Warz Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Kan vel ikke kalle det å være i militære en straff, det er en plikt du gjør til fedrelandet ditt. Idag har det jo nesten blitt frivillig,Det blir en slags straff, men OVERGREP er et bedre ord. Overgrep på samme måte som når Josef Fritz sperret sin datter inne og voldtok henne gjentatte ganger i en år rekke. Forskjellen er at Fritz er ute etter sex mens du er ute etter min arbeidskraft. Begge er overgripere. Skaden er forskjellig men man blir fortsatt sperret inne som militærnekter. Med andre ord: Verneplikten er overgrep. "nesten blitt frivillig" Latterlig forsøk på å rettferdigjøre et overgrep. Jeg skal fortelle deg en historie: Folk sitter inne den dag i dag for militærnekting. Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Kan vel ikke kalle det å være i militære en straff, det er en plikt du gjør til fedrelandet ditt. Idag har det jo nesten blitt frivillig, Hvorvidt det å måtte være i militæret er/oppleves som en straff eller ikke, er vel ganske subjektivt? Og det at det er en plikt (for fedrelandet), er nettopp selve kjernen til problemet. Det er en tvungen plikt for alle menn med norsk statsborgerskap, men ikke kvinner. Om en gjør dette for fedrelandet eller ikke, har ingenting med saken å gjøre. Du har endog rett i at militærtjeneste per i dag nesten er frivlillig. Men dette er i praksis. I følge lovverket er alle menn pliktige til å utføre førstegangstjeneste, så fremst de kapable til det. Det er (først og fremst) lovverket vi må forholde oss til når vi diskuterer likestilling. For det første, noen jenter gjennomfører værneplikt, de er like fysisk underlegen som alle andre jenter så dersom de klarer det så klarer resten det også. Mange av de jentene som er i millitære gjør en kjempe flott jobb fordi de blant annet er motiverte. Det er også en del kvinner i utenlandsoppdragene så din siste utalelse henger ikke på geip. Hvorfor er det vanskeligere for en jentefinger å trekke av en AG 3 enn en guttefinger ? For det andre er ikke millitære så ekstremt fysisk tungt, og ja jeg har fullført førsteganstjeneste selv. Grunnen til at værneplikten kun gjelder menn er rent historiske årsaker ettersom mannen alltid har vært "krigeren" opp gjennom historien, og før med sverd, sjold, spyd og lanse var gjerne mannens tyngde og styrke en vesentlig forskjell. Jenter utfører ikke verneplikt: For jenter er ikke dette en plikt, men en mulighet. Det er nettopp dette som gjør at det i denne forbindelse ikke er likestilling. Den historiske sammenhengen for hvorfor det nettopp er slik det er, er ikke vanskelig å se. Det endrer heller ikke det faktum at tvungen verneplikt kun for menn, faktisk er så langt unna likestilling en kan komme. Endret 27. april 2009 av macros. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 For å nevne noe: - 1 år i frihet vs menn som må være slaver 1 år. (Verneplikten ja...) - Kvotering inn i yrker, til kvinnenes favør - Kvinnelige søkere på skoler får ekstra studiepoeng - Letterer å få seg noe Lenke til kommentar
genstian Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Jeg blir gjerne med i en gruppe som kjemper for menns rettigheter! Har ingen medlidenhet for kvinner som krever enda mer og mener at de enda er så undertrykte. Skjønner meg faktisk på menn i norge som drar til thailand for å skaffe seg ei dame. Damene der er mindre kravstore og generelt greiere enn mange norske damer. Spessielt feministene, kan ikke skjønne de som holder ut med den værste sorten som prøver å få mannen til å gjøre alt arbeidet mens de selv ligger på sofaen å klager over hvor undertrykte de er. Og ja, jeg kjenner folk som er sammen med begge. Endret 27. april 2009 av genstian Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 For å nevne noe: - 1 år i frihet vs menn som må være slaver 1 år. (Verneplikten ja...) - Kvotering inn i yrker, til kvinnenes favør - Kvinnelige søkere på skoler får ekstra studiepoeng - Uhyre enkelt å få seg noe - Får nesten alltid ungen med seg ved skilsmisse Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Back to the kitchen, woman. