Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøp på helligdag

Andie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva du kan gjøre, og hva som er lovlig å gjøre, er to forskjellige ting.

Edit: Googlet litt, men kunne ikke finne noe som underbygger det jeg sa i forrige post. Mulig noen regler er endret her, slik at du kan kjøre så lenge alle papirer er utfylt og forsikringen er gyldig? Noen som vet?

Se forøvrig her http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering

Ny edit: Her http://www.vegvesen.no/binary?id=16481 står følgende: "Vær oppmerksom på at ved eierskifte krever forskrift om bruk av kjøretøy at kjøretøyet skal være registrert på ny eier før vedkommende tar det i bruk. Denne vognkortdelen gir derfor ikke ny eier anledning til å bruke kjøretøyet i tidsrommet fra melding om eierskifte er lagt inn ...... til kjøretøyet er omregistrert." Da er vi tilbake til første setning.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Du har lov til å kjøre bilen før omregistrering, men salgspapirer skal leveres inn senest 3 dager etter overtakelse.

Les posten min over, så ser du at dette er feil.

Lenke til kommentar
Du har lov til å kjøre bilen før omregistrering, men salgspapirer skal leveres inn senest 3 dager etter overtakelse.

Les posten min over, så ser du at dette er feil.

Slik jeg tolker det kan du ikke kjøre i perioden fra salgsmelding er sendt inn/registrert hos biltilsynet til omregistreringsavgiften er betalt og omregistreringen er utført. Med andre ord kan du kjøpe bilen, slenge salgsmeldinga i en postkasse og kjøre hjem (da på tidligere eiers forsikring og vognkort), med mindre bilturen tar flere dager enn postgangen.. ;) Eller, du og selger kan som nevnt vente de tre dagene med å sende inn salgsmeldinga. Men om du får skylden i en ulykke, så vil det gå ut over selgerens bonus, så jeg forstår godt de selgerene som har motforestillinger mot det.

Lenke til kommentar

Så lenge papirene er i orden med underskrifter og det hele er det ikke noe problem, bare ta det med ro og kjør forsiktig og som sagt, er du sikker på at du skal ha bilen kan du jo fikse forsikring før du henter bilen. Det gjorde jeg nå forrige gang, og det var ikke noe problem. Tut og kjør ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...