene.

 

Da det er gjort, finn fram en latmann (helst, men skralle går sikkert også) og en utvendig sekskant pipe (hvis det står en slik bolt, ellers er det vanlig pipe du må ha. Audi har en ny og en gammel løsning). Uansett er cluet å få løsnet den svarte bolten som holder fast drivknuten. Du setter en mann til å holde bremsen inne, mens du bruker kraft for å løsne denne. Målet er kun å løsne den, ikke få den helt ut.

 

Deretter finner du fram skralle og pipe som passer på mutteren til tverrbolten, IKKE skru av hodet fordi denne bolten kan sitte med rust. Hvis ikke mutteren gir etter lett, kan du bruke litt kroppstyngde, da pleier den å gi etter.

 

Når du har fått av den, så finner du fram gummiklubba (eller lignende) og slår ytterst på bærearmene, altså over kula. Dette er for å få dyttet de ned litt, slik at bolten løsner. Dette sparer deg for arbeid også.

 

Når du har fått dyttet disse ned litt (ikke sikkert det er så mye bevegelse) tar du å gir bolten en dunk med gummiklubba. Går den lett da, er det bare å sette på skralla og prøve å få lirket den ut med kombinasjonen klubbe/ skralle. Ellers kan et dor være til nytte. Uansett så kan denne sitte skikkelig, og hvis den sitter så skikkelig at du ikke får rikket på den (bruk masse olje, men IKKE varme. Leste på vacn at merkeverkstedene har også forbudt bruk av varme her på sine verksted). Kommer den ikke og hodet på bolten er totalt ødelagt eller at du ikke får slått den løs, så er neste å kappe opp bolten. Du får plass til en dremmel/ baufil i sprekken mellom endene. (du ser med engang hva jeg mener).

 

Når den er løsnet, er du nesten i mål. Fjern deretter caliperen, er vel to bolter som må fjernes og heng den opp med strips eller ståltråd i fjæra, da ryker ikke slangen/ får den ikke belastning.

 

Bank til navbolten, den svarte skruen som du løsnet i starten, slik at drivknuten løsner. Når den er løs er det bare å gå i fang på knuta.

 

Fjern først de to metallspennene som fester fast mansjetten. (Bruk skrujern eller lignende). Knuten i seg selv er festet med en liten sperre splint, denne løsner du enkelt ved å ta den brukte navbolten og skru den inn i knuten. Med andre ord bruker du navbolten til å presse knuten over splinten. (Bare å skru med skralla og riktig pipe).

 

Kast alt det gamle, og rengjør drivakslen skikkelig. Husk å fjern splinten fra drivakslen, den skal skiftes ut med en ny som følger med i Spindan settet. Til å fjerne det gamle fettet kan du bruke whitesprit, bremserengjøring osv. Også avfetting duger. Tørk så godt av slik at alt av avfettingsmiddlet du brukte er borte.

 

I Biltema settet bruker du kun knuta, resten kan du egentlig bare kaste (sist jeg monterte knute fra Biltema, så var ikke dette settet bra nok etter min mening). Monter de riktige delene slik du demonterte dem, eller så finner du tegning i Haynes boka til din bil. (Koster vel 250 på Biltema). Husk å tre på mansjetten først, deretter skivene i riktig rekkefølge.

 

Til slutt setter du inn den nye splinten (er et rundt spor ytterst på drivakslen der den skal stå), og fetter inn alt med fettet du fikk med i Spindan esken. ha fett både i mansjett og på knute. Viktig at du setter inn lagrene skikkelig med fett.

 

det kan være litt tricky å få knuten over splinten og få den til å låse seg, en grei oppskrift her er at du tar bolten fra Biltema esken (den du ikke skal bruke uansett) og skrur den litte grann inn i knuten. deretter trer du knuten på drivakslen og dytter helt inn til du kjenner splinten gjør motstand. Ta så gummislegga og slå på bolten slik at knuta spretter over splinten. Fjern bolten og kast den.

 

Mansjettspennene fra Spindan settet (ikke bruk det makkverket som følger med fra Biltema) strammer du lettest med å bruke spesialverktøy, har du ikke det så bruker du en hovtang (fås også kjøpt på Biltema).

 

Får du monterer tilbake så sjekk tilstanden på hjullageret, er det gåent så må du også demontere et par bolter til bare. Hvis det i tilfelle skulle være gåent så kjøper du lager på Biltema billig. (hvis du ikke har presse så tar et verksted ca. 7-800 for å presse det for deg). Og har du demontert såpass, så er det ikke mye skruing for å få av hele. Bare løsne de nedre bærearmene helt innerst (pass på å husk hvilken hull de stod i) og løsne klipset til abs føleren. (Ikke dra ut føleren, den sitter garantert fast). Tar du av bremseskiva da, så er det bare å få presset inn nytt lager.

Lenke til kommentar

I henhold til hva jeg spurte om i tråden så har jeg hatt bilen på verkstedet i dag. De utførte en kontroll og så feil som

 

-fremre, nedre bærekule høyre side

-defekt hjullager venstre side bak

 

Det var altså det knirkingen var, de byttet hele bærebrua og tok betalt for alt med moms 4373 som i mitt syn er mye uten at jeg vet så mye om bil. Da jeg kjørte hjem fra verkstedet merket jeg fortsatt hakkelyden ved svinging og vet ikke hva det kan være, de fant ingen feil i alle fall. Men har hatt utgifter på verksted på nærmere 10 000 på et par tre måneder. Nå blinker det In2 og det vil jeg fjærne for nå er jeg jævli lei den bilen.

Lenke til kommentar

På de modellene er det bare å bruke vag-com, kan være heldig at du kan gjøre dette selv. Jeg har en 97 mod, og den må jeg resette med vag-com. Faren min har 99 mod. og han kan bare gjøre et eller annet triks så forsvinner det. Unasett så forsvinner ikke servicebehovet.

 

Hvis de kun har byttet nedre bærebru, så er det ikke rart du får den klikkelyden hvis du har gåent hjullager.

 

Hadde du skiftet bærebrua selv, hadde du kommet adskillig billigere ut av det som sagt. Og jobben er heller ikke så stor. Betalte 4000 for komplett forsterket Mayle forstilling til faren min, skiftet alt utenom styrekuler fordi da må man ha forstillingskontroll. De blir skiftet når han skal ta Eu kontroll slik jeg gjorde, da fikk jeg eu- kontroll og justering til under 2000.

Lenke til kommentar
På de modellene er det bare å bruke vag-com, kan være heldig at du kan gjøre dette selv. Jeg har en 97 mod, og den må jeg resette med vag-com. Faren min har 99 mod. og han kan bare gjøre et eller annet triks så forsvinner det. Unasett så forsvinner ikke servicebehovet.

 

Hvis de kun har byttet nedre bærebru, så er det ikke rart du får den klikkelyden hvis du har gåent hjullager.

 

Hadde du skiftet bærebrua selv, hadde du kommet adskillig billigere ut av det som sagt. Og jobben er heller ikke så stor. Betalte 4000 for komplett forsterket Mayle forstilling til faren min, skiftet alt utenom styrekuler fordi da må man ha forstillingskontroll. De blir skiftet når han skal ta Eu kontroll slik jeg gjorde, da fikk jeg eu- kontroll og justering til under 2000.

 

Fikk bytta hjullageret også ja...men klikke/hakkelyden var der før det andre problemet. Har som sagt ikke peiling på hva det kan være. Er kun når jeg kjører med clutchen ute, hvis jeg tar inn clutchen forsvinner lyden. Hvordan får man tak i en vag-com?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

Noen mulighet å nullstille uten bruk av vag-com? Leste noe om dette på en side:

 

Resetting the service interval display

 

"service OIL" is shown on trip recorder display.

 

- Switch ignition off.

 

- Press the "trip" reset knob and switch ignition on

(while the "trip" reset knob still is down).

 

- Release the "trip" reset knob.

 

- Turn clock adjusting knob to right.

(If instrument cluster has an analogue clock,

pull adjustment knob out)

 

- Service shown on trip recorder is reset and three dashes

(---) appear on display.

 

- Switch ignition off.

(Switching ignition off cancels display for service)

 

Service interval display is now reset

 

Har prøvd det men funker ikke?

Lenke til kommentar

Det funker ihvetfall ikke på min, må ha Vag-com.. Ikke kjøp fra finnfeil.no, de selger kun piratkopiert vag-com som sikkert er handlet på ebay.

 

Hvis du skal ha vagcom så kjøp orginal kabel, en Vag-COM HEX-USB+CAN. Koster litt, men den har innebygget lisens.

 

Hvis du synes det er dyrt så kjøp heller på ebay, da får du det mye billigere.

Lenke til kommentar

Den drivknuten går meg på nervene og jeg gidder ikke verksted så skal prøve å fikse selv. Lyden kommer når jeg svinger mot høyre (fra høyre hjul) og muligens en sjeldengang venstresving. Tror dere jeg må bytte på begge sider eller? Angående VAG-COM gidder jeg ikke bestille, jeg skal utføre olje og filterskift så resten får gå som det går.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle sette meg ned å bestille fra biltema men det gikk ikke, måtte visst hente på lager. Men hva med å bare butte hele drivakselen? Er ikke det mye enklere? Søkte på CV joint og fikk da opp en video om hele prosedyren, så rimelig enkelt ut? Har muligheter for å kjøpe en bruk hos et verksted, er det noe jeg trenger å gjøre før jeg evt setter den på da?

Lenke til kommentar

In2 er storservice.

 

Ta en service eller skikkelig sjekk av hele bilen. Få en liste over alle feil så slipper du og bli sprø. Fiks manglene og selg bilen.

 

At det koster kan vi ikke hjelpe deg med du hadde sikkert hørt at Audi var noe ræl før du kjøpte den uansett :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...