Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB 190E Batteriet tømmer seg under kjøring.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en MB 190E 2.0 som tømmer batteriet under kjøring. Har skiftet batteri, børster på dynamo, men ingen ting hjelper. Den lader over 13V (vet ikke eksakt hvor mye).

Hvis jeg måler med et tangampermeter mens bilen står og går på tomgang, viser det ca 13A. Når motoren ruses opp, øker dette til over 20A. Stemmer det at strømmen skal øke når turtallet øker?

Noen som vet hva som kan feile bilen? Skal svare på de spørsmål som kommer så godt som mulig.

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke eksakt hvor mye den lader. Må få tak i et måleinstrument som viser desimaler. Ja, har målt over batteriet. Hvor på dynamoen skal man måle?

Har tenkt til å gå over koblinger på batteriet nå etterpå, men problemet er at jeg ikke merker om det er noen forskjell før jeg har kjørt tom batteriet. Kan jo helt sikkert måle meg frem til det også på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Har nå målt over dynamoen, og den lader 13,9V.

Har også målt strømforbruket på en annen bil, det var på ca 2A når den gikk på tomgang. Når den ruses opp, øker ikke strømforbruket merkbart.

Når jeg skrur på tenninga på bilen, går det knapt 1A. Det er først når bilen starter forbruket blir ca 13A på tomgang, og over 20A når den ruses opp.

Jeg trenger noen ideer / forslag! :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde et lignende problem på Audi`en min.

Alle verdier virket ok, men batteriet ble tappet. Jeg målte 10-11 ohm mellom dynamo og batteri. Det er jo ikke veldig mye, men jeg tenkte at jeg skulle se om det hjalp å forbedre jordingen.

Så jeg laget ny jordingskabel, samt at jeg la jord direkte fra minuspol på batteriet til dynamoen.

Det funket bra for meg iallefall, kanskje verdt et forsøk? :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg hadde et lignende problem på Audi`en min.

Alle verdier virket ok, men batteriet ble tappet. Jeg målte 10-11 ohm mellom dynamo og batteri. Det er jo ikke veldig mye, men jeg tenkte at jeg skulle se om det hjalp å forbedre jordingen.

Det er kanskje verdt å merke at 1ohm på 1A strøm tilsvarer 1V spenningsfall. Ved 10ohm vil du miste ca. all spenningen om der går 1A.. En typisk dynamo i en bil skal kunne lade 100A.

Hvis vi da regner at dynamoen genererer 14.5V, og batteriet ligger på rundt 12V ved belastning og ingen lading, så har vi 2,5V å gå på dersom det i det hele tatt skal være noe som helst lading. Det gir da en strøm på 0.25A.. så 10ohm mellom batteri og dynamo er veldig, veldig, veldig mye.

Lenke til kommentar

@Gxi - Joda, jeg har et fagbrev innen elektrofaget, så jeg ser poenget ditt.

Det var veldig høy motstand, men tror kanskje jeg traff litt dårlig med multimeteret da jeg målte. Verdien svingte veldig. Uansett, det var nok det som var grunnen hos meg..

Er kanskje ikke det samme som hos trådstarter, men kanskje det kan hjelpe andre! Jordingsfeil kan også være vanskelig å finne, så lurt å forsikre seg om at den er i orden. Kan spare deg for mye problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...