kyrsjo Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hei! Er det noen som vet hvorfor en haug av amerikanske lærebøker på universitetsnivå har en egen "internasjonal utgave" som det ikke er lov å selge innenfor USA? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Haha, det har jeg merket! Et par sosiologibøker har egne amerikanske versjoner og internasjonale versjoner som ikke er lov å selge i USA. Jeg begynner å lure på om det er sensur Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg tror det har noe med opphavsrett å gjøre. Bøkene lisensieres sikkert enten til salg USA eller i "resten av verden". Kan også hende utgiver har forskjellige avdelinger, eller det er forskjellige utgivere, og vil unngå konkurranse med seg selv? Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Veldig mange av bøkene jeg har brukt på skolen (elektronikk, matte og fysikk) har advarsler om "Restricted! Not for sale in the United States". Opphavsrett er sikkert en ting, en annen er at da slipper vi (for det meste) stygge CGS-enheter. Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Dette gjelder også andre mediumer, som feks musikk, spill og film. USA har også her mange egne utgivelser, spessielt innen musikk. CDene blir presset hos en annen produsent. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Veldig mange av bøkene jeg har brukt på skolen (elektronikk, matte og fysikk) har advarsler om "Restricted! Not for sale in the United States". Opphavsrett er sikkert en ting, en annen er at da slipper vi (for det meste) stygge CGS-enheter. Samme. Er det faktisk noen som bruker CGS (centimeter-gram-sekund) i dag? Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Skal ikke alle faglige bøker bruke meter, gram, sekund osv. Trodde disse var internasjonale standarder innefor vitenskap og slikt. Ville vært rart viss de brukte noe annet i USA selvom de har andre måleenheter i dagliglivet. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Min lærebok i fluidmekanikk har i alle fall halvparten av eksemplene i rare enheter. Compute the torque if D1 = D2 = 3in, p1 = 100 lbf/in2 gage, p2 = 80 lbf/in2 gage, V1 = 40 ft/s, h1 = 2in, h2= 10in, and \rho = 1.94 slugs/ft3. redigert: Det står litt bedre forklart enn bare "not for sale in the U.S." da: "This book cannot be re-exported from the country to which it is sold by McGraw-Hill. The International Edition is not available in North America." Endret 28. april 2009 av Zlatzman Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 SI-systemet er et standard system som blir brukt over hele verden. Merk at mange måleenheter ikke er her, fordi de rett og slett ikke er standard. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det hindrer ikke ulike industrier i å bruke helt andre enheter, men den diskusjonen bør vi nok ta i en annen tråd. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Hva er en "slug" ? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 "a unit of mass equal to the mass that accelerates at 1 foot/sec/sec when acted upon by a force of 1 pound; approximately 14.5939 kilograms" Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Trodde alle profesjonelle, enten de bor i Amerika; Australia; Uganda eller Sverige, brukte SI-systemet jeg. Lenke til kommentar
laohu Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Jeg tar el.mag. ved et amerikansk universitet - vi jobber i CGS. Endret 28. april 2009 av laohu Lenke til kommentar
GeO Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 En amerikansk lærebok jeg bruker dette semesteret (i faget strømning og varmetransport) har ikke noen spesiell påskrift om at det er en internasjonal utgave, og den oppgir absolutt alle ligninger, formler og regneeksempler i både SI-enheter og «English units». Og det er ingen tvil om hvilket system boken var skrevet for først, siden de fleste eksempler opererer med temperaturer som 15,6 °C (= 60 °F) og rørdiametre som 0,0508 m (= 2 "). For ikke å snakke om den idiotiske energienheten btu, British thermal unit. Ugh. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Jeg kan nesten skjønne CGS når det gjelder elmag (epsilon_0 etc. er vel = 1 der, er det ikke?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå