sureup Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hei, Hvis jeg ringer til en butikk og reserverer et produkt, og så drar til butikken og betaler + får produktet, har jeg da angrerett? Lenke til kommentar
sureup Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Takk for raskt svar! Men uansett, hva er det avgjørende for at man får angrerett? At man betaler før man har sett det fysiske produktet? At man binder seg til å kjøpe produktet før man ser produktet? At det blir sendt til deg og ikke blir hentet av deg selv i en vanlig butikk? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 At du enten har inngått avtalen over nettet eller at selskapet har kontaktet deg via telefon eller på andre måter, eller hvis det skjer salg utenfor fast utsalgssted. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Ok tusen takk! Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Jeg har selv vært i kontakt med forbrukerombudet angående denne problemstillingen, og det de sier er at så lenge det er foretatt en bindende avtale utenfor fast utsalgssted så har man angrerett. Men det mange av butikkene bruker som unnskyldning er at de ikke anser en ordrebekreftelse for å være en bindende avtale i dette henseende. Noe som selvfølgelig er bare tull i det de i salgsvillkårene sine sier at så snart du har godkjent bestillingen så foreligger det en gjensidig avtale om kjøp/salg. edit: Finleste ikke nok til å se at du sa at det kun var snakk om reservasjon av produktet. Du har da selvfølgelig ikke angrerett! Endret 28. april 2009 av Rookie_NO Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jeg har selv vært i kontakt med forbrukerombudet angående denne problemstillingen, og det de sier er at så lenge det er foretatt en bindende avtale utenfor fast utsalgssted så har man angrerett. Det er ikke riktig. Enten har du forenklet svaret, eller så kan ikke forbrukerombudet loven. Merk også at det er en konkret forskjell hva salg utenfor fast utsalgssted er, og hva f.eks. fjernsalg er. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Kan du vise til noe som bygger på at det er hvor selve det fysiske salget er det som avgjør? Dette er nytt for meg, siden forarbeidene helt tydelig innehar en tekst om at det det utelukkende må ha skjedd en avtaleinngåelse via fjernkommunikasjon. Har man betalt med f.eks. kort så heller dette også sterkt mot at en avtale er inngått, det samme når man får en ordrebekreftelse. Her er også en FTU avgjørelse som er greit å se på: http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdo...;variant=P& Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hvis jeg ringer til en butikk og reserverer et produkt, og så drar til butikken og betaler + får produktet, har jeg da angrerett? Hva mener du med reserverer? Er det slik: "Ja, jeg vil kjøpe XXX. Hold den av for meg til jeg kommer." ? Eller slik: "Jeg må se på XXX før jeg kjøper. Kan dere legge den til side for meg til jeg kommer?". Ihvertfall sistnevnte er det vel tvilsomt å kalle en avtale om kjøp. Da gjelder heller ingen angrerett. Sannsynligvis vil man nok få problemer med å gjennomføre en "angring" også i førstnevnte situasjon. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Ok, men uansett nå ble det slik at jeg kjøpte hos digitalimpuls.no og der kan man bestille et produkt på nett, og velge at man skal hente det i butikken deres og betale der, noe som jeg gjorde. Da har jeg vel angrerett eller? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Ok, men uansett nå ble det slik at jeg kjøpte hos digitalimpuls.no og der kan man bestille et produkt på nett, og velge at man skal hente det i butikken deres og betale der, noe som jeg gjorde. Da har jeg vel angrerett eller? Ja. Kan hende de vil protestere, men loven er nok på din side. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Men hvis du ringer direkte til butikken og reserverer varen så har du ikke angrerett. Det må vi da alle være enige om. Det må gå igjennom nttbutikken hvis du vil ha angrerett Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Men hvis du ringer direkte til butikken og reserverer varen så har du ikke angrerett. Det må vi da alle være enige om. Det må gå igjennom nttbutikken hvis du vil ha angrerett Alle er enig i det. Som jeg skrev: At du enten har inngått avtalen over nettet eller at selskapet har kontaktet deg via telefon eller på andre måter, eller hvis det skjer salg utenfor fast utsalgssted. Altså de tilfellee der kunde ringer butikk faller utenfor. Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Vel jeg må egentlig si at jeg synes dette blir veldig pirkete fra flere av forumbrukere her. Loven med 14 dagers angrefrist er jo der for at du ikke har mulighet til å se produktet/kontrakten i sin helhet og derfor burde ha en mulighet til å endre mening. Når man reserverer noe over nettet og så henter det fysisk i butikk burde vel egentlig handel over disk gjelde? Detter er jo forsåvidt noe jeg bare synes og er kansje ikke slik loven er tolket fra dere/ftu. Hvis man derimot betaler på nett for så å hente i butikk ville jeg mene at 14 dagers angrefrist er en selvfølge. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Vel jeg må egentlig si at jeg synes dette blir veldig pirkete fra flere av forumbrukere her. Man må faktisk gå inn i hva lovgiver mener om spørsmålet, i og med at loven er utgangspunktet for vurderingen. Det kan virke som om en slik fremgangsmåte blir 'pirkete', men det er faktisk nødvendig. Loven med 14 dagers angrefrist er jo der for at du ikke har mulighet til å se produktet/kontrakten i sin helhet og derfor burde ha en mulighet til å endre mening. Når man reserverer noe over nettet og så henter det fysisk i butikk burde vel egentlig handel over disk gjelde? Dette blir jo hva klilleng og KVTL kom frem til ovenfor, dog med en annen måte (forarbeider kontra lovens formål). For å ta en noenlunde sammenligning... Å bruke formålet alene som moment på denne måten blir som å tømme magasinet for kuler i retning målet. Joda, du traff, men prosentmessig kan man si at det var et vesentlig innslag av flaks. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Noen som vet hvordan NetShop praktiserer dette? De er ganske billige på TVer da disse er parallellimporterte. Man mister da alt som heter pikselgaranti osv. Kunne med tider og stunder tenke meg å kjøpe en ny TV. De fleste døde piksler oppstår når produktet er nytt. Har man angrerett på en vare som er hentet i hentebua, så kan man alltids levere den tilbake om man oppdager pikselfeil innen 14 dager.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Ok, men uansett nå ble det slik at jeg kjøpte hos digitalimpuls.no og der kan man bestille et produkt på nett, og velge at man skal hente det i butikken deres og betale der, noe som jeg gjorde. Da har jeg vel angrerett eller? Bestillingen er jo ikke fullført og bindende før du har betalt, derfor vil du ikke i det tilfellet ha angrerett ettersom du kan se produktet før du betaler. Med andre ord kan du angre før du har betalt. Hvis du har betalt før du henter i butikken, vil jeg påstå at du i det minste har mulighet til å angre kjøpet når du henter å får se varen. Mulig du også får normal 14 dagers angrerett om man betaler ved bestilling, og ikke ved henting. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Ok, men uansett nå ble det slik at jeg kjøpte hos digitalimpuls.no og der kan man bestille et produkt på nett, og velge at man skal hente det i butikken deres og betale der, noe som jeg gjorde. Da har jeg vel angrerett eller? Bestillingen er jo ikke fullført og bindende før du har betalt, derfor vil du ikke i det tilfellet ha angrerett ettersom du kan se produktet før du betaler. Med andre ord kan du angre før du har betalt. ... At det var? Hva kaller du kredittkjøp da? Lenke til kommentar
Dorf_2003 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) svaret på alle deres spørsmål: Varen forblir selgers eiendom, inntil faktura er fult betalt. altså kontrakten er ikke inngått før fakturaen er betalt. ergo er ikke kontakten fullført over butikk, ergo det er ikke et salg før du har vært i butikken og betalt den ved kreditkjøp gjelder andre regler, og en bestilling over nett som du henter i butikk er i realiteten kun en reservering. og jeg føler det ikke kan samenlignes nevneverdig i dette tilfellet. og selvsagt kan man lavær å dra og hente produktet, det er vel stortsett den angreretten man har, men det er samme rettighet, dersom du bare holder av en vare i butikken. bruk gjerne butikker med 30dg retur rett om du føler problemstillingen er urettferdig. så lenge du ikke er en mobil/abo kjøper da !!LØST!! ;p Endret 3. mai 2009 av Dorf_2003 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Bestillingen er jo ikke fullført og bindende før du har betalt, derfor vil du ikke i det tilfellet ha angrerett ettersom du kan se produktet før du betaler. Med andre ord kan du angre før du har betalt. ... At det var? Hva kaller du kredittkjøp da? Er du seriøs nå? Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente? Om man betaler med kontanter, bankkort, kredittkort eller avbetaling er likegyldig... butikken får pengene sine, og da er handelen fullført. Da er det bare ved netthandel/postordre at man kan benytte angreretten. For ved kredittkort og avbetaling så er det bare et annet firma som har tatt over bryet med å kreve inn pengene... butikken har allerede fått pengene de skal ha. Kan godt bytte ut "du har betalt" med "butikken har fått pengene sine", men jeg tror alle andre skjønte hva jeg egentlig mente... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå