MrPancake Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hei! Jeg har en avsluttende oppgave i IT vg2 på gang nå. I den forbindelse har jeg lyst til å ta alle postnummerene i Norge og koble dem til stedet som tilhører postnummeret. Rett og slett en postkatalog. I den forbindelse lurer jeg på om det er en enkel måte å importere tekst som er satt opp i kolonner til en tabell i Access på en enkel måte. Eventuellt om dere vet om et sted jeg kan laste ned en fil med denne tabellen ferdig innlagt eller noe sånnt. Teksten finnes på: http://epab.posten.no/ , bare trykk på nedlastning i høyre hjørne. Håper noen tar seg tid å svare Gjerne litt dårlig overskrift, men jeg kommer gjerne til å spørre om flere ting angående oppgaven i denne tråden Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Eksterne data -> Velg alternativet som stemmer. Foreksempel "tekstfil". Jeg vet ikke hvilket format du får dataene i er. Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Jeg får åpnet filen, men trenger å eksportere dataene som ligger der til en tabell i Access 03. Filen som ligger på posten sine sider innehoholder bare tekst som er delt opp i kolonner... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg kjører Access 2007, så kan hende fremgangsmåten blir annerledes hos deg. -Her lastet jeg ned .txt filen og lagret den. - I Access valgte jeg "Eksterne Data" -> "Tekstfil" - Bladde meg frem til riktig fil - Trykte ok - Valgte "Skilletegn - tegn som komma eller tabulator..." - Neste - Markerte "Tabulator" - Neste - Så satte jeg navn på feltene og gikk videre. Fikk da opp en tabell med alt splittet inn i riktig kolonner og slikt. Men trenger du virkelig alt dette? Du får opp oslo flere hundre ganger osv. Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Tusen takk for hjelpen, skal teste det litt senere Jeg trenger det vel egentlig ikke, det er bare for å gjøre det enklere å registrere adresser, skal bruke databasen i forbindelse med en nettside. Tror uansett at det er en bra ting å ha med med tanke på vurderingen av dette prosjektet Update: Det fungerte veldig fint, takker for hjelpen matsemann! Endret 29. april 2009 av MrPancake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå