GrandMa Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Hvilke vise ord, tror du jeg får lov til å bære flagget deres i olympiaden også? Endret 28. april 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
SVD Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Det at det går i Norge er en av grunnene til at jeg har nasjonalfølelse, hudfarge er i de aller fleste sammenhenger urelevant. Endret 28. april 2009 av SVD Lenke til kommentar
abbyjr Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 alle er født på samme planet jeg hadde gitt faen i om norge bestod av 90% somalere å 10% nordmenn så lenge dem klarer å oppføre seg ordentlig Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det var ikke det egentlige poenget mitt. Du kan godt være stolt av biffen noen har servert deg uten å rakke ned på annen mat. Men er det ikke likevel litt teit å være stolt av noe du ikke har tatt del i? Har du mindre grunn til å være stolt av den flotte naturen i New Zealand som du har til å være stolt av den flotte naturen i Norge? Man er ikke stolt av noe man ikke har tatt del i, man er stolt av noe man er en del av, og som dine barn vil bli en del av. Slik fortsetter det. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Uansett hvilket folkeslag det er som forsvinner så er det ett tap for menneskeheten, jeg er tilhører tilfeldigvis det som er i ferd med å forsvinne grunnet ideer om politisk korrekthet, en annen ting er at vi har recessive gener. Når nordmenn er i mindretall i dette landet så er det heller ikke Norge lengere, norsk kultur kommer i såfall ikke til å bli bevart. Lenke til kommentar
thebull Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Helt enig med Ebeneser! Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Når nordmenn er i mindretall i dette landet så er det heller ikke Norge lengere, norsk kultur kommer i såfall ikke til å bli bevart. Hvorfor er Norge så hellig for deg, egentlig? Bare lurer, ikke ment som dritt. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 alle er født på samme planet jeg hadde gitt faen i om norge bestod av 90% somalere å 10% nordmenn så lenge dem klarer å oppføre seg ordentlig Hehe, i en slik situasjon ville nok de resterende 10%-ene stukket over dammen rimelig kjapt. Somaliere ville aldri klart å styre Norge uten særsomalske tilsnitt. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Jeg tilhører den mest forhatte rasen på planeten, den Ariske. Så du er fra Iran? Eller vet du ikke hva en arier faktisk er? ""[it] is one of the ironies of history that Aryan, a word nowadays referring to the blond-haired, blue-eyed physical ideal of Nazi Germany, originally referred to a people who looked vastly different. Its history starts with the ancient Indo-Iranians, peoples who inhabited parts of what are now Iran, Afghanistan, Pakistan and India."[1]" http://en.wikipedia.org/wiki/Aryan Det er en ganske lang historie bak hvorfor arisk nå blir brukt for den nordiske rasen. Jeg er selv arisk, og er stolt av det. En bør være stolt av sin rase. Men du har rett i at arisk kan bety flere ting. I dagens Europa er det dog ingen tvil om hva det blir brukt om. Jeg tror det er hovedsakelige kulturelle forskjeller mellom somaliere og nordmenn. Men jeg vil kalle det vanvittig å påstå at det ikke er noen forskjeller i rase også. Det ER forskjell på rasene. Hvem er best i å løpe, for eksempel? Er det ikke da logisk at noen raser er mer intelligente og roligere enn andre raser også? Endret 28. april 2009 av Mynotir Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 En ting er å være stolt på det landet man bor i sitt vegne, på landets oppnåelser, det er en annen ting å være stolt av sin rase ... Lenke til kommentar
Warz Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er vel mange som har en slags stolthet i forhold til sin nasjon, men det de bloggerene har sagt stemmer helt, det er tilfeldig hvor man blir født. Man kan være stolt av det man har oppnådd, men ikke over å ha bli født i Norge. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 En blogger skriver: Being proud of nationality, origin or race seems to be dumb for me. You can't choose nationality, origin or race so how could you judge anyone because of something that is given not chosen. Videre skriver vedkommende: But there are people who really need something to be proud of and because of lack of their own achieves they are proud of that what they were born with. En annen blogger skriver: Being proud of a country you were born in is like being proud of a piece of steak that someone cooked for you. I hvilken grad er dere enig med bloggerne? Tja, det kan jo virke litt pussig å være stolt av noe andre har gjort. Samtidig er kanskje ikke så unaturlig. Det er vel helst tale om et psykologisk fenomen som sikkert har et eller annet navn: Man identifiserer seg med det landet man tilhører. Derfor blir en liksom "del" av det som landet som sådan gjør og det som ens medborgere gjør. Dette slår begge veier: Har landet f.eks. bedrevet folkemord eller andre skammelige ting, vil den enkelte innbygger gjerne skamme seg på landets vegne. Kan landet skilte med ulike bragder, kan den enkelte innbygger være stolt på landets vegne. Forresten er man jo gjerne stolt over andres bragder også i andre sammenhenger, f.eks. kan en far være stolt over sine flinke barn, mens han skammer seg over bestefaren som gikk inn i NS, lurte alle sparepengene fra demente e.l. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Det er vel mange som har en slags stolthet i forhold til sin nasjon, men det de bloggerene har sagt stemmer helt, det er tilfeldig hvor man blir født. Man kan være stolt av det man har oppnådd, men ikke over å ha bli født i Norge. Selvsagt er det ikke TILFELDIG. JEG kunne for eksempel ikke endt opp som somalier. At man BLIR født er nok kanskje mer riktig å anse som en tilfeldighet. Eller er det det? Kunne det hatt et annet utfall? Hvem vet, honestly. Endret 28. april 2009 av Stifi Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Uhmm.. "degenerering"? Internasjonalisering er vel det motsatte. Degenerering skjer ved avling av små populasjoner. Ellers.. det å kalle oss anti-nasjonalister for politisk korrekte er jo også noe nytt. I tillegg, å anklage oss for å være sauer er ironisk, da vi er den gruppen som går imot gruppetilhørighet. For det første er ikke det å være mot en konkret gruppe å være mot gruppetilhørighet. Faktisk illustrerer du ironisk nok det poenget når du i samme setning sier "vi er den gruppen", og i setningen før "oss anti-nasjonalister. Mindre ironisk blir det ikke av at det er ironisk å anklage "gruppen som går mot gruppetilgørighet" for å være metaforiske sauer. Hater nasjonalisme. Finner det hemmende for videre demokratisk utvikling av samfunnet. Det er enda en ting som oppfordrer til ukritisk tankegang, i likhet med religion. En ekte patriot i et vestlig land ville brent sitt eget flagg i respekt for det viktigste prinsippet landet støtter seg på: Yttringsfriheten. I stedet drev mange av disse hyklerske "patriotene" og jublet over muhammedtegningene med ytringsfriheten som skjold, mens de skrek og bar seg når noen flagg ble brent. Ønske av identitet kan jeg skjønne, men stolthet av gruppetilhørighet oppfordrer til en skjev verdisetting av entiteter på basis av egenskaper som er irrelevante. Jeg antar at du også er anti-rasist? Om så er tilfellet, er det ikke rent lite ironisk (igjen) at du her skjærer alle som er stolte av sin nasjon over én kam. Det er forskjell på dem som bare er stolte av sin nasjon, og den som bruker det som en unnskyldning for å kunne spre fremmed frykt. Et såkalt vikarierende argument. Det er ikke så vanskelig å se forskjellen, som vi har fått et eksempel på her, da noen helt ut av det blå dro frem hudfarge. Forøvrig ser jeg tre grunner til å være stolt av sin nasjon: 1. Man er stolt på vegne av sine forfedre. 2. Man er en del av en nasjon, og har altså tatt nasjonalkulturen som en del av sin identitet av eget fritt valg. Man er dermed stolt av nasjonen som en forlengelse av stolthet for seg selv. 3. Man har selv valgt å fremme det nasjonen representerer, som etter ens egen mening totalt sett er positivt, uten at alt nødvendigvis må være det. Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ja, du får nok bære flagget deres under åpningen av OL. Om du kvalifiserer deg i noen gren, that is. Vi hadde jo nettopp en stor debatt om dette her i Norge, følg med i timen (media), gutt! Lenke til kommentar
Warz Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er vel mange som har en slags stolthet i forhold til sin nasjon, men det de bloggerene har sagt stemmer helt, det er tilfeldig hvor man blir født. Man kan være stolt av det man har oppnådd, men ikke over å ha bli født i Norge. Selvsagt er det ikke TILFELDIG. JEG kunne for eksempel ikke endt opp som somalier. At man BLIR født er nok kanskje mer riktig å anse som en tilfeldighet. Eller er det det? Kunne det hatt et annet utfall? Hvem vet, honestly. Ved mindre du har et åpenbart bevis på at sjelen din ikke kunne endt opp i en kropp i somalia ser jeg ikke helt hvordan hvor du blir født ikke kan være tilfeldig. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hvorfor trenger du å dra noe metafysisk / oversanselig inn i ligningen? Har du ubestridelig bevis på at jeg like gjerne kunne blitt født av somaliske foreldre, eller er jeg et uunngåelig utfall av det store smellets ringvirkninger? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Nei, det blir for dumt måten du holder på nå... Du skal få være så stolt som bare det over at du ble født i Norge. Men at akkurat DU ble født, akkurat HER er veldig tilfeldig. Bare at du ble valgt ut av tusenvis av sædceller, og at det ikke skjedde i Somalia, er og blir TILFELDIG. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Ok. Da er 8 innlegg slettet og to innlegg redigert. Vi diskuterer ikke off topic, vi diskuterer ikke hverandre, vi diskuterer trådens tema. Ok? Som vanlig tas reaksjoner på moderering via PM, ikke i tråden. Endret 28. april 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå