Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Noen spørsmål om angrerett


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte en forsterker hos surround.no. Hentet pakken ut torsdag 16 april. Jeg vil benytte meg av angreretten. Er det nok at jeg gir beskjed over e-post at jeg vil bruke angreretten på torsdag, også sender pakken på lørdag eller mandag?

Jeg fikk ikke noe informasjon om angrerett, ikke på e-post, og det var heller ikke vedlagt skjema i sendingen. Hvis jeg har forstått det riktig forlenges angreretten da?

Er det mitt problem hvis butikken ikke leser/besvarer e-post? Må jeg ringe de å fortelle at jeg vil benytte angrerett dersom de ikke besvarer e-posten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerådets informasjon er langt bedre for menigmann enn selve loven.

Om angrerett.

 

For å svare på neon av spørsmålene dine.

1. Dersom du ikke fikk angrerettsskjema enten vedlagt pakke eller vedlagt epostbekreftelsen på ordren, så er faktisk angreretten 3 mnd ved mangelfull informasjon, eller om ingen informasjon gis 1 år. Sender butikken deg angrerettskjema/nødvendige informasjon f.eks en uke etter du har mottatt varen, vil angreretten være 14 dager fra mottatt informasjon/skjema.

 

2. Det er ikke formkrav til hvordan du skal gi beskjed, beskjed over telefon holder. Du trenger heller ikke bruke et angrettskjema, så faktisk er en epost med beskjed om at angretten benyttes nok. Men er varen av stor verdi (nå snakker vi nok mangfoldige tusen), bør du gjøre dette skriftlig og gjerne rekommandert. Men skriv ut kopi av eposten.

 

3. Ved fjernsalg skal du returnere varen innen rimelig tid, dvs du kan ikke holde på varen til du har fått pengene igjen. Men slik jeg oppfatter rimelig tid, er det ikke problematisk å vente 2 - 5 dager.

 

I ditt tilfelle ville jeg faktisk sende beskjed om at du vil bruke angreretten snarest, har du bestemt deg for å angre er det ingen vits i å vente. Men jeg ville ikke sendt varen før jeg fikk svar tilbake fra selger.

Lenke til kommentar
Takker for svar. Skal jeg oppgi kontonummeret mitt i e-posten?

Jeg vet jeg må betale portoen til surround.no, men får jeg tilbakebetalt hele beløpet (med frakt/oppkravsgebyr) eller bare for selve varen?

 

Gjør gjerne det! Du får bare vareprisen tilbakebetalt.

Lenke til kommentar
Takker for svar. Skal jeg oppgi kontonummeret mitt i e-posten?

Jeg vet jeg må betale portoen til surround.no, men får jeg tilbakebetalt hele beløpet (med frakt/oppkravsgebyr) eller bare for selve varen?

 

Gjør gjerne det! Du får bare vareprisen tilbakebetalt.

Der tar du feil. Loven sier "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet."

 

Det er mao ikke noe fratrekk for frakt/oppkrav, så han har krav på å få refundert dette også. Men kjøper må dekke returkostnader selv.

Lenke til kommentar

Slenger meg på igjen med en bifallelse av det TNO sier, du skal også få dekket frakten TIL deg. Altså du får igjen det som står på ordrebekreftelsen/fakturaen.

 

Worst case så er dette en regel som er mulig å utnytte for å kjøre en nettbutikk konk. Bestille en haug med varer for så å benytte seg av angreretten, hvor butikken da sitter igjen med varer som må selges som B-varer OG de får ikke refundert utsendingsportoen.

Lenke til kommentar

Butikken svarte ikke på min e-post hevendelse. Får vente litt. Hvis jeg ikke hører noe, sender jeg varen tilbake med utskrift av e-posten vedlagt lørdag eller mandag. Håper det ikke oppstår noen problemer. En butikk som selger på nett bør besvare e-post. Dette er elendig kundeservice!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...