Painapple Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 hei ! er det noen som kan gi ein oversikt over kva spørsmål ein skal stille for å finne ut kva dei ulike orda i ein setning er? litt dårligt formulert (har det travelt) men håper dere forstår kva eg meiner Lenke til kommentar
K.. Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kan ta det grunnleggende: Subjekt, hvem gjør noe i setningen? Verbal, hva gjør subjektet? Direkte objekt, med hvem/hva gjør subjektet verbet? Indirekte objekt, til/for hvem + verbal + subjekt + direkte objekt. Blir mye klarere med et eksempel: Kari serverer en kake til Karl. Subjekt, hvem gjør noe? Svar: Kari. Verbal, hva gjør Kari? Svar: Serverer. Direkte objekt, hva serverer Kari? Svar: En kake. Indirekte objekt, til hvem serverer Kari en kake? Svar: Karl. Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Oi, glad eg såg denne tråden =) Skal ha prøve i tysk i morgen :S Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Kan ta det grunnleggende:Subjekt, hvem gjør noe i setningen? Verbal, hva gjør subjektet? Direkte objekt, med hvem/hva gjør subjektet verbet? Indirekte objekt, til/for hvem + verbal + subjekt + direkte objekt. Blir mye klarere med et eksempel: Kari serverer en kake til Karl. Subjekt, hvem gjør noe? Svar: Kari. Verbal, hva gjør Kari? Svar: Serverer. Direkte objekt, hva serverer Kari? Svar: En kake. Indirekte objekt, til hvem serverer Kari en kake? Svar: Karl. Takk var det eg tenkte på Bjørnar! : var derfor eg spørte Endret 28. april 2009 av Painapple Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå