Gå til innhold

--


Anbefalte innlegg

"reklamasjonsretten er noe som gjelder mellom kjøper og selger og ikke oss som en produsent / support"

 

Noe i den duren.

 

Jeg hører du sier det, men det er feil, og ikke mulig å gjemme seg bak. - Det er nedfelt i Forbrukerkjøpsloven at forbruker kan velge hvem han vil fremsette reklamasjonskravet mot, helt tilbake til produsenten. - MS er lovpålagt å behandle disse reklamasjonene dersom de ønsker å selge produktene sine i Norge, så å avvise en forbrukers reklamasjon ved å f.eks henvise til salgsstedet vil være lovstridig...

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Copy n' paste

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

 

Hater når selskaper mener dem står over loven

Lenke til kommentar
Copy n' paste

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

 

Hater når selskaper mener dem står over loven

Endelig noen som sjekket opp i det! M$ burde opprettholde den dealen som var før.. Lanserer de et produkt med feil så har de lansert et produkt med feil!

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden forventer MS at dette skal betales for? Hvordan vil dette fungere for forhandlere mtp. at innmelding av service som ikke foregår over telefon, men heller XBOXROBO?

 

De kan jo virkelig ikke forvente at Elektronikk-kjedene skal dekke reparasjon som man ifg. norsk lov har krav på?

Lenke til kommentar
Det er det som skjer... Butikkene får ta det opp med sin leverandør etc eller betale for reparasjonen for kunden.

 

Hadde jeg vært en butikk hadde jeg tatt kontakt med MS om dette.

 

En forbruker har full rett til å henvende seg til MS (her ved servicesenteret), etter den paragrafen som har blitt gjengitt tidligere. Dette har jeg forsåvidt forklart for deg i tidligere tråder her. MS kan si akkurat hva de vil, men må forholde seg til gjeldende norsk rett. Det er trist at de prøver å komme unna det.

Lenke til kommentar
Et svar fra forbrukerrådet angående det å reklamere på en xbox som er defekt.

 

Produsent blir ikke nevnt 1 gang i svaret, bare selgeren.

 

Har forbrukerrådet feil eller nevnte de det bare ikke?

 

De nevner det bare ikke. De linker derimot til lovdata og bl.a. forbrukerkjøpsloven. Hvis du ser under §35. Krav mot tidligere salgsledd mv. finner du mer informasjon.

 

Edit: Ser nå at Borgen allerede har postet dette, men men :)

Endret av Duckwings
Lenke til kommentar
hvor langt tilbake kan man klage?

 

 

Har noen en PFU sak hvor det er bekrefted at man kan reklamere oppimot produsent? Må vel finnes noen slike saker omkring

 

Det tviler jeg på, med tanke på at PFU er pressens faglige utvalg. Dersom du mener forbrukertvistutvalget, så kan du finne saker på deres hjemmeside. Du kan nok også finne noen dommer på lovdata hvis du kjøper abonnement der.

 

Du må slutte å late som at det å henvende seg til MS når et MS-produkt går i stykker er søkt. Det er plenty backing i norsk lov for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...