Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksempeloppgave, Kjemi 2: Buffere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bufferligningen: pH = pKa + log (b/a)

8 = 6.3 + log(b/a)

8 - 6.3 = log(b/a)

10^1.7 = b/a

50.12 = b/a

Karbonsyre er en sterk syre, og den korresponderende basen hydrogenkarbonat er dermed veldig svak. Dermed blir forholdet 50 deler base per 1 del syre forutsatt at bestanddelene har samme konsentrasjon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Går siste året på vgs, allmenn med realfag, og har kommet opp i skriftlig kjemi. Har eksamensnerver ut av en annen verden, og sitter nå med en oppgave jeg sliter med å finne svaret på.

Her er oppgaven:

Vannet som sendes ut på ledningsnettet fra vannverket bør inneholde mindre enn 0,1 mg/L kobber. Når vannet kommer ut av springen, kan innholdet av kobber ha økt på grunn av at kobberrør kan avgi kobberioner. Når konsentrasjonen av kobber blir over 2-3 mg/L kan vannet få en bitter og metallisk smak.

I et miljøprosjekt ville en klasse undersøke kobber-innholdet i vannet fra vannrørene i den eldste skolebygningen.

a) Ei gruppe elever ville bestemme konsentrasjonen av Cu2+ ved en kolorimetrisk analyse der de først lager et farget Cu2+-cuprizon-kompleks. Da skal prøven ha en pH mellom 7 og 10. De ville bruke en buffer med H2CO3 og HCO3-.

1) Hva må forholdet mellom disse to bufferkomponentene være om vannprøven skal ha pH lik 8,0?

Jeg fant en forklaring, men jeg klarer ikke forstå hvorfor den er som den er. Hvordan finner jeg pH til de to bufferkomponentene uten å måle det fysisk? Har jo ikke muligheten til det på en eksamen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...