fotball91 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hei! Jeg har fått noen fysikkoppgaver i lekse, men det er vertfall en jeg sliter med. Så dersom noen kunne gitt meg et litt utfyllende svar/fasit på hvordan jeg gjør den, så hadde det vært fint Oppgaven er: To kanoner skyter ut kuler samtidig. Den venstre kanonen er rettet 60grader i forhold til horisontalplanet, mens den høyre er rettet 45grader i forhold til horisontalplanet. Toppen av kanonene befinner seg i samme høyde over horisontalplanet. Vi ønsker at kulene skal kollidere i luften Kula fra kanonen til venstre forlater kanonen med en utgangsfart på 81,6 m/s a) Vis at utgangsfarten til kula fra kanonen til høyre må være 99,9 m/s for at kulene skal kunne kollidere i lufta. Vi antar at avstanden mellom kanonene er 1,30km b) Regn ut hvor lang tid det tar før kulene kolliderer. c) Regn ut posisjonen der kulene kolliderer Jeg blir veldig glad for svar mvh Rune Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Vi er såklart interessert i å hjelpe deg, men setter pris på om du gjør en liten innsats selv. Kan du ikke sette opp det du har fått til, så kan vi kommentere framgangsmåten og resultatet på oppgavene? Lenke til kommentar
fotball91 Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal komme frem til svarene, men det jeg har "fått til" så langt er vertfall: http://bildr.no/view/398579 - link til bilde av hva jeg har fått til Endret 28. april 2009 av fotball91 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) a) At kulene kolliderer må implisere samme høyde til samme tid. Da er det bare å sette bevegelsesligningene for hver kule lik hverandre (altså samme høyde) (subskript v = venstre og h = høyre): v0y,v ∙ t - (1/2)gt2 = v0y,h ∙ t - (1/2)gt2 , som gir v0y,v = v0y,h, og med v0y = v0 ∙ sin(α) innsatt gir dette: v0,h = v0,v ∙ (sin(60°) / sin(45°)) ≈ 99,9 m/s. Redigering: Korrigerte noen av subskriptene. Endret 28. april 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
fotball91 Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Tusen takk for svaret! Jeg tror kanskje jeg har klart b. Har lagt med en link til løsningen min. Jeg fann en vektorfunksjon for begge kulene. Deretter multipliserte jeg x-verdiene og satte at svaret skulle være lik 1300 meter, og løste dette for t. Har jeg gjort rett? http://bildr.no/view/398611 Endret 28. april 2009 av fotball91 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå