Gå til innhold

Er nasjonal stolthet teit?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine besteforeldre er pakistanske, men både mine foreldre og jeg vokste opp blant ikke-pakistanere i Fredrikstad. Er jeg ikke norsk fordi jeg er mørk i huden?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har ikke pakistanske besteforeldre, og blir (dessverre?) bare brun om sommeren, men problemstillingen er like fullt reel for mange.
Lenke til kommentar

Jeg er stolt av å være norsk, og det er ikke noe galt i å være stolt av sin egen nasjonalitet, land, bygd eller noe annet som har med seg å gjøre.

Jeg kan helt fint være stolt på andres vegne, og mener natur og bygninger i andres land kan være flott - men jeg liker fortsatt Norge best.

Lenke til kommentar
Mine besteforeldre er pakistanske, men både mine foreldre og jeg vokste opp blant ikke-pakistanere i Fredrikstad. Er jeg ikke norsk fordi jeg er mørk i huden?

Jeg har ikke pakistanske besteforeldre, og blir (dessverre?) bare brun om sommeren, men problemstillingen er like fullt reel for mange.

Hvis jeg flytter til Somalia blir jeg da Somalier? jeg kan få somalisk statsborgerskap, men jeg vil aldri blir somalier.

Endret av Ebeneser
Lenke til kommentar
Bloggeren er en typisk indoktrinert politisk korrekt psyko som ønsker en ny verdensordning og ytterligere degenerering

Uhmm.. "degenerering"? Internasjonalisering er vel det motsatte. Degenerering skjer ved avling av små populasjoner. Ellers.. det å kalle oss anti-nasjonalister for politisk korrekte er jo også noe nytt. I tillegg, å anklage oss for å være sauer er ironisk, da vi er den gruppen som går imot gruppetilhørighet.

Hater nasjonalisme. Finner det hemmende for videre demokratisk utvikling av samfunnet. Det er enda en ting som oppfordrer til ukritisk tankegang, i likhet med religion. En ekte patriot i et vestlig land ville brent sitt eget flagg i respekt for det viktigste prinsippet landet støtter seg på: Yttringsfriheten. I stedet drev mange av disse hyklerske "patriotene" og jublet over muhammedtegningene med ytringsfriheten som skjold, mens de skrek og bar seg når noen flagg ble brent. Ønske av identitet kan jeg skjønne, men stolthet av gruppetilhørighet oppfordrer til en skjev verdisetting av entiteter på basis av egenskaper som er irrelevante.

Lenke til kommentar

Det har ingenting med hudfarge å gjøre, og alt med tilhørighet å gjøre. Jeg er kjempestolt av min slekts bakgrunn, selv om den også har røtter fra andre land. Selv om de har en annen hudfarge enn meg i det landet.

Jeg er stolt av å være en del av fotball-laget mitt. Jeg er stolt av å være en del av mitt universitets student-gruppe. Jeg er stolt av å være en del av landet mitt. Jeg er stolt av byen min. Jeg er stolt av familien min. Hudfarge har ingenting å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Nasjonalisme er noe av det mest irriterende jeg vet om, hvis det blir for ekstremt. "Norge for nordmenn" og slike andre sitater er helt på trynet. Selv ser jeg egentlig ikke land for land, jeg ser på det som grenser, da noen bor her og noen bor der. Det er bare grenser vi har delt opp i, på jorda, hvor vi snakker forskjellige språk i hver vår region osv. Jeg klarer ikke forstå denne nasjonale stoltheten helt. Jeg kjenner jeg er litt mer glad i Norge når jeg leser/hører om Max Manus og leser om norske karer som har gjort mye for verden, men generelt har jeg ingen sympati for nasjonalister.

Lenke til kommentar

Folkeslag og raser er forskjellige, det går det ikke ann å legge skjul på, folk må få lov til å være stolt av sitt opphav.

Når du blander hunderaser får du da ett bedre avkom? er det ikke også slik at de forskjellige rasene har forskjellige egenskaper? hvorfor kan man diskutere dette uten å bli stemplet som rasist, mens når det kommer til mennesker så er det en annen sak selv om at man f.eks kan se tydelige forskjeller.

Jeg er stolt av min rase og mitt land.

Lenke til kommentar
Nasjonalisme er noe av det mest irriterende jeg vet om, hvis det blir for ekstremt. "Norge for nordmenn" og slike andre sitater er helt på trynet. Selv ser jeg egentlig ikke land for land, jeg ser på det som grenser, da noen bor her og noen bor der. Det er bare grenser vi har delt opp i, på jorda, hvor vi snakker forskjellige språk i hver vår region osv. Jeg klarer ikke forstå denne nasjonale stoltheten helt. Jeg kjenner jeg er litt mer glad i Norge når jeg leser/hører om Max Manus og leser om norske karer som har gjort mye for verden, men generelt har jeg ingen sympati for nasjonalister.

Med den logikken så finner du vel Somalia for somaliere og Palestina for Palestinere like irriterende?

Lenke til kommentar

Hvis jeg flytter til Somalia blir jeg da Somalier? jeg kan få somalisk statsborgerskap, men jeg vil aldri blir somalier.

Ja, det blir du, og jo, det kan du. Ikke se så sort-hvitt på ting, sett på People are People av Depeche Mode og la oss komme inn på emnet igjen. Dette har ingenting med hudfarge å gjøre. Er forøvrig enig med CypheroN.

Endret av Simon Aldra
Siterer slettet innlegg.
Lenke til kommentar

Med den logikken så finner du vel Somalia for somaliere og Palestina for Palestinere like irriterende?

Jepp. Land er ikke noe big deal, rett og slett. Let's all be friends.

Lenke til kommentar

Du får ikke somalisk statsborgerskap uansett, de har ikke noe styre eller regjering.

Men hvis du blir i et annet land vil du ettervert bli en del av det landet, hvis du er med i samfunnet og får venner og ikke sitter i en krok der.

Endret av SVD
Lenke til kommentar
Folkeslag og raser er forskjellige, det går det ikke ann å legge skjul på, folk må få lov til å være stolt av sitt opphav.

Når du blander hunderaser får du da ett bedre avkom? er det ikke også slik at de forskjellige rasene har forskjellige egenskaper? hvorfor kan man diskutere dette uten å bli stemplet som rasist, mens når det kommer til mennesker så er det en annen sak selv om at man f.eks kan se tydelige forskjeller.

Å si forskjellige raser blir for tåpelig.. så forskjellige er vi ikke. I så fall forskjellige etnisiteter. Og ja, når du blander hunderaser får du som oftest et bedre avkom. Om du ikke har fått med deg at rasehunder flest lider av degenerasjon og påfølgende sykdommer har du ikke fulgt mye med i temaet hundeavl.

Ordet rasist har gått gjennom en semantisk utvikling gjennom tidene, og har nå lite med biologi, men alt med xenophobi å gjøre. Dessuten er du den første som nevner ordet rasist her.

Lenke til kommentar

Du får ikke somalisk statsborgerskap uansett, de har ikke noe styre eller regjering.

Men hvis du blir i et annet land vil du ettervert bli en del av det landet, hvis du er med i samfunnet og får venner og ikke sitter i en krok der.

Hvilke vise ord, tror du jeg får lov til å bære flagget deres i olympiaden også?

Å si forskjellige raser blir for tåpelig.. så forskjellige er vi ikke. I så fall forskjellige etnisiteter. Og ja, når du blander hunderaser får du som oftest et bedre avkom. Om du ikke har fått med deg at rasehunder flest lider av degenerasjon og påfølgende sykdommer har du ikke fulgt mye med i temaet hundeavl.

Ordet rasist har gått gjennom en semantisk utvikling gjennom tidene, og har nå lite med biologi, men alt med xenophobi å gjøre. Dessuten er du den første som nevner ordet rasist her.

12-of-the-DNA-Differs-Amongst-Human-Races-and-Populations-2.jpg

Endret av Ebeneser
Lenke til kommentar
Hvilke vise ord, tror du jeg får lov til å bære flagget deres i olympiaden også?

Jeg har ikke noe i mot at innvandrere som har bodd i landet og føler at de er en del av det, bærer det norske flagget i fronten av 17. mai toget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...