Gå til innhold

Kjøp av snekke - hva bør jeg se etter?


Anbefalte innlegg

Jeg skal muligens avsted å se på ei snekke om noen dager. Den er 22fot og er av plast. Greia er bare den at jeg ikke har peiling -at all- på båter. Hva bør man sjekke? Hvordan gjør jeg det? etc... Andre ting jeg burde være klar over? Tenkte å bruke den til dregging/dorging :) Er veldig takknemlig for alle svar jeg kan få!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisleie snekka ligger på vil påvirke hvor strøken den bør være. Ei dyr snekke skal være i god stand, en billig snekke må du regne med litt å flikke på. Ikke det at det trenger være noe problem. Ville i alle fall sjekket opp noen punkter:

 

- Førsteinntrykket, ser snekka sliten ut eller virker den godt holdt? Alvorlige riper i gelcoaten (skrogoverflaten)? Tegn til "ruglet" plast rett over vannlinja (kan være plastpest)? Får du sett snekka under, eventuelt hivd den opp på en slipp eller i en krane for inspeksjon under vannlinja? Sjekk for eventuelle skader i skroget og da reperasjon av disse, virker det skikkelig gjort? Med det samme du har båten oppe, sjekk propell, ror og eventuelt kjølevannsinntak, ser det OK ut (med OK mener jeg at det ser ut tiul å virke, det trenger ikke se nytt og flott ut). Sjekk også innvendige avstivninger i skroget. Har tidligere eiere kappet og styrt i disse for å få plass til ting eller virker de hele og originale (og dermed sterke)?

 

- Beslag/kryssholt/fortøyningsdetaljer[/b], virker de hele og fine? Forkrommet eller rustfritt (den siste mer holdbar)? Se etter sprekker i plasten rundt der beslag og rekkverk er festet, sprekker tyder på at det har vært hard belastning der en eller flere ganger, noe som fører til mindre styrke og kan føre til lekkasje.

 

- Gummidetaljer, vinduspakninger og lignende, fin gummi eller sprukken og løs? Se på innsiden under vinduene, tegn til lekkasje i form av merker etter renning?

 

- Hvilken type motor er snekka utstyrt med? 1, 2, 3 eller 4-sylindret? Diesel eller gammel bensinmotor? Diesel er det mest driftssikre og billigst i drift. Jo færre sylindrer jo mer vibrasjon kan du vente, selv om nyere motorprodusenter er flinke å vibrasjonsdempe motorene.

 

- Ser motoren OK ut? Starter den lett? Kjenner den nåværende eieren til antall driftstimer? Mange driftstimer trenger ikke være negativt sålenge motoren er vedlikeholdt. Ligger det mye olje i vannet som ligger i kjølrenna? Isåfall, hvor mye? Mye olje tyder på oljelekkasje, noe som kan være enkelt å fikse eller bli dyrt avhengig av hva det er. Litt olje på motor og under må du regne med, men virker motoren sliten bør du være litt obs. Har motoren vært på service, eller har eier utført dette selv, isåfall finnes det dokumentasjon? Sjekk også om det er instrumenter i båten som måler oljetrykk, vanntemperatur og lading. Eldre motorer har gjerne bare måler for oljetrykk og temperatur stående montert på motoren, nyere har disse instrumentene plassert ved styret.

 

- Saltvannskjølt motor, varmeveksler eller ferskvannssløyfe? Saltvannskjølte motorer ruster mer innvendig. Varmeveksleren fungerer som en radiator der båten tar inn sjøvann som kjøler ferskvannet som kjøler motoren (sjøvannet spyles ut igjen). Kjølesløyfe er et rør lagt som en slags sløyfe under båten der kjølevannet blir avkjølt mot sjøvannet som glir forbi. Motorer med varmeveksler eller kjølesløyfe ruster mindre innvendig siden det kun er ferskvann og frostveske inni selve motoren.

 

- Hvordan virker drivverket, er det mye vibrasjon når snekka går framover og/eller når den bakker? Litt vibrasjon "skal" det være, men er det drøyt mye bør du være skeptisk. Det kan tyde på skjev propell eller aksling, noe som ikke er bra. Ha også oppe dørken når du prøver snekka, sjekk om akslingen glir mye fram og tilbake i hylsa når du veksler fra framdrift til bakking. Mer enn en cm er for mye, selv på gammel motor. Hva system er det for å holde hylsa tett for sjøvann, god gammeldags fettkopp (der du vrir fettkoppen og dermed presser fett inn i hylsa - smører og tetter mot lekkasje) eller mer moderne "vedlikeholdsfri" pakning? Begge deler kan fungere bra, fettkoppen er litt mer arbeid, men ikke så mye at det burde ta livet av båtgleden ;)

 

- Styringsmekansimen ("gass"regulering/gir og styring), virker det som det fungerer bra? Eldre båter har gjerne wiredrevet "gass"/gir og styring, nyere hydraulisk. Wire er tyngre å jobbe med (styre, gire og regulere "gassen"), men velprøvd og enkelt. Hydraulisk er lettere å jobbe med, men det kan oppstå lekkasje i systemet (selv om det ikke skjer ofte på velholdte styringsanlegg).

 

- Det elektiske, fungerer dette knirkefritt? Tenker da på slikt som lanterner, belysning, lading av batteriet og andre ting som trenger strøm. Virker sikringsboksen ryddig (dvs. virker ledningene lagt opp skikkelig eller er det bare et "kråkereir" uten system)? Begge deler kan fungere fint, men er det elektriske uryddig lagt opp blir det vanskligere å feilsøke om det skulle oppstå feil på anlegget.

 

- Er det vask med vann og toalett i båten? Isåfall, er dette håndpumpedrevet eller elektrisk? Pumping for hånd er solid men tungvindt, elekrisk er lettere. Sjekk for lekkasjer.

 

- Innredning, ser den OK ut? Lukter det mugg og eventuelle sitteputer/madrasser er gode og fuktige = båten har ikke blitt luftet godt nok eller verre, ett lekkasjeproblem.

 

- Hvis det er kalesje på snekka, virker den OK? Se etter om sømmer har gått opp og om festeanordningene (finnes mange patenter) virker tilfredstillende.

 

Som du sikkert har skjønt så er det mye å ta hensyn til ;) Har sikkert glemt masse her, men så er det jo seint på kvelden til mitt forsvar :p Det beste ville egentlig vært om du fikk med deg noen med peiling på båt når du stikker og ser på snekka. Erfarne båtfolk ser raskt om båten er noe å satse på, eventuelt om du skal by en lavere pris enn det selger har annonsert for å kompensere for eventuelle reperasjoner som må gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...