Gjest medlem-23990 Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Nei... det er nok ikke så enkelt monsieur. OK, jeg forstår nå at jeg ikke tenkte over at det er forskjell på privat og aksje selskap, men ikke hele verdien av aksjeselskap er i aksjene heller, ikke bestandig. Det er litt mer komplisert enn du vil ha det til. Men uansett... Med du nettopp sa, så er da Dick Cheney like mye "medeier" som hvem som helst andre som har aksjer i selskapet... Da blir det urelevant at han har aksjer, hvis man skal snakke om å "eie" noe. Og du eier ikke bedriften, du eier rett på fortjenesten av bedriften. Du har forenklet hele systemet alt for mye må jeg si... Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Nei... det er nok ikke så enkelt monsieur.OK, jeg forstår nå at jeg ikke tenkte over at det er forskjell på privat og aksje selskap, men ikke hele verdien av aksjeselskap er i aksjene heller, ikke bestandig. Det er litt mer komplisert enn du vil ha det til. Aksjeveriden er basert på en psykologisk ren gjetning av verdiene i selskapet og dets utsikt til fortjeneste. Det er derfor hele systemet egentlig ikke er noe produktivt i det hele tatt. Men det er en annen diskusjon. Med du nettopp sa, så er da Dick Cheney like mye "medeier" som hvem som helst andre som har aksjer i selskapet... Da blir det urelevant at han har aksjer, hvis man skal snakke om å "eie" noe. Ja, han er like mye medeier som alle andre innhavere av askjer i et selskap. Men i de fleste andre land så pleier man å si seg å være inhabil når saker som omhandler tidligere selskaper man har hatt aksjer i dukker opp på maktbordet. Og du eier ikke bedriften, du eier rett på fortjenesten av bedriften. Du har forenklet hele systemet alt for mye må jeg si... Hvem sitter i generalforsamlingen? Som er det øverste organet i et selskap! Kan du det svaret så har du også gitt svaret på hvem som eier bedriften. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Ja, eier og eier... Å være en av 10.000 eiere, og å være eieren er to vidt forskjellige ting... Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Ja, eier og eier...Å være en av 10.000 eiere, og å være eieren er to vidt forskjellige ting... Definisjonsmessig nei, ingen forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå