Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subaru: hvilken av disse bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Moren til madammen ser etter ny bil.

 

Ho har nå kommet fram til at ho ville ha seg en Subaru Justy.

 

Har funnet to biler.

 

ene er en Subaru Justy G3X 4WD 2004 som har gått 64800 km til kr 125000 inkl reg

andre er en Subaru Justy G3X 4WD 2005 som har gått 54800 km til kr 135000 inkl reg

 

Prisforskjellen er 10000,-

 

Automatisk tenker jeg at de 10000 ekstra er grei investering i forhold til ett år nyere samt 10000 mindre kjørelengde.

Men er det noe grunn til å ville ha en 2004 modell kontra en 2005?

 

Alle råd taes imot med glede=)

Eventuelt noen andre alternativer i denne prisklassen som kan være kurrant (MÅ være 4hjulstrekk, samt selges i møre og romsdal) =P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med dekk, service (bytte av reg reim mm.), utstyr og andre ting? Det kan fort være ting man må ut med som koster noen tusen.

 

Vet ikke statusen på dette, begge bilene selges gjennom forhandler, men regner med reg reima ikke er noe problem når bilen er såpass ny/gått så lite?

 

Subaru Justy har vel en tvilingbil med Suzuki hvis jeg ikke husker feil ?

 

Forøvrig mener jeg dette er en mye bedre bil med 4x4 en Justy'en: <a href="http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17166358" target="_blank" rel="nofollow">http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17166358</a>

 

hmm, skal nevne det for ho.

Noe spesielt som er mye bedre på denne?

Endret av svennand
Lenke til kommentar
Vet ikke statusen på dette, begge bilene selges gjennom forhandler, men regner med reg reima ikke er noe problem når bilen er såpass ny/gått så lite?

Reim på de fleste bilen bør byttes hvert 5. år hvis ikke kilometerstanden overskrides.

 

Ellers er jeg enig med Spartan. Swiften er jo en fin og artig bil.

Lenke til kommentar
Subaru Justy har vel en tvilingbil med Suzuki hvis jeg ikke husker feil ?

 

Forøvrig mener jeg dette er en mye bedre bil med 4x4 en Justy'en: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17166358

 

Litt skeptisk til å heller gå for Suzukien, Subaru har tross alt litt bedre renomé og bedre annenhåndsverdi.

 

Du har også Daihatsu Sirion som er bygget på samme lest. Og alle har hvis jeg ikke husker feil en 1.0 L Toyotamotor som også er brukt i pugg 307 Citroen C1 og Toyota Yaris for å nevne noe.

 

Litt synd, da jeg forbinder Subaru med boxermotor. De kan som sagt tåle et havari av registerreima. Det var også det onkelen min gjorde på den gamle Subaruen hans også, han kjørte til reima bare røyk til slutt. Så satte han på ny selv. Senere så ble bilen hugget pga. rust.

 

Hvis jeg var dere så ville jeg droppet 4wd og heller sett på en litt større bil, de tåler en litt mer trøkk enn en liten Justy. Da har man også muligens råd til å investere i litt bedre vinterdekk også.

 

Som eks. kan nevne:

 

Citroen C3/ C4:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17116099

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16918952

 

Perugeot 307:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15215999

 

og

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17215438

 

Her er en Golf:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17233184

Lenke til kommentar

Selv om det er ot så var det ikke Suzuki som er på topp men Suzuki Liana, neste Suzuki bil finner man på plass nr. 56 og nedover. Suzuki Liana er på toppen ja, men ikke Suzuki som sådan.

 

Uansett så anbefaler jeg å vurdere noe større en Justy som sagt.

Lenke til kommentar

Kan være en ide å tenke over både størrelse og komfort. Har hørt at setene i selv ganske nye Suzuki småbiler kan være litt ekle. Mamma er ihvertfall glad hun endte opp med en astra istedet for en swift, etter en liten sverigetur med en swift.

 

I denne prisklassen kan man ikke akkurat få både i pose og sekk, så se på hva man må ofre for å få en liten bil med 4x4 i forhold til om man f.eks går litt opp i størrelse og komfort istedet.

Lenke til kommentar

hehe ble veldig usikker,

 

4wd er udiskutabelt, da de bor på toppen av ett fjell=P,

Det er rett og slett fysisk umulig å komme seg opp der med bakhjul eller forhjul på vinteren...

 

Skal tipse ho om det andre merket, ho har hatt subaru store deler av livet så tror ho har litt "ekstra" følelser for det merket=)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for den nyeste. Personlig synes jeg at årsmodellen og kilometerstanden er verdt den lille forskjellen i pris. Regner med begge har komplett servicehefte og ser noenlunde like fine ut. Justy har jeg vurdert selv også, skikkelig lita fjellgeit.

 

Men Svenn, du må jo få henne til å kjøpe Audi quattro ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg ville gått for den nyeste. Personlig synes jeg at årsmodellen og kilometerstanden er verdt den lille forskjellen i pris. Regner med begge har komplett servicehefte og ser noenlunde like fine ut. Justy har jeg vurdert selv også, skikkelig lita fjellgeit.

 

Men Svenn, du må jo få henne til å kjøpe Audi quattro ;)

 

Heisann!

 

Hehe joda helt sant, dog er det mer rep på audi samt dyrere deler...=P

 

Det ble den nyeste av de to såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Oppspinn, har da absolutt ikke noe dyrere deler til Audi og VAG. Det er tull fra ende til annen. Her