DecadentAtheist Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det startet i fjor vinter. Jeg hadde noe pusteproblemer og problemer med hosting. Gikk til lege angående det flere ganger, han ante ikke hva det kunne være, og fikk til slutt en antibiotikakur. (when all else fails.. ) Problemene avtok, men er ikke overbevist om at det var pga. antibiotikaen. Sommeren gikk uten problemer, men til høsten igjen startet de samme problemene, og etterhvert også nysing. Senere har jeg fått irritasjon i øyne og rennende nese, og problemene har blitt kraftigere og hyppigere. Var til lege rundt juletider og fikk tatt en blodprøve for å teste for allergi. Svaret var visstnok at jeg var veldig allergisk mot noe, men visste ikke hva. Hadde vel et lite utslag på gressallergi/pollen ellernoe, det samme som en av brødrene mine iallefall, men med tanke på at jeg var fin hele sommeren i fjor, og føler meg best når jeg er utendørs er det vel tvilsomt at det er det som er problemet. Lege har ikke vært så behjelpelig med videre diagnosering, men jeg trenger hjelp. Fortsetter den sånn kommer jeg ikke til å fungere stort lengre. Reagerer veldig i leiligheten min (hoster spesielt), den er veldig støvete, rotete og skitten. Ellers nyser jeg og har rennende nese en del på jobb. Her er det vegg-til-vegg teppe overalt. Det føles ofte som jeg drukner, og i det siste har jeg hostet opp noe gult slim, det kan jo være snørr, men er ikke sikker. I tillegg er mage og brystkasse sår av all hostingen, så har problemer med å "hoste opp" det jeg føler jeg trenger. Har prøvd noe allergi-piller som virker å ha hjulpet mot flere ting, bortsett fra hosten. Har fått innhalasjonsmedisin av lege også, men den ser ikke ut til å virke i det hele tatt. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Ganske dramatisk av deg å skrive "udiagonisert", kanskje den kommer av "irriterende" lathet? Du burde rydde opp leiligheten din først. Endret 28. april 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Enig med Vaio, begynn med å fjerne allergener fra boligen din. Ellers er det slik at diagnostisering av allergier å dens opphav mange ganger er en prøve-feile metodikk. Medisin er ingen eksakt vitenskap, det er fremdeles slik av man blir forbryllet av stadig nye oppdagelser der en skulle tru at sammenhengen var en annen. Det er slik med allergier; alle er "allergiske" mot noe, en kan kalle det intolerans i noen tilfeller. I de fleste tilfeller tar seg immunforsvaret av allergener, man merker det derfor ikke. Men dersom man utsetter seg for et allergen i store nok doser over lang nok tid, vil immunforsvaret bli utmattet slik at allergiske reaksjoner bryter ut. På så vis kan man i denne sammenhengen også oppleve allergiske reaksjoner på ting som man ikke ellers ville ha reagert på. F.eks hadde jeg en pasient som over lang tid bodde med mugg i huset uten å merke det (omsider ble det oppdaget fordi noen i skolen tok mot til seg å sa at hennes barn luktet mugg). Symptomene var tette luftveier, stadige forkjølelser og tretthet. Omsider utviklet det seg utslett som viste seg å være nikkelallergi, noe pasienten aldri hadde hatt i sitt 45-årige liv. Selv ikke-allergiker kan oppleve irriterte luftveier når pollensesongen står på som verst. Vedrørende medisinering mot allergier, er det slik at man må starte med medisinering langt før pollensesongen begynner for å unngå de verste reaksjonene, noen må faktisk bruke de året rundt. Hva skal du gjøre? En flink lage ville ha tatt deg på alvor og begynt med en prøve-feile metode. "Prikktesting" gir bare svar på ca 1/3 del av allergiutredningen, i mange situasjoner gir den ikke svar i det hele tatt. Bytt lege hvis nødvendig. Lenke til kommentar
DecadentAtheist Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Takk for svar. Har begynt med det, men det går sakte. Har lite energi i kroppen. Og blir fort slått ut i et døgn når jeg starter å rydde. Prøver å rydde soverommet først. Få et til rom strøkent og "trygt". Så kan jeg kanskje få sove skikkelig, uten å våkne med hoste- og nyseanfall om natten. Alt er en ond sirkel sådan. Og det hjalp meg vel ikke å bo her i to år heller. Merket at badveggene begynte å bli ganske grønne mot slutten. Hva eksakt burde jeg si/kreve av fastlegen neste time? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Takk for svar. Har begynt med det, men det går sakte. Har lite energi i kroppen. Og blir fort slått ut i et døgn når jeg starter å rydde. Prøver å rydde soverommet først. Få et til rom strøkent og "trygt". Så kan jeg kanskje få sove skikkelig, uten å våkne med hoste- og nyseanfall om natten. Alt er en ond sirkel sådan. Og det hjalp meg vel ikke å bo her i to år heller. Merket at badveggene begynte å bli ganske grønne mot slutten. Hva eksakt burde jeg si/kreve av fastlegen neste time? Dessverre er pasienten ikke i en posisjon til å kunne "kreve" noe som helst hvis legen finner det ufaglig å iverksette det som pasienten selv finner ville være den riktige behandlingen. Det du kan si er at du virkelig ønsker å bli kvitt dine plager, hvis ikke legen kan gjøre noe med det bør han henvise deg til spesialisthelsetjenesten (oftest sykehus), der du finner poliklinikker som er spesialisert på det du plages av. Nå vet jeg jo ikke hva du egentlig lider av, men det finnes en poliklinikk for det meste. Husk at du har fritt sykehusvalg slik at du kan ringe rundt i din del av landet å fiske etter kortest behandlingskø. Du har de facto også rett til en "second opinion". Hør med folk om det er noen som vet om en flink allmennpraktiker/fastlege. Du kan siden bestille en time hos denne med denne hensikten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå