ToreBK Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg venter på 2 slike Raptor-disker til å kjøre som OS- og program/spilldisk i raid 0 på onboard raid-kontrolleren min. Det blir spennende. Størrelsen er mer enn stor nok til mitt bruk og oppsett, håper de ikke støyer så mye (ser bra ut i reviews). For en gangs skyld skal jeg hive meg på bølgen og skrive spec'en min. Hadde egentlig tenkt å kjøpe et PCI-kort RAID-kontroller til de to WD120-diskene mine, men dropper det og bruker penga på noe mer fornuftig: S-ATA! Chieftec Dragon BIG Tower 360W PSU, 2x80mm Papst 12dBAsus P4G8X Deluxe + P4 2,67 533MHz @ 3,2 GHz CoolerMaster DP8-7151B DI4-8Kd3B-0L 2 x 512 mb Twinmos PC2700 CL2 Point of View Geforce4 Ti4200XP 128MB 3,3 ns @ 310/660 19" CRT IBM G96 + 17" TFT Philips 170B2 Plextor 48x24x48 CDRW, Lite On DVD163D 2 x WD 120 GB SE 8mb 7200 RPM + 1 x Maxtor External 120 GB 7200 RPM IEE1394/USB2 Audigy2, Klipsch ProMedia 5.1 THX 3DMark2001SE Pro: 14.249 Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Du MÅ poste resultater!! Ja, det skal jeg. Men det ser ut som om det ikke blir før ut i juni en gang, er det noen som vet hvor jeg kan skaffe disse diskene allerede nå? Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg venter på 2 slike Raptor-disker til å kjøre som OS- og program/spilldisk i raid 0 på onboard raid-kontrolleren min. Det blir spennende. Størrelsen er mer enn stor nok til mitt bruk og oppsett, håper de ikke støyer så mye (ser bra ut i reviews). For en gangs skyld skal jeg hive meg på bølgen og skrive spec'en min. Hadde egentlig tenkt å kjøpe et PCI-kort RAID-kontroller til de to WD120-diskene mine, men dropper det og bruker penga på noe mer fornuftig: S-ATA! Fornuftig? Asus P4 G8X har ikke SATA integrert i Southbridge, noe som vil si at de må gå igjennom PCI bussen, noe som igjen vil si at dette blir en flaskehals. Skal du ha noe som helst fordel av "teoretisk" SATA, så må denne delen være integrert i Southbridge, noe du finner på de nye 875 chipsetene. Og da kommer vi igjen til dette at dagens SATA disker (selve harddiskene) ikke er noe særlig raskere enn vanlig UDMA 100/133. Jeg har samme kort som deg og fant ut at SATA egentlig ble meningsløst. Når dette sies, så har jeg jo sett at de Raptor'ene er ganske raske. Men for all del, om du vil ha SATA bare fordi det er SATA, så værsegod. Skal ikke nekte for at det kan være morsomt med "ny" teknologi. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg har samme kort som deg og fant ut at SATA egentlig ble meningsløst. Skandale! Mest av alt har jeg lyst til å si at du tar feil og at alt du sier er tull! Pokker da, jeg som håpet på å få et killer-oppsett med OS-disker. Og så er det bare tull med hele S-ATA RAID-kontrolleren min så lenge den er på PCI-bus'en som du sier.... Det var skikkelig kjipt. Nå er jeg litt sur, deppa og lei. Kan du ikke si at du bare tullet? Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg har samme kort som deg og fant ut at SATA egentlig ble meningsløst. Skandale! Mest av alt har jeg lyst til å si at du tar feil og at alt du sier er tull! Pokker da, jeg som håpet på å få et killer-oppsett med OS-disker. Og så er det bare tull med hele S-ATA RAID-kontrolleren min så lenge den er på PCI-bus'en som du sier.... Det var skikkelig kjipt. Nå er jeg litt sur, deppa og lei. Kan du ikke si at du bare tullet? Du vil få et killer oppsett, det jeg sier er at du sannsynligvis ikke vil merke noe forskjell fra et annet oppsett som kjører vanlig UDMA 100/133 RAID. Siden de diskene er 10.000 så vil jo dette alene forbedre ytelsen. Her er en snipp fra Anandtech: ASUS uses a Serial ATA chip we've seen on several motherboards before, including Intel's D845PEBT2, Epox's 4PEA+, and ECS's L4S8A. This SATA chip turns up on ASUS's P4G8X Deluxe board, dubbed the Silicon Image 3112A. This chip is capable of supporting up to two independent Serial ATA devices as well as RAID 0 (striping) and RAID 1 (mirroring). While certainly a nice feature, all current onboard Serial ATA implementations use the PCI bus, which translates into limited bandwidth. We would rather see native Serial ATA support in a chipset, because this way a Serial ATA device won't have to fight for bandwidth with other PCI devices, whereas the current implementation on modern-day motherboards are forced to travel through the PCI bus. Jeg fant dessverre ingen bedre forklaringer på dette temaet akkurat nå (er på jobben skjønner du). Men som jeg sa, skal man ha "native" SATA support så må man over på 875 / 865 chipsetene. Jeg kjøpte mitt P4G8X Deluxe rett før jeg fant ut at dette chipsettet var uegnet i bruk med Radeon 9700 Pro, og før jeg visste at 875 / 865 var på vei. Men det er jo teit å angre nå, PC'n fungerer uansett som en drøm den. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Hva ER det du sier? Er det uegnet til ATI 9700 Pro ? Hva? Hvorfor det? Si meg, er P4G8X Deluxe en flopp, eller? Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Hva ER det du sier? Er det uegnet til ATI 9700 Pro ? Hva? Hvorfor det? Si meg, er P4G8X Deluxe en flopp, eller? Granite Bay chipset har hatt noen problemer, ja. Men en flopp? Nei. Intel har jo aldri ment at dette chipsettet skal ut på "desktop" markedet, men heller til serverbasert bruk. Når det gjelder Radeon 9700 Pro og lignende kort så går det ikke å kjøre AGP 8X og Fast Write ON. Men Catalyst 3.4 skal forhåpentligvis fixe dette. Selv merka jeg svært liten (ingen) forskjell fra AGP 8X / Fast Write ON de få gangene jeg fikk benchmarka uten at det låste seg, og til det jeg kjører nå AGP 4X / Fast Write OFF. Lenke til kommentar
christt Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Uansett vil det jo bli sinnsykt med 2 stk Raptor i RAID 0. Tenk på søketida da.. Den vil jo bli enormt lav. Lenke til kommentar
IpDude Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Hei. Jeg har 2 stk i Raid 0 på mitt IT7 Max v2.0 De er helt rå 65000 i sandra 95 meg sec average read i hdtack 2.61. Men det er søketiden som er råest, hadde 2 wd 120 8 meg i raid 0 før, Raptor er MYE raskere, har aldrig merka så stor forskjell på hd bytte før, løp å kjøp. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Blir det raskere å kjøre 2 stk i RAID 0, fremfor 1 stk? Får disse til ca. 800,-/stk, så hvis det er tilfelle kjøper jeg 2 stk... Lenke til kommentar
Tiresias Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Caviar SE Seek time - Average: 8,9ms - Track-to-track: 2.0ms Data Transfer Rate - Buffer to host: 100 MB/s (ATA-100) - Buffer to disk: 65 MB/s max Raptor 10K Seek time - Average: 5,2 ms - Track-to-track: 0,7ms Data Transfer Rate - Buffer to Host: 150 MB/s max - Buffer to Disk: 102 MB/s max På en disk som skal benyttes som OS-disk er søketiden mye viktigere enn båndbredde. Dermed er det ikke vanskelig å forstå at man vil få betydelig bedre ytelse på OS'et. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg har samme kort som deg og fant ut at SATA egentlig ble meningsløst. Skandale! Mest av alt har jeg lyst til å si at du tar feil og at alt du sier er tull! Pokker da, jeg som håpet på å få et killer-oppsett med OS-disker. Og så er det bare tull med hele S-ATA RAID-kontrolleren min så lenge den er på PCI-bus'en som du sier.... Det var skikkelig kjipt. Nå er jeg litt sur, deppa og lei. Kan du ikke si at du bare tullet? Du vil få et killer oppsett, det jeg sier er at du sannsynligvis ikke vil merke noe forskjell fra et annet oppsett som kjører vanlig UDMA 100/133 RAID. Siden de diskene er 10.000 så vil jo dette alene forbedre ytelsen. Her er en snipp fra Anandtech: ASUS uses a Serial ATA chip we've seen on several motherboards before, including Intel's D845PEBT2, Epox's 4PEA+, and ECS's L4S8A. This SATA chip turns up on ASUS's P4G8X Deluxe board, dubbed the Silicon Image 3112A. This chip is capable of supporting up to two independent Serial ATA devices as well as RAID 0 (striping) and RAID 1 (mirroring). While certainly a nice feature, all current onboard Serial ATA implementations use the PCI bus, which translates into limited bandwidth. We would rather see native Serial ATA support in a chipset, because this way a Serial ATA device won't have to fight for bandwidth with other PCI devices, whereas the current implementation on modern-day motherboards are forced to travel through the PCI bus. Jeg fant dessverre ingen bedre forklaringer på dette temaet akkurat nå (er på jobben skjønner du). Men som jeg sa, skal man ha "native" SATA support så må man over på 875 / 865 chipsetene. Jeg kjøpte mitt P4G8X Deluxe rett før jeg fant ut at dette chipsettet var uegnet i bruk med Radeon 9700 Pro, og før jeg visste at 875 / 865 var på vei. Men det er jo teit å angre nå, PC'n fungerer uansett som en drøm den. har samme hk og skjermkort som deg men sliter med bluescreen. det fikses ved nyeste bios oppdatering, har du testa no slikt? eller så er det vel ati driverne igjen :-) Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 har samme hk og skjermkort som deg men sliter med bluescreen. det fikses ved nyeste bios oppdatering, har du testa no slikt? eller så er det vel ati driverne igjen :-) Bluescreen? Har jeg aldri fått med denne PC'n. Høres mer ut som noe annet er feil... Hva er feilmeldinga? Jeg har oppgradert BIOS etpar ganger ja, fra 1002 til 1004 til 1005 beta, funker helt fint... Du får evnt. se når 3.4 driverne dukker opp. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Uansett vil det jo bli sinnsykt med 2 stk Raptor i RAID 0.Tenk på søketida da.. Den vil jo bli enormt lav. Blir søketiden lavere med RAID da? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Uansett vil det jo bli sinnsykt med 2 stk Raptor i RAID 0.Tenk på søketida da.. Den vil jo bli enormt lav. Blir søketiden lavere med RAID da? Nei Og så får du ca 20% ytelse økning om du bruker raid 0. Men at raptor er en meget raske disk til os bruk er det ingen tvil om, skal ha en selv. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jaja, jeg kjøper meg nå 2 Raptorer og setter dem i Raid 0, så vil i alle fall OS og spill laste raskere. Til deg som har Raptor allerede: hvor kjøpte du dem og når? Uansett hvor jeg ser så er det ventetid, tidligste levering i månedsskiftet mai/juni. Lenke til kommentar
christt Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Uansett vil det jo bli sinnsykt med 2 stk Raptor i RAID 0.Tenk på søketida da.. Den vil jo bli enormt lav. Blir søketiden lavere med RAID da? Nei Og så får du ca 20% ytelse økning om du bruker raid 0. Men at raptor er en meget raske disk til os bruk er det ingen tvil om, skal ha en selv. Hm... Den fysiske søketiden til Raptordiskene blir jo ikke lavere. Men fordi man lagrer annenhver bit på forskjellig hardisk i RAID 0 vil man jo også kunne finne og hente ut data raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå