Gå til innhold

Linux Mint 6 - spiser all datakraften

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt Mint på en Dell Inspiron 630m siden januar i år. Den siste tiden har Mint jobbet mot harddisken i "det uendelige". Jeg kjører ikke et eneste program, men maskinen står og jobber og jobber, og det er umulig å gjøre andre oppgaver mens dette pågår. Hvis jeg beveger musen så gjør den lange hopp og står delvis stille fordi datamaskinen er opptatt med andre ting.

Det virker som Mint Update ("ser etter oppdateringer") går stort sett hele tiden. Jeg tror det har blitt lastet ned et par hundre oppdateringer siden januar. Kan det være den som tar alle ressursene? Er det mulig å slå av update?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du kan vel alltids hindre at den starter i oppstart.

Har ikke Mint selv, men i Ubuntu ville jeg gått inn i:

System > Preferences > Session (8.10) eller Startup programs (9.04)

Haka vekk update notifier. Din heter kanskje noe annet, som Mint update.

Så kan du heller kjøre manuelt oppgradering med terminal f.eks, "sudo apt-get update && sudo apt-get -u upgrade". Kjør uansett disse kommandoene og se etter feilmeldinger.

Jeg ville prøvd å lage en ny bruker, logge inn som denne og se om det er samme problem. Hvis ikke, så er det noe med din brukers innstillinger og ikke systemet.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
System > Preferences > Session (8.10) eller Startup programs (9.04)

Haka vekk update notifier. Din heter kanskje noe annet, som Mint update.

Dette var bra "gjettet"! Under System - Kontrollpanel - Sessions preferences - Startup programs fant jeg den. Hva med Gnome Do - må den være igang?

Lenke til kommentar

Gnome-do er jo gull programmet. Trykk super(windows tasten) og space og sjekk ut forskjellige plugins i preferences og. Pakkestyringspluginen er ganske genial. Da trenger du ikke å gjøre mer enn å skrive install "navn på program" og det installeres. Bare et lite eksempel på hva man kan gjøre med gnome-do :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter at denne maskinen hadde stått på siden mars ble jeg i går nødt til å restarte den. For hver uke som gikk ble den tregere og tregere å bruke - og jeg kjører kun TO program! (firefox og spotify) Etter restart dukket det opp tre vinduer av FireFox, så det er tydelig at Linux Mint 6 sliter med å slukke programmene! Er det noe triks for å ta ned prosesser som ligger og kjører i Linux?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Linux Mint 6 er way off å fungere. Kun trøbbel fra ende til annen. Etter at datamaskinen har vært påslått i et par uker blir det sirup - hver gang. Nå tok det nesten 50 minutter å starte laptopen. Vanligvis gidder jeg ikke vente, men bruker svenskeknappen. Dette er dessverre milevis fra alt Microsoft leverer!

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve Linux Mint 7 før jeg eventuelt gir opp Mint. Det er utrolig irriterende hvis jeg for eksempel har startet å skrive et innlegg (som jeg gjør nå) og så går FireFox i "grått" mens datamaskinen jobber og jobber på disken. Hvis jeg har skrevet noen linjer så er det ikke "bare" å bruke svenskeknappen. Dessuten hvis man må slå av maskinen på den brutale måten er det uansett et signal om at noe er alvorlig galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...