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Med hvordan verneplikten fungerer i dag ser jeg ingen som helst grunn til at de ikke enten bør avskaffe hele greia og bygge et profesjonelt forsvar eller gi kvinner det samme valget som menn. Men dette vil jo selvfølgelig ikke de samme som skriker etter likestilling. De har ingen interesse av at kvinner skal bruke et år av livet deres enten i militæret eller i siviltjeneste. likestilling burde fungere begge veier. Når man forandrer forholdet mellom kvinner og menn, så må man også omfordele pliktene, i dag så er de bare opptatt av å gi kvinner alle godene menn tidligere har hatt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Det som Norge er utrolig flink på, er å få kvinner inn i arbeidslivet. Kvinner er karrieremennesker på lik linje som menn i Norge. Dette er utrolig bra og har ført til en økonomisk vekst i Norge. Det viktigste iforholdtil dette er at vi har brutt ned på kvinnen som en hjemmeværende mor, og at vi har bygget opp barnehager og skoler som passer på barna i arbeidstiden. Selv om jeg har støttet kvinnekampen vi så på 70-tallet betyr ikke at jeg støtter kvinnekampen idag. Det er ikke et mål i seg selv å få kvinner til å tjene like mye som menn. Hvis de tjener mindre fordi de velger jobber som gir dårligere lønn på grunn av interesse, får de ta det på egen regning. Det viktigste er å få kvinner ut i arbeid. Synes også det blir tåplig at noen ingeniørstudier er åpne for kvinner, men ingen vetrinærstudier er åpne for menn. Menn kan også bli tvunget til å gjennomføre et år i forsvaret og de har mindre rett iforholdtil barn. Det siste har til og med motsatt virkning. - Lettere å få seg noe Jeg er ikke helt enig i den der. Man trenger to for å danse en tango, og det er kanskje lettere for kvinner å få seg noe på byen, men det er ikke noe lettere for dem å få et fast stabilt forhold. Når jeg drar på turer i fjellet møter jeg oftere på jenter som har aldri fått seg noe enn gutter som aldri har fått seg noe. Det er forskjellig fra miljø til miljø. Endret 27. april 2009 av Camlon Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) det er kanskje lettere for kvinner å få seg noe på byen Det var det jeg mente, ja. Faktisk trenger de bare sminke seg litt før de går ut, så er det bare å velge og vrake. Har du for vane å spørre folk i fjellet om det har blitt noe på dem i det siste? Endret 28. april 2009 av thai-mat Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 det er kanskje lettere for kvinner å få seg noe på byen Det var det jeg mente, ja. Faktisk trenger de bare sminke seg litt før de går ut, så er det bare å velge og vrake. Har du for vane å spørre folk i fjellet om det har blitt noe på dem i det siste? Nei, selvfølgelig ikke. :!: Hvis du tenker deg om, vil du forstå hvorfor. Lenke til kommentar
blured Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) det er kanskje lettere for kvinner å få seg noe på byen Det var det jeg mente, ja. Faktisk trenger de bare sminke seg litt før de går ut, så er det bare å velge og vrake. Hmm, jeg tror ikke det lar seg så lett løse du. Når flertallet av menn ikke sier nei takk til å bruse damer over en viss "standard", så blir det slik at kvinner (på byen) i stor grad selv får velge og vrake. Endret 28. april 2009 av macros. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Back to the kitchen, woman. Likestillingen har gått for langt! Jag kvinnene tilbake til kjøkkenet! Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Med den holdninga folket her har til førstegangstjenesten, så er det ikke rart at de så på det som overgrep. Hadde de derimot satt seg inn for et friår med mye moro, ville det nok endt annerledes. Hva er nå vel 1 år når du lever til du blir 90 uansett? Vel verdt det. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Med den holdninga folket her har til førstegangstjenesten, så er det ikke rart at de så på det som overgrep. Hadde de derimot satt seg inn for et friår med mye moro, ville det nok endt annerledes. Hva er nå vel 1 år når du lever til du blir 90 uansett? Vel verdt det. Bare fordi du hadde det gøy og hadde et "friår med mye moro" betyr ikke det at tilfellet er det samme for alle andre. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Jeg tenker tilbake på førstegangstjenesten som ett "friår". Det var gøy og jeg trivdes. Det betyr ikke at det ikke er et grovt overtramp å påføre bare halvdelen av befolkningen. Kvinnesaken har forøvrig gått for langt. Bare det faktum at menn ikke "kan" reise seg og si sin mening ang. saken uten å bli kalt sjovinister sier egentlig sitt. Hele saken er ensidig, ensporet og totalt ute av kontroll på mange punkt. Inntill kvinner har verneplikt på lik linje med menn (samme hvordan eller hvor "Frivillig" denne skal være) og menn og kvinner har ca 50% prosent sannsynlighet hver for å få omsorgsrett for barn ved ett evt. samlivsbrudd, så er det ikke likestilling imho. (Dette er bare noen punkt som trykker mest på meg.) Kvinner har fått mer rettigheter (og det trengte de), men likestilling? Ta deg en bolle. Endret 28. april 2009 av MrLee Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Hvor har det gått for langt etter din mening? JEG synes ihvertfall at når man klager på at personen på fotgjengerskiltet har en "hatt" på hodet og alle skilt må byttes ut til kjønnsnøytrale skilt har det gått for langt. Endret 28. april 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Med den holdninga folket her har til førstegangstjenesten, så er det ikke rart at de så på det som overgrep. Hadde de derimot satt seg inn for et friår med mye moro, ville det nok endt annerledes. Hva er nå vel 1 år når du lever til du blir 90 uansett? Vel verdt det. Bare fordi du hadde det gøy og hadde et "friår med mye moro" betyr ikke det at tilfellet er det samme for alle andre. Jeg vet om flere i samme tropp som fikk samme opplevelser enn meg, men som gikk rundt og "hatet". Du kan jo gjette hvilken holdning de fortsatt har til militæret... Så jeg vil tippe at de fleste hater militæret fordi de aldri har satt seg inn for å nyte det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg vet om flere i samme tropp som fikk samme opplevelser enn meg, men som gikk rundt og "hatet". Du kan jo gjette hvilken holdning de fortsatt har til militæret... Så jeg vil tippe at de fleste hater militæret fordi de aldri har satt seg inn for å nyte det. Jeg så virkelig frem til militæret men det fikk en brå stopp etter noen uker, noe mer useriøst og parodisk har jeg ALDRI vært med på. Jeg er i HV og det er nå 3 år siden vi er innkalt til repetisjon, kommer det ett eller annet terrorangrep til Vest-Europa blir vi innkalt og satt til å passe kraftverket på hjemstedet mitt. Skal si deg en ting, når jeg står der med flere mann bak ryggen med skarpe skudd i magasinet rett bak meg som trener med våpen en eneste gang ca hvert 5. år er det ikke frykten for terror som er størst akkurat. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Med den holdninga folket her har til førstegangstjenesten, så er det ikke rart at de så på det som overgrep. Hadde de derimot satt seg inn for et friår med mye moro, ville det nok endt annerledes. Hva er nå vel 1 år når du lever til du blir 90 uansett? Vel verdt det. Bare fordi du hadde det gøy og hadde et "friår med mye moro" betyr ikke det at tilfellet er det samme for alle andre. Jeg vet om flere i samme tropp som fikk samme opplevelser enn meg, men som gikk rundt og "hatet". Du kan jo gjette hvilken holdning de fortsatt har til militæret... Så jeg vil tippe at de fleste hater militæret fordi de aldri har satt seg inn for å nyte det. Jeg kjenner to som var veldig positivt innstilt til militæret, men som begynte å mislike det etterhvert fordi de følte at det var poengløst. At du likte militæret betyr ikke at alle andre i verden vil like militæret om de er positvit innstilt til det. Det er mange som liker fotball, men jeg har aldri likt forball selv om jeg har prøvd. Er det fordi jeg mangler positiv innstilling, eller kan det være fordi at folk har foskjellige interesser. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Skal si deg en ting, når jeg står der med flere mann bak ryggen med skarpe skudd i magasinet rett bak meg som trener med våpen en eneste gang ca hvert 5. år er det ikke frykten for terror som er størst akkurat. Det skjønner jeg. Var selv på skytetrening i nordnorge med bataljonen, og når vi hadde slik øvelse (høyre om, venstre om, etc), så var det med skarpe skudd. Etter første runden ba jeg om fritak, da jeg ikke følte meg veldig trygg... Men dette blir nesten litt for Off-topic. 100% likestilling er mer skadelig enn 0% likestilling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå