Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aqutomatgearolje; Dexron 2 vs. Dexron 3 (Camry)


Anbefalte innlegg

Goddagen godfolk.

 

Har en gammal sliter av en Toyota, en -91 modell Camry som har tusla over 350K.

Syntes etterhvert at automatkassen begynner å bli litt "slarkete" (Slurer litt ujevnt, gearer litt hardere, og sliter mer med varmeproblemer / svir olje fortere).

Jeg har etter råd fra en del andre til nå benyttet automatgearolje til en mer behagelig pris enn hva en finner i verkstedet.

Det dreier seg om automatgearoljen Felleskjøpet selger, i 10L dunker.

Denne har standard Dexron 3, og ble anbefalt blandt annet av ansatte hos Felleskjøpet. En av dem var til og med å skjekket i systemet om denne kunne benyttes på min bil.

 

Jmf håndboken, skal bilen ha olje med Dexron 2 standard. Slik jeg har oppfattet det, er Dexron 3 rett å slett ei bedre olje enn hva Dexron 2 er, og derfor burde ting fungere bedre med bedre olje, og visa versa.

 

Jeg ser slett ikke bort i fra at smårusket med kassa skyldes alder og at bilen har rulla ett godt stykke i sitt "liv".

Håper selvsagt at kassa er god ennå, koster jo en formue eller 6 å få overhalt slike beist.

 

Spørsmålet blir da;

Kan jeg med god sannvittighet fortsette å bruke en olje som er av type Dexron 3 på min kasse?

 

Og om noen lurer; jada, bytter olje ofte. Det går ikke mer enn maks 5.000 mellom hvert skift. Bytter heller en gang for ofte, enn en gang for skjelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Goddagen godfolk.

 

Har en gammal sliter av en Toyota, en -91 modell Camry som har tusla over 350K.

Syntes etterhvert at automatkassen begynner å bli litt "slarkete" (Slurer litt ujevnt, gearer litt hardere, og sliter mer med varmeproblemer / svir olje fortere).

Jeg har etter råd fra en del andre til nå benyttet automatgearolje til en mer behagelig pris enn hva en finner i verkstedet.

Det dreier seg om automatgearoljen Felleskjøpet selger, i 10L dunker.

Denne har standard Dexron 3, og ble anbefalt blandt annet av ansatte hos Felleskjøpet. En av dem var til og med å skjekket i systemet om denne kunne benyttes på min bil.

 

Jmf håndboken, skal bilen ha olje med Dexron 2 standard. Slik jeg har oppfattet det, er Dexron 3 rett å slett ei bedre olje enn hva Dexron 2 er, og derfor burde ting fungere bedre med bedre olje, og visa versa.

 

Jeg ser slett ikke bort i fra at smårusket med kassa skyldes alder og at bilen har rulla ett godt stykke i sitt "liv".

Håper selvsagt at kassa er god ennå, koster jo en formue eller 6 å få overhalt slike beist.

 

Spørsmålet blir da;

Kan jeg med god sannvittighet fortsette å bruke en olje som er av type Dexron 3 på min kasse?

 

Og om noen lurer; jada, bytter olje ofte. Det går ikke mer enn maks 5.000 mellom hvert skift. Bytter heller en gang for ofte, enn en gang for skjelden.

 

Uten at jeg kjenner din bil/kasse spesielt, så er 3 kompatibelt med 2. Men hvorfor bytter du olje så ofte? Er helt enig med tanken om å bytte endel oftere enn hva fabrikanten anbefaler, men maks 5.000 er jo ekstremt, og i mine øyne helt unødvendig. Vil tro at hver 20.000 holder rikelig :-)

Lenke til kommentar
Men hvorfor bytter du olje så ofte? Er helt enig med tanken om å bytte endel oftere enn hva fabrikanten anbefaler, men maks 5.000 er jo ekstremt, og i mine øyne helt unødvendig. Vil tro at hver 20.000 holder rikelig :-)

Som det står i 1. post, så svir kassa olje ganske fort. Etter 5000 er ojla svart og god, og lukter som kremert kamel (eller noe i den duren)

Det er i håp om å berge kassa lengst mulig, at jeg er ivrig med å bytte olje. Koster mindre for 2L olje *2 pr år, kontra ny kasse :cool:

I tillegg er det jo gjort på noen minutter å bytte olje, så det er jo ikke det enorme peset ;-)

 

Kan forøvrig nevne at silen i kassa er bytta, den gamle var gullende ren, men siden jeg hadde ei ny, valgte jeg å spandere denne 700-kroningen på doningen (norges dyreste blekkbit med ett par huller og finmaska stålnetting?)

 

Skal vel også kunne nevnes at jeg bytter både filter og olje på motoren, samt luftfilter og plugger noe tettere enn det produsenten oppgir.

Og jaggu trengs det. tjære er noe jeg forbinner med båtlivet, ikke bil-livet :dribble:

Lenke til kommentar

Den hadde gått langt ja. Er uansett et par ting jeg ville sjekka og prøvd.

 

Siden Camry er en ganske stor bil har du sikkert oljekjøler på girkassa. Denne pleier og sitte i fronten og olja går dit via 2 rør/slanger. Rens den og sjekk at den "flower" skikkelig. Er en liten radiator. Hvis bilen ikke har det skulle det vært ettermontert for lenge siden.

 

Er det noen mulighet for justere båndene i kassa? En ting jeg ville sjekka ut.. Det er jo en gammel hoy.

 

Hvor mange liter olje pleier det og komme ut når du tapper? Vet du om converteren blir tømt? Den har ofte egen tapping. Hvis det bare kommer 2 liter tapper du ikke hele kassa. Garantert.

 

Ny olje på en gammel kasse kan gi rare problemer. Olja blir for tynn utifra slitasjen så den slurer og girer rart. Dette problemet pleier og gå over etter en viss tid. Skal du få fortgang i det kjør med henger i et par uker. Dette gjelder såklart mest for nyere biler, men også gamle slurekasser. Tror ikke jeg ville kjørt med henger på bilen din da hvis den brenner olja.

 

Ikke vits i og bruke penger på dyr olje. Bare det er dexron 3 fyller du med god samvittighet :)

Lenke til kommentar

Takker for mange gode innspill, Mekker`n!!

Den hadde gått langt ja.

Jauda, men det er jo ikke hvor langt bilen har gått som er av betydning - det er hvor langt den har igjen :dribble:

 

Siden Camry er en ganske stor bil har du sikkert oljekjøler på girkassa. Denne pleier og sitte i fronten og olja går dit via 2 rør/slanger. Rens den og sjekk at den "flower" skikkelig. Er en liten radiator.

Måtte faktisk ut midt i natta med lommelykta å ta en titt :innocent: Var ikke klar over at det er kjøler på denne modellen...

Noen tips til rens av denne kjøleren? Regner med at den er noe tett, siden problemene egentlig bare har vokst med alderen på bilen.

Tenker meg at å kjøre løsemidler gjennom vil påvirke ny olje, og da utgår vel det...

Er beste løsning rett å slett å klemme ny olje med trykk gjennom systemet?

Bytting av hele radiatoren er vel også en vei å gå, men det er jo akkurat det der med hvor mye penger en vil legge i en gammal rustholk...

 

Er det noen mulighet for justere båndene i kassa? En ting jeg ville sjekka ut.. Det er jo en gammel hoy.

Ikke såvidt jeg vet. Forsøkte å spørre Toyota om slikt tidligere, men de viste mindre enn meg om autokassene. Det eneste de gjorde med slike kasser, var oljeskift, og justering av vaier.

 

Hvor mange liter olje pleier det og komme ut når du tapper? Vet du om converteren blir tømt? Den har ofte egen tapping. Hvis det bare kommer 2 liter tapper du ikke hele kassa. Garantert.

Vet ikke helt hva en converter er, jeg :blush:

Kan ikke minnes å ha sett noe som minner om egen avtapping til denne. Hadde av sumpen for ett par år siden, og der så jeg ikke noe som minnet om en ekstra tappeplugg.

Står ikke ett ord om dette i Haynes-manualen heller (står faktisk så lite om automatgear at jeg egentlig er forb...)

Det er ca 2L på kassa, og ca 4L på diffen som byttes. Olja på diffen byttes selvsagt skjeldnere enn kassa.

 

Ut fra håndboka som fulgte med bilen, skal det være 5,7L olje i automatgearsystemet - om dette er medberegnet diffen eller ikke står det ikke ett pip om.

 

Ny olje på en gammel kasse kan gi rare problemer. Olja blir for tynn utifra slitasjen så den slurer og girer rart. Dette problemet pleier og gå over etter en viss tid. Skal du få fortgang i det kjør med henger i et par uker. Dette gjelder såklart mest for nyere biler, men også gamle slurekasser. Tror ikke jeg ville kjørt med henger på bilen din da hvis den brenner olja.

Stemmer ned til hvert minste komma dette :thumbup:

Det å trekke henger er noe møkk med denne bilen; måtte trekke 5-600kg her for ett par uker siden, og bilen duvet som en jojo hele veien (kombinasjon av dårlige dempere og dårlige veier). Var tett på sjøsjuk etterpå :dribble:

Når jeg kom hjem, etter maks 10min kjøring, stinka det såpass varmgang i det meste, at jeg vart skræmt...

Kombinasjonen av sliten kasse og for lite motor gjorde nok sitt til å bidra til den svært lokal-globale oppvarminga.

 

Ikke vits i og bruke penger på dyr olje. Bare det er dexron 3 fyller du med god samvittighet :)

Høres meget bra ut!!

 

Takker igjen for innspillene. Har du flere, er jeg mer enn takknemmelig for det!

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

 

Prøv og få skylt igjennom den med varmtvann. Legg hele greia i en bøtte med zalovann kanskje. Jeg hadde brukt løsmidler. Spørs hva som er enklest fra den plassen jeg står :p

Hvertfall prøv og få ut alle gamle oljerester og skyll igjennom med vann fra begge sider. Det skal flowe bra begge veier uten noe spesielt med motstand.

 

Er det enkelt sjekk om røra også flower bra. Disse kan være griserustne så pass på.

 

Det går antagligvis 3,7 liter olje på converteren din. Converteren er clutchen på en automat.

Converteren pleier og sitte der clutchen sitter hvis det sier deg noe. Du må under bilen. Det skal sitte et lokk under der eller så er det hull der. Inni der er det en dings som går rundt hvis du vrir på veivakselen. Du klarer sikkert og vri den med en skrutrekker fra undersiden også.

 

Finn en skrue på den som skiller seg ut eller så er det bare en skrue der. Det er en tappe plugg. Pleier og være umbraco.

 

For og fylle den opp igjen fyller du på vanlig måte som du alltid har gjort.

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Prøv og få skylt igjennom den med varmtvann. Legg hele greia i en bøtte med zalovann kanskje. Jeg hadde brukt løsmidler. Spørs hva som er enklest fra den plassen jeg står :p

Hvertfall prøv og få ut alle gamle oljerester og skyll igjennom med vann fra begge sider. Det skal flowe bra begge veier uten noe spesielt med motstand.

Ser ut som den vanlige radiatoren og denne kjøleren er en og samme enhet, og da blir det nok litt pes å få den i ei bøtte med zalovann :whistle:

Vurderer å kjøre god gammeldags white-sprite gjennom, om det virker som det er mye dritt i systemet. Skal gå greit å komme til nedi kaoset der, ser ut til at det er godt og vel 20cm plass å jobbe på.

 

Er det enkelt sjekk om røra også flower bra. Disse kan være griserustne så pass på.

Takker for tipset. Ser ikke bort i fra at det er like mye rust her som ellers - og da er det vel på sin plass å bruke silkehanskene :cry:

 

Det går antagligvis 3,7 liter olje på converteren din. Converteren er clutchen på en automat.

Converteren pleier og sitte der clutchen sitter hvis det sier deg noe. Du må under bilen. Det skal sitte et lokk under der eller så er det hull der. Inni der er det en dings som går rundt hvis du vrir på veivakselen. Du klarer sikkert og vri den med en skrutrekker fra undersiden også.

Finner dekselet på skissene i verkstedhåndboka.

Greier ikke å se noe som ligner på en tappeventil/krane/plugg her, så jeg tror det kan bli vanskelig å tappe converteren direkte.

Mulig at det går om en tar av sumpen, og løsner en plate som jeg trodde var noe pumpestæsj. Men jeg er skittredd for å røre ting med kassa som jeg ikke har greie på.

Fant denne tidligere i dag, og vurderer å prøve på samme måte. Er jo beskrevet for Volvo, men må da kunne funke for andre doninger også.

 

Lykke til :D

Takker! Tror jeg trenger det :D

 

Blir nok ennå noen uker til jeg flater ut under der, må ta en del andre mer prekære ting (blandt annet ufrivillig ekstra lufting under bak, lage ett par nye fester til eksosen og sånt småtteri :hmm: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...