Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking av AMD Phenom II X3 720 Black Edition

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kan ikke se hva slags PC du har. Du har antaglivis glemt å sette en hake i ruten "lesbar for alle"

AMD Phenom II X3 720 Black Edition skal være en god overklokker.

Hvor god avhenger blandt annet av CPU kjøler, Hovedkort og kjøleegenskapene til kabinettet.

Er dette første gang du klokker, kan du ta i bruk følgende AMD programmer.

(Om du også har et AMD hovedkort)

http://game.amd.com/us-en/drivers_fusion.aspx?p=1

http://game.amd.com/us-en/drivers_Overdrive.aspx

Lenke til kommentar
Supert! Nå virker linken til handlekurven din.

Når det gjelder AMD OverDrive, så skal det fungere til ditt oppsett.

Du får til og med lastet ned OverDrive fra Utility siden til produkt (hovedkortet) hjemmeside

http://global.msi.eu/index.php?func=downlo...mp;prod_no=1572

Jeg vil dog anbefale du laster ned fra AMD, ettersom du der vil finne nyere versjon.

Takk for det, skal prøve igjen. Hvor mye kan jeg forvente at prosessoren vil bli klokket med kun programmet?

Lenke til kommentar
Supert! Nå virker linken til handlekurven din.

Når det gjelder AMD OverDrive, så skal det fungere til ditt oppsett.

Du får til og med lastet ned OverDrive fra Utility siden til produkt (hovedkortet) hjemmeside

http://global.msi.eu/index.php?func=downlo...mp;prod_no=1572

Jeg vil dog anbefale du laster ned fra AMD, ettersom du der vil finne nyere versjon.

Takk for det, skal prøve igjen. Hvor mye kan jeg forvente at prosessoren vil bli klokket med kun programmet?

som jeg å mange andre har sagt gang etter gang, ingen kan fortelle deg nøyaktig hvor langt den vil overklokke. det er forskjellig fra prosessor til prossesor til å med de som ligger som "brødre" på waferen er ikke helt lik.

Anbefaler deg også å heller sette deg inn i biosen din og lese flere nybeggyner guider slik at hvis f.eks cmos fucker seg så vet du hvordan du resetter den ( det står i manualen til hovedkorte til, evt kan du ta strømmen til pc-en og fjerne batteriet i hovedkorte i ca. 1min)

Klokking i windows fører mye fortere til ustabilitet, krasj og alle de følgende som kan oppstå.

Ved klokking i bios så for du rett å slett ikke bootet opp hvis det er noe som er forferdelig feil og fører til at du må resette cmos. ( med det samme du starter pc-en kjører bios-en en liten self test for å sjekke at alt er der å fungerer som det skal å hvis det gjør det så "ber" den harddisken om å laste operativ systeme inn arbeids minne ( ramen ))

For håpe du sjønner litt av det jeg sier. :cool:

kort oppsumert: klokking av prosessor skal/bør gjøres i bios.

reger

Lenke til kommentar

Når man gikk over til å kunne endre frekvenser og overklokke i BIOS, i motsetning til å flytte på jumpere på hovedkortet, så sa også folk at overklokking skulle/burde gjøres med jumpere. Klokking i BIOS førte mye fortere til ustabilitet, krasj og alle de følgende som kunne oppstå. ;)

Selv har jeg hittil holdt meg til klokking i BIOS, men nå syns jeg det funker bra å gjøre det i Windows. Har ikke prøvd dette AMD Overdrive enda, men testet programmene som fulgte med ASUS-hovedkortet jeg kjøpte, og det går fint. Greit å ha flere profiler man kjapt kan bytte mellom uten å reboote. Når PC'en idler, eller f.eks. laster ned ei stor fil, så går cpu'en ned i 800MHz, med ca. 1 volt. Ved vanlig bruk har den 2800MHz, og med et kjapt trykk på power-knappen går den opp i 3500MHz. Automatiske profiler i AMD Overdrive ser jo smart ut, skal teste det når jeg kommer hjem.

Har forresten en Phenom II 720BE og ASUS M4A78T-E.

Lenke til kommentar
Når man gikk over til å kunne endre frekvenser og overklokke i BIOS, i motsetning til å flytte på jumpere på hovedkortet, så sa også folk at overklokking skulle/burde gjøres med jumpere. Klokking i BIOS førte mye fortere til ustabilitet, krasj og alle de følgende som kunne oppstå. ;)

Selv har jeg hittil holdt meg til klokking i BIOS, men nå syns jeg det funker bra å gjøre det i Windows. Har ikke prøvd dette AMD Overdrive enda, men testet programmene som fulgte med ASUS-hovedkortet jeg kjøpte, og det går fint. Greit å ha flere profiler man kjapt kan bytte mellom uten å reboote. Når PC'en idler, eller f.eks. laster ned ei stor fil, så går cpu'en ned i 800MHz, med ca. 1 volt. Ved vanlig bruk har den 2800MHz, og med et kjapt trykk på power-knappen går den opp i 3500MHz. Automatiske profiler i AMD Overdrive ser jo smart ut, skal teste det når jeg kommer hjem.

Har forresten en Phenom II 720BE og ASUS M4A78T-E.

Har prøvd alle delene inkludert jumper, men synes fremdeles at bios-en er mye mer hendig pga at man ser det med det samme om det blir helt feil.

Ved mindre klokking så fungerer det å klokke i windows men å klokke via program er etter min mening totalt waste hvis man har satt seg litt inn i bios-en. Altså de som faktisk har lest litt er de som er best rustet istede for de som bare laster ned programmer å ikke sjønner hva som traff dem hvis pc-en nekter å boote f.eks eller lignende og hva som faktisk skjer når man klokker.

Lenke til kommentar

Man må jo uansett sette seg litt inn i hva som skjer. Hva som er forholdet mellom multiplier, bussfrekvens, hypertransport, minnefrekvens osv... Men dette er jo lett å se når man klokker fra software, siden man kan ha programmer som belaster cpu kjørende i bakgrunnen, og kan se hvilke frekvenser som er resultatet av de forskjellige innstillingene før man trykker apply. Når man finner noe som er stabilt lagrer man en profil, og fortsetter. Hvis maskinen booter er jo fremdeles BIOS ok, og man kan starte windows igjen og fortsette fra siste lagrede profil. BE-prosessorene er jo også greie iom. at man kan klokke ganske greit med bare multiplier og litt justering av spenning. Når man finner en stabil innstilling som man vil ha 24/7 legger man bare verdiene inn i BIOS. Trådstarter bør uansett ikke klokke så langt før han får en annen kjøler enn stock-kjøleren.

Det kan også være gøy å eksperimentere med å få maskinen til å krasje ved å f.eks sette spenninger ned, for å bli kjent med symptomene. På min: For lav volt på CPU=spontan boot, minne=heng/bluescreen osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...