Gå til innhold

Er nasjonal stolthet teit?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke for undertrykking, men bare det at de klarte det er ganske godt gjort.

Sverige og Danmark lå milevis foran Norge i det vi fant oljen på grunn av at Norge hadde vært undertrykt i maaange år.

Eneste jeg prøver og få fram er mine litt sære meninger om nasjonal stolthet.

Edit: Der fikk vi noe og være stolte av igjen, Alexander Rybak :p

Endret av Fjaerestrand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stolt over prestasjonene til mennesker som bor i ditt generelle geografiske område? Jeg har ikke noe i mot nasjonalisme, jeg har mange venner som er nasjonalister, jeg prøver bare å forene nasjonalisme og rasjonalitet og akkurat nå funker det dårligt.

Det gir ganske liten mening å være stolt over andre mennesker kun fordi de bor i nærheten av deg. Da er jeg heller stolt av Ghandi som var et menneske akkurat slik som meg, selvom han ikke bodde ved siden av meg. Et menneske som utrettet mange store ting, blir det korrekt å si at jeg er stolt av det? Kan jeg være stolt av å være menneske på vegne av britenes innsats under 2. verdenskrig eller skamme meg over å være menneske pga tyskernes rævflekking?

Lenke til kommentar

Hva med fotballag og supportere da? Du vet lite om folks sitt følelsesliv hvis du ikke ser at folk har følelser og tilknytting til andre enn seg selv.

Nordmenn har masse til felles; skatt, kultur, helsevesen, landslag, slekt, snøkaos, kong Harald. etc etc etc.

Jeg er stolt over personer som Einstein og Hawkins på vegne av menneskeheten. Hvorfor skal det ikke gå an å være stolt over Norge og de ting vi har fått til her samt de menneskene vi har løftet fram (fordi personer gjør ikke alt alene). Jeg synes det er veldig jantete og ikke la folk få føle tilhørighet og begeistring for hva andre ha fått til!

Og igjen, ikke bland sammen stolthet med arroganse eller andre naziord som ofte blir brukt.

Lenke til kommentar
Stolt over prestasjonene til mennesker som bor i ditt generelle geografiske område? Jeg har ikke noe i mot nasjonalisme, jeg har mange venner som er nasjonalister, jeg prøver bare å forene nasjonalisme og rasjonalitet og akkurat nå funker det dårligt.

Det gir ganske liten mening å være stolt over andre mennesker kun fordi de bor i nærheten av deg. Da er jeg heller stolt av Ghandi som var et menneske akkurat slik som meg, selvom han ikke bodde ved siden av meg. Et menneske som utrettet mange store ting, blir det korrekt å si at jeg er stolt av det? Kan jeg være stolt av å være menneske på vegne av britenes innsats under 2. verdenskrig eller skamme meg over å være menneske pga tyskernes rævflekking?

En nasjon er ikke det samme som et land. Det har ingenting med landegrenser, og lite med geografi å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
ofc kan man være stolt av nasjonen?

Spørsmålet er egentlig: Er det teit å være stolt av sin nasjonalitet? Hva forfedrene dine gjorde er vel ingenting du skal ha æren for?

Hvorfor skal jeg være stolt over å være født i Norge? Hvorfor skal moldovere føle skam over å være født i Moldova?

Kva om man har noko å vere stolt av då?

Når du betalar skatt til landet er du den viktigaste delen av det, uten skatten ville heile landet brutt saman og ingen ting av det forfedrene hadde gjort hadde betydd noko. Faktisk har vi som lever i dag like stor grun til å vere stolt av landet vår som dei som kom før oss.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ikke noen stor nasjonalist, og prater egentlig alt for sjelden fint om landet vårt.

Jeg ser ikke noe problem i nasjonal stothet, alle må få være glad i landet sitt. Det hadde vært verre om det er en mangel på stolthet. Hvordan skulle det ha gått med Norge om det ikke var for at landet vårt har så mange ivrige forkjempere som elsker landet sitt? Jeg tror det er helt nødvendig med nasjonal stolthet om samfunnet vårt skal fungere.

Til Stemvenstre som sa: Hvorfor skal jeg være stolt over å være født i Norge? Hvorfor skal moldovere føle skam over å være født i Moldova?

Kanskje du kan være stolt av at Norge, selve landet ditt som du er født i, er et av de beste landene (til og med kanskje det aller beste) å leve i?

Det er ikke snakk om at moldovere skal føle det er en skam å bli født i Moldova. De skal også føle nasjonal stolthet for landet sitt. Jeg er helt sikker på at de også har gode grunner til å være glade i landet sitt.

Nasjonal stolthet driver alle nasjoner fremover. Nøkkelen til fremskritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...