Gå til innhold

Hva er poenget med frelsen...

Anbefalte innlegg

dersom vi ikke synder, og det er ingen straff i det hinsidige. Hva er da poenget med frelsen og Jesu store offer?

For tida bruker folk mye energi for å holde foredrag om at vi ikke synder, vi er ok og får ingen straff i det hinsidige. I stedet burde de brukt tida på å bevisstgjøre om synd, og på den måten skape omvendelse. Poenget med kristendommen er at folk ser et behov for å vende om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva? Ja absolutt. Selv om jødene ønsket seg en krigerkonge på Jesu tid, inneholder det Gamle testamente mange hint om synd og tilgivelse.

Israelittene måtte sone for sin synd hele tida. Da de hadde syndet i ørkenen, skulle de se opp mot en kobberslange som hang på et kors. De som så opp på den, kom tilbake til livet igjen. De andre døde.

Du har også teksten om Herrens lidende tjener i GT. Hvem er Herrens lidende tjener, om ikke Jesus?

Som du vet, venter jødene fortsatt på sin Messias (de som ikke har anerkjent Jesus).

Lenke til kommentar
dersom vi ikke synder, og det er ingen straff i det hinsidige. Hva er da poenget med frelsen og Jesu store offer?

For tida bruker folk mye energi for å holde foredrag om at vi ikke synder, vi er ok og får ingen straff i det hinsidige. I stedet burde de brukt tida på å bevisstgjøre om synd, og på den måten skape omvendelse. Poenget med kristendommen er at folk ser et behov for å vende om.

Poenget med frelsen er at det skal være en medlemsbelønning for å være med i relgionen, som kun medlemmene vil få glede av. De fleste bladmagasiner bruker samme triks for å få abonomenter, typiske goder som kun er for medlemmene og faste abonomenter. Det spiller liten rolle i f eks kristendommen hvordan du lever ditt liv etisk sett, det er det å akseptere Jesu frelse og faktisk godta det som er særeget for kristendommen som gjør at du tar del i denne "belønningen".

Lenke til kommentar
Tror egentlig ikke man kommer særlig langt med å "bevisstgjøre om synd", dette blir vel som regel sett på som lange pekefingre og fordømmelse og å banke bibelen i hodet på folk.

Da kristendommens "synd" i bunn og grunn bare er tull er det vel lettere å ty til samfunnets moral om hva "synd" er... Dette gjør vi jo allerede, så hvorfor dra inn de gamle idiotiske dogmene som synder en bør unngå.....

Synd er bare tull når den "synden" bryter med den menneskelige natur! Da er det bare dogmatikk og det TRENGER vi ikke i vårt samfunn....

Lenke til kommentar

RWS: Tror ikke kristendommen har et så velig mye forskjellig bilde av hva som er moralsk galt enn samfunnet, bare at kristendommen går dypere inn i problemet og forklarer hva problemet kommer av og hva det egentlig er for noe. I samfunnet f.eks. så blir vold og mord ansett som noe umoralsk, galt og ondt, men det er ikke mye som blir gjort for å forhindre problemet, man bare putter i fengsel de som gjør dette og så skjer det bare igjen og igjen. Mens i kristendommen så peker man på hva som kan føre til handlinger som dette, f.eks. sinne og at mennesker ikke gjør opp med hverandre og ikke tilgir hverandre. Hvis en sint person hadde fulgt bibelens råd om å "ikke la solen gå ned over din vrede" og å prøvd å gjøre opp med den personen de var sint på, og om ikke det hjalp, så tilgi uansett, så hadde det stoppet en uheldig utvikling. Jeg vet at mange ville ansett en kristen for å være falsk om han sa "jeg tilgir deg" og samtidig så ut til å være temmelig frustrert, men vil si at dette er en bedre måte å løse konflikter på enn å ty til knyttnever og å leve i uvennskap resten av livet.

Bare et eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg stoler heller på moderne psykologi for å forstå slike problemer, enn en to tusen år gammel bok. Men det er jo sant, samfunnet bryr seg ikke om sånt. Psykologi var bare et ord jeg bare kom på nå istad. Dumme meg altså!

Foruten om dette så er eksempelet ditt et strålende eksempel på hvordan kristne undertrykker seg selv. Det er ikke bra å bare gå rundt å si "jeg tilgir deg" hver gang noen gjør deg sint. Du er mye bedre tjent på å konfrontere personen med situasjonen, snakke ut om det, viktigst av alt få utløp for sinnet og fylle tomrommene som mangler forståelse og empati.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

RWS: Tror ikke kristendommen har et så velig mye forskjellig bilde av hva som er moralsk galt enn samfunnet, bare at kristendommen går dypere inn i problemet og forklarer hva problemet kommer av og hva det egentlig er for noe. I samfunnet f.eks. så blir vold og mord ansett som noe umoralsk, galt og ondt, men det er ikke mye som blir gjort for å forhindre problemet, man bare putter i fengsel de som gjør dette og så skjer det bare igjen og igjen. Mens i kristendommen så peker man på hva som kan føre til handlinger som dette, f.eks. sinne og at mennesker ikke gjør opp med hverandre og ikke tilgir hverandre. Hvis en sint person hadde fulgt bibelens råd om å "ikke la solen gå ned over din vrede" og å prøvd å gjøre opp med den personen de var sint på, og om ikke det hjalp, så tilgi uansett, så hadde det stoppet en uheldig utvikling. Jeg vet at mange ville ansett en kristen for å være falsk om han sa "jeg tilgir deg" og samtidig så ut til å være temmelig frustrert, men vil si at dette er en bedre måte å løse konflikter på enn å ty til knyttnever og å leve i uvennskap resten av livet.

Bare et eksempel.

Vil nok heller si at å bøye seg baklengst å "tilgi" alt og alle tilslutt fører til at en sprekker jeg da... Har faktisk ofte, i min ungdom, opplevd det stikk motsatte, at det er SUNDT å få det ut, gjøre opp på tørre nevre og være ferdig med det enn å gå å føle seg tvunget til å tilgi.... (Det som kanskje er feil er at de fleste i dag er så feige at de ikke tørr å gjøre opp på tørre never, mann mot mann, men gjerne blander stikkvåpen eller skytevåpen inn i kampen eller en tre-fire kompiser....) Og igjen Bellicus, jeg tror ikke verden ville vært det spøtt bedre om kristne hadde styrt butikken, tvert i mot... Ei heller trenger du å være kristen for å skjønne at vold egentlig ikke leder til noe godt....

Men nok om det.

Lenke til kommentar
Jeg stoler heller på moderne psykologi for å forstå slike problemer, enn en to tusen år gammel bok. Men det er jo sant, samfunnet bryr seg ikke om sånt. Psykologi var bare et ord jeg bare kom på nå istad. Dumme meg altså!

Foruten om dette så er eksempelet ditt et strålende eksempel på hvordan kristne undertrykker seg selv. Det er ikke bra å bare gå rundt å si "jeg tilgir deg" hver gang noen gjør deg sint. Du er mye bedre tjent på å konfrontere personen med situasjonen, snakke ut om det, viktigst av alt få utløp for sinnet og fylle tomrommene som mangler forståelse og empati.

Hva får deg til å tro at kristne bare går rundt å sier "jeg tilgir deg" ?

Ingen får tilgivelse uten å vedkjenne seg sin skyld og vise oppriktig anger.

Gud er ikke dum.

Lenke til kommentar

Selv om folk hater deg og gjør onde ting mot deg så sier bibelen at man skal tilgi dem, be for dem, velsigne dem, gjøre godt mot dem. Og ikke bare det, men at man heller ikke vil bli tilgitt selv, om man ikke tilgir andre.

Lenke til kommentar
det er SUNDT å få det ut, gjøre opp på tørre nevre og være ferdig med det

Ei heller trenger du å være kristen for å skjønne at vold egentlig ikke leder til noe godt....

Du motsier deg selv.

Nope, det gjorde jeg ikke...

Det ER sundt å få sinnet en har mot noen ut av kroppen, i ytterste konsekvens banke løs på tørre never... Men jeg vil jo for all del ikke anbafale det, da jeg ved tre anledninger har ankommet tannlege kontoret med fortennene mine i lomma..... Det får ut sinnet, men kan skade deg skikkelig....

Men vold avler mer vold og noen ganger holder ikke "unnskyld"... slik ER verden... dessverre... Det beste er å ikke sette deg i en situasjon der du trenger å si unnskyld eller noen trenger å si unnskyld til deg.. Det kan vi vel enes om? :)

Lenke til kommentar

Selv om folk hater deg og gjør onde ting mot deg så sier bibelen at man skal tilgi dem, be for dem, velsigne dem, gjøre godt mot dem. Og ikke bare det, men at man heller ikke vil bli tilgitt selv, om man ikke tilgir andre.

Ja alle kristne gjør alt det gjennom Jesus Kristus. Men det betyr ikke at den skyldige får skyldsforlatelse uten å vedkjenne seg sin skyld og vise oppriktig anger.

At Jesus Kristus døde for alles synder. Betyr ikke at alle automatisk får slettet sin synd.

Jesus Kristus > Som Far har sendt meg, sender jeg dere.» Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd. Dersom dere tilgir noen deres synder, da er de tilgitt. Dersom dere fastholder syndene for noen, er de fastholdt.

Lenke til kommentar

Ja alle kristne gjør alt det gjennom Jesus Kristus. Men det betyr ikke at den skyldige får skyldsforlatelse uten å vedkjenne seg sin skyld og vise oppriktig anger.

At Jesus Kristus døde for alles synder. Betyr ikke at alle automatisk får slettet sin synd.

Jesus Kristus > Som Far har sendt meg, sender jeg dere.» Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd. Dersom dere tilgir noen deres synder, da er de tilgitt. Dersom dere fastholder syndene for noen, er de fastholdt.

Så hvordan sletter man synden?

Donerer penger og eiendeler til den katolske kirke?

Resten er også av interesse...

"Tomas, en av de tolv, han som ble kalt Tvillingen, var ikke sammen med de andre disiplene da Jesus kom"

zodiac_picture_images.jpg

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...