Gå til innhold

Er nasjonal stolthet teit?

Anbefalte innlegg

En blogger skriver:

Being proud of nationality, origin or race seems to be dumb for me. You can't choose nationality, origin or race so how could you judge anyone because of something that is given not chosen.

Videre skriver vedkommende:

But there are people who really need something to be proud of and because of lack of their own achieves they are proud of that what they were born with.

En annen blogger skriver:

Being proud of a country you were born in is like being proud of a piece of steak that someone cooked for you.

I hvilken grad er dere enig med bloggerne?

Endret av stemvenstre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke det egentlige poenget mitt. Du kan godt være stolt av biffen noen har servert deg uten å rakke ned på annen mat. Men er det ikke likevel litt teit å være stolt av noe du ikke har tatt del i? Har du mindre grunn til å være stolt av den flotte naturen i New Zealand som du har til å være stolt av den flotte naturen i Norge?

Endret av stemvenstre
Lenke til kommentar
Det var ikke det egentlige poenget mitt. Du kan godt være stolt av biffen noen har servert deg uten å rakke ned på annen mat. Men er det ikke likevel litt teit å være stolt av noe du ikke har tatt del i? Har du mindre grunn til å være stolt av den flotte naturen i New Zealand som du har til å være stolt av den flotte naturen i Norge?

Ja, jeg er ikke fra New Zealand.

Lenke til kommentar

Det er jo litt teit å si at du ikke har tatt del i landet ditt. Jeg betaler skatt, jeg stemmer og jeg er med på å skape verdier. Jeg vil så absolutt si at jeg tar del i landet mitt og er med på å styre skuta.

Lenke til kommentar

Herregud så teit spørsmål!

ofc kan man være stolt av nasjonen? Jeg ser meg selv som en nasjonalist.

Jeg hadde kanskje ikke noe å gjøre med denne flotte nasjonen selv!

Men forfedrene mine hadde det!

og selv om ikke vi "bygget" opp denne nasjonen er det vi som skal "føre" den videre.

Og jeg er jammen rett til å være stolt av landet mitt uten at en noen jævla bloggere forteller meg noe annerledes. :realmad:

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, finnes det to forskjellige typer stolthet. Den ene typen er den følelsen jeg får når en bekjent av meg oppnår noe stort, den andre typen er den følelsen jeg får når jeg selv oppnår noe stort.

Jeg er stolt av min familie og venner, samtidig som jeg selvfølgelig ikke tar noe av æren for deres prestasjoner. Jeg er også stolt av hva jeg selv har oppnådd i livet, samtidig som jeg håper og ønsker at mine venner og familie er stolte av meg.

Hjemstedet mitt er på samme måte som min familie, godt bekjent av meg. Begge har vært der for meg gjennom hele min oppvekst og mitt voksne liv, på samme måte som jeg alltid har vært der for dem. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan være stolte av hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg er stolt av å være en del av det landet mitt representerer og det landet mitt har oppnådd. Vi bidrar alle til å forme landet til det er, og da ser jeg ingenting galt i å være stolt av det.

Jeg er også stolt av å være en del av slekten min, selv om den sannsynligvis ikke er noe bedre enn andre slekter. Det handler om meg og min identitet som menneske og borger.

Lenke til kommentar
ofc kan man være stolt av nasjonen?

Spørsmålet er egentlig: Er det teit å være stolt av sin nasjonalitet? Hva forfedrene dine gjorde er vel ingenting du skal ha æren for?

Hvorfor skal jeg være stolt over å være født i Norge? Hvorfor skal moldovere føle skam over å være født i Moldova?

Endret av stemvenstre
Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg være stolt over å være født i Norge?

Det må du nesten svare på selv. Hvis du er glad i hjemstedet ditt, synes jeg det er god nok grunn til å være stolt av det.

Hvorfor skal moldovere føle skam over å være født i Moldova?

Fordi det har et fjollete navn?

Det å være stolt av seg selv, betyr ikke å se ned på alle andre.

Lenke til kommentar

Herregud "stemvenstre" alle hater ikke Norge like mye som deg.

Jeg er en del av samfunnet og jeg har rett til å føle en viss stolthet ovenfor det samfunnet, og jeg tar da ikke æren for det forfedrene mine har gjordt? Men jeg får da lov til å være stolte av det de har oppnåd?

Og hvem sier at ikke moldovere ikke har rett eller er stolte over å være moldovere?

Og du trenger ikke å være stolt over Norge, men du må da skjønne at andre er glade for at de ble oppvokst og født i Norge?

og svaret er NEI! det er ikke teit å være stolt av sin nasjon, synes det er "teitere" å ikke være det.

:mad:

Endret av thebull
Lenke til kommentar
[...] Men er det ikke likevel litt teit å være stolt av noe du ikke har tatt del i? [...]

Jeg tar da del i det norske samfunnet, og dermed Norge. Mulig at dette er blitt poengtert tidligere i tråden, men jeg rekker ikke lese igjennom nå. Er forøvrig hverken enig eller uenig med bloggerne. Hakuna matata, det spiller ingen rolle. Om noen har det bra med å være stolte av å være norske, skal jeg ikke stemple dem som teite bare for det.

Endring:

La til et mellomrom.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...