Gå til innhold

Er nasjonal stolthet teit?

Anbefalte innlegg

Vi snakker da strengt tatt ikke om hverken nasjonalisme eller patriotisme.

Hva er patriotisme og nasjonalisme om ikke nasjonal stolthet?

AK-47: Hvorfor er det dårlig å være anti-patriotisk?

Rikspøbel: Tja, er delvis enig med deg. Men jeg tror det ligger i mennesklig natur å diskriminere på et eller annet plan mot personer man ikke føler tilhørighet til så da virker det for meg enklere og bedre og nedspille viktigheten til tilhørighetsfølelsen enn å nedspille konsekvensene av den. Men tror nok ikke vi blir helt enige der, blir et prioriteringspørsmål og personlig preferanse. Jeg liker ikke organisert religion av samme grunner som jeg ikke like patriotisme :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er patriotisme og nasjonalisme om ikke nasjonal stolthet?

Nasjonalisme er en politisk ideologi, og partiotisme mer en kjærlighet til landet enn stolthet av nasjonen. Patriotisme er ikke nødvendigvis negativt etter min mening, men alt med måte, naturligvis :)

AK-47: Hvorfor er det dårlig å være anti-patriotisk?

Rikspøbel: Tja, er delvis enig med deg. Men jeg tror det ligger i mennesklig natur å diskriminere på et eller annet plan mot personer man ikke føler tilhørighet til så da virker det for meg enklere og bedre og nedspille viktigheten til tilhørighetsfølelsen enn å nedspille konsekvensene av den. Men tror nok ikke vi blir helt enige der, blir et prioriteringspørsmål og personlig preferanse. Jeg liker ikke organisert religion av samme grunner som jeg ikke like patriotisme :)

Diskriminering ligger nok i menneskets natur, eller kommer i det minste ut fra det, men er ikke et behov slik tilhørighet er det. Derfor er det mye lettere å bekjempe diskriminering enn tilhørighet.

Jeg har forøvrig ikke noe mot organisert religion heller, men igjen, alt med måte :)

Lenke til kommentar

rikspøbel: du har såklart helt rett ang nasjonalisme og patriotisme, men mener at de henger nok sammen med nasjonal stolthet til at det ikke skaper problemer å diskutere dem sammen.

Ellers så blir det nok bare små meningsforskjeller mellom oss der og det er jo helt greit :)

Endret av roberteh
Fjernet sitat av slettet innlegg.
Lenke til kommentar
rikspøbel: du har såklart helt rett ang nasjonalisme og patriotisme, men mener at de henger nok sammen med nasjonal stolthet til at det ikke skaper problemer å diskutere dem sammen.

Helt greit for meg så lenge man skiller tydelig mellom dem. Det var da også derfor jeg sa at vi strengt tatt ikke snakker om disse :)

Lenke til kommentar

Janteloven står sterkt overalt. Jeg skjønner ikke problemet med å være fornøyd med hvor en er født på samme måte som det skal være lov å være fornøyd ved å vinne i lotto.

Og dette er ikke det samme som å være arrogant eller nazist kjære Janter. :)

Lenke til kommentar

Dagens! :)

Norge og nordmenn har gjort mye som vi kan være stolte av. En trenger ikke være verdensmester for å være stolt. Hvis noen har bygget en fin liten hytte og er fornøyd med den, trenger ikke noen å si at Røkke har en som er 1000 ganger finere så du bør ikke kunne være stolt av det du har gjort. Hvorofr kan ikke folk være fornøyd med det de har istedet for å sammenligne med andre om alt mulig?

La nå folk få være stolet av sine prestasjoner og slutt med denne janteloven om alt og alle.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Tja, hvorfor skal vi gå og skryte av ting vi kun har fått til på grunn av oljen? Uten oljen hadde Norge vært et totalt ubetydelig land med mindre makt en enn gjennomsnittlig Amerikaner.

Mesteparten av det jeg er stolt av når det kommer til Norge er uavhengig av oljen, ja uavhengig av Norge som nasjon!

Lenke til kommentar
Tja, hvorfor skal vi gå og skryte av ting vi kun har fått til på grunn av oljen? Uten oljen hadde Norge vært et totalt ubetydelig land med mindre makt en enn gjennomsnittlig Amerikaner.

Unnskyld meg, men hvor har du gått på skole? (no offence, men begynner å mistenke at du aldri har fullført grunnskolen)

Og jeg spør igjen, hvorfor skal stolthet handle om å være best og ha mest makt? Denne type stolthet bør det bli mindre av i verden fordi ingen er tjent med spenningsmotsetninger.

Lenke til kommentar

:)

Har du hørt om Vikinger? Ellers anbefaler jeg å se et program som går på NRK for tiden om norsk polarhistorie. Nordmenn har reist rundt å oppdaget mye opp igjennom tidene. Kan også nevne at Norge har en av verdens største skipsflåter, og denne var kanskje bedre før oljen ble pumpet opp. En skal huske på at vi er en liten nasjon og kan derfor ikke sammenligne oss med store nasjoner som England og Frankrike, noe jeg forsåvidt synes er dumt uansett.

Sperr opp øynene og les litt om ditt eget land og dets historie, du har veldige mye å være stolt av og er særs heldig å ha blitt født her! :)

Lenke til kommentar

Hørt om vikinger ja, reiste vel rundt og voldtok og drepte, men ellers store oppdagere.

Norsk polarhistorie? Haha, woho vi har reist rundt og oppdaget, IS faktsik! Flåten vår er vel kanskje noe og skryte av. Og ja, vi er en liten nasjon, og akkurat derfor mener jeg vi ikke skal gå rundt og tro vi har så forbanna mye og si.

Føler meg ekstremt priviligert som får leve i en rik og fin nasjon, men mener ikke det er for mye og være stolt av her.

Endret av Fjaerestrand
Lenke til kommentar

Hehe, skjønner at du ikke har fullført grunnskolen enda så da kan du lese her hvis du er interessert i å lære istedetfor: http://no.wikipedia.org/wiki/Norge

Og angående den "isen" som er oppdaget, er det den som bidrar til noe av den "rike og fine" nasjonen du liker å bo i. Du finner neppe noen nasjoner som er villig til å gi fra seg sine "is"-områder like enkelt som du ville gjort.

Les deg litt opp så skjønner du bedre, evt se programmet jeg tipset deg om.

Så kan du spørre meg senere hvis du lurer på noe, men regner med du er litt mer ydmyk da så det trengs kanskje ikke :)

PS:

"Jeg synes forresten ingen har noe å være stolte over bortsett fra amerikanere, de er tross alt de som er desidert mektigst i verden og har dominert hele forrige århundre" så skjønner du hvor dum din påstand er når du utelukker 95% av jordas befolkning. :)

Lenke til kommentar

Skal lese litt jeg, får se hva jeg kommer fram til fra dine tips.

Har forresten aldri sagt at Amerikanerene er de eneste som har noe og være stolte av. Mener på ingen måte at de er det eneste landet som har noe og være stolte av.

Blant annet land som Italia, Frankriket, Japan og Storbrittania har mye og være stolte av- De har rik kultur og blant annet har GB lagt under seg store deler av verden på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Blant annet land som Italia, Frankriket, Japan og Storbrittania har mye og være stolte av- De har rik kultur og blant annet har GB lagt under seg store deler av verden på et tidspunkt.

For å følge din argumentasjon, å undertrykke og dominere andre land er noe å være stolt av?

Jeg er stolt av den unike historien Norge/Skandinavia har. Kultur, språk, natur...

Krigere fra skandinavia la under seg store deler av England på et tidspunkt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg er stolt over at nordmenn er fredelige og snille, og at vi ikke er ute etter å doktrinere folk inn i kristendommen eller andre religioner.

Vi har et bra land økonomisk og politisk sett, og mange ordninger for velferd.

Som sagt mange ganger er vi ikke feilfrie, men jeg syntes vi driver landet vårt på en rimelig bra måte i forhold til hvordan det kunne ha gått.. Ingen har en manual for hvordan et land skal drives heller..

Men jeg er også stolt av menneskeheten, for deres mangfold.. Vi er alle noenlunde det samme, men det er bare synd vi ikke kan legge krig og vold fra oss, da hadde vi kommet veldig langt.

Lenke til kommentar

jens72: Trenger på ingen måte å være tilhenger av janteloven for å ikke like nasjonal stolthet. Og det å være fornøyd med landet man bor og å være stolt av det er vidt forskjellig.

Fjærestrand: Hvor er det du har fått det for deg at Norge hadde vært crappy uten oljen? Sverige og Danmark klarer seg fint uten olje. Oljen vår gir oss en liten økning i statsbudskjettet, mer økonomisk spillerom og mindre frykt for finanskriser. Den øker ikke internasjnal makt eller betydning i nevneverdig grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...