Jakke Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Har en 1,8t AUM-kode motor i en Passat. Er chippa til 196hk, har åpent luftfilter i tillegg, så kanskje 200hk. Har kjørt den på 1,2 bar, men har vært oppe i 1,4-1,5 når jeg har testet litt. Hvor mye gir nytt innsugsmanifold? Grenrør? Fjerne kat? Kjøpe nytt luftfilter? Det var Green Filter, nå er det mer Brown Filter FMIC er et must da Lille IC som ligger framfor venstre hjulbue og leker er ikke noe tess. Er det noe mer som er verdt pengene uten å kjøpe smidde råder/stempler, ny bensinpumpe, dyser og andre mer kostbare ting (ja, FMIC er dyrt, men det ser bedre ut, og girr litt hk) En ting er jo K04-turbo, men er dyre originalt (ikke i forhold til andre), men får jo uoriginale også. Noen som vet om det er replika eller unbranda KKK-turboer? For bilen skal vel tåle 250hk uten bytte av innmat? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Du har nok ikke reelle 200 HK, bare så det er sagt. Tipper mer rundt 185-190. Videre holder innmaten til over 250 HK, men det er som du skriver mye annet som må byttes. Les litt her. http://www.bilforumet.no/teknisk/11522-tur...t-vag-1-8t.html Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Folk har vel benket biler med denne chippen til 196hk, så regner med det stemmer ganske greit. Uansett så har jeg den varianten uten smidde råder og stempler. Noen av 1,8t har det Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Folk har vel benket biler med denne chippen til 196hk, så regner med det stemmer ganske greit. Uansett så har jeg den varianten uten smidde råder og stempler. Noen av 1,8t har det Det er langt flere som har benket til mindre enn 196. Les litt hva "Gringo" skriver, han har veldig god greie på 1,8T. Var tilbake i 2001-2002 og så A4'en hans i aksjon, den gikk meget godt. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Det var bare krangel og diskusjon om det lønte seg eller ikke der. Var ikke noe spesielt verdt å se på. Men om du ser på spørsmålene mine i første post, så ser du at jeg spør om manifolden passer på K04. Vet ikke om de på bilforumet har rett angående denne saken vettu Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det var bare krangel og diskusjon om det lønte seg eller ikke der. Var ikke noe spesielt verdt å se på. Men om du ser på spørsmålene mine i første post, så ser du at jeg spør om manifolden passer på K04. Vet ikke om de på bilforumet har rett angående denne saken vettu Hør med noen som driver med turbo, de kan sikkert svare deg på om det passer, men jeg mener 99% sikkert at jeg har hørt at K04 er bolt-on på denne motoren. Alternativt har du jo K03s. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) For å sitere ovennevnte fra bilforumet (her får du delenummer på bolt-on turbo, som for øvrig er en K04) Over 200hk i bilen som han har med kun chip, filter og bakrepotte nytter ikke. Har du 200hk på det oppsettet så blir livet på den motoren meget kortvarig. Bytte til 4 bar fpr er i hans tilfelle meningsløst da han alt har det. 4 bar fpr er standard på VAG 1.8T inline motorer, mens på transverse 1.8T så er det standard med 3 bar. Som det blir nevnt her så er problemet turboen. Den greier rett og slett ikke å levere nok luft til 200hk på en driftsikker måte. Dersom man har litt mer en gjennomsnittet greie på dette og ikke lest seg til all kunskapen sin på div nettsider så kan man se på compressormappet til denne turboen at man har problemer dersom man ønsker 200hk av en K03. Man vil kunne se at man kommer utenfor området hvor virkingen er høy og over i ett område hvor flow er lav og temperatur bli høy. Jo varmere det blir jo mindre hester får du. Filter gir deg NULL hk på en turbomotor. De som sier noe annet kan ryke og reise. Turbotrykket ditt er styrt elektronisk, dvs ber du om 1 bar så vil turboen din levere 1 bar hverken mer eller mindre. Det eneste du oppnår ved å forbedre luftintak/filter oppsett er å få hurtigere respons. DVS du får 1 bar FORTERE men like fremt 1 bar og null og niks mer. Respons gir ikke HK. En bolt on turbo for din bil er 5304 988 0015 fra KKK ( Borg Warner ), den er større enn den du har i dag er oppgitt med max power output på 162Kw/220hp (DIN). Max continuerlig eksostemp på 930 grader og 950 grader i peak. Denne turboen kan tynes til å gi 250hk med det rette oppsettet. "Det rette oppsettet" har en tendens til å koste endel; 5 bar fpr, custom chip, frontmontert intercooler, 3" downpipe fra turbo - 2.75" bakover, ny bypassventil + div pakinger. Dette og det faktum at turboen i seg selv lett koster 11.000.- +mva gjør at andre "kit" er mer kostnadseffektive og gir ofte mer HK i tillegg. Endret 28. april 2009 av Sluquet Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Men igjen, er turboer markert som uoriginal på nettsider unbrandede KKKs eller er det replikas? For om det er som med VAG at du kan få halv pris på deler bare du har kontakter, bare fordi det ikke står VW, men HellaNor ol istedet Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Der kan jeg ikke hjelpe deg dessverre. Hør med noen turbofolk som ikke har tilknytning til noe merkeverksted er det beste tipset jeg kan gi deg. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Veldig vanskelig i Lofoten Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Du kunne jo prøvd å ringe til Turbo teknikk "turbo karlsen" i mjøndalen, det sies at han har go peiling på sånt Tlf: 32878108 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Eller hør med GIK Turbo i kongsberg. De har alltid vært hjelpsomme mot meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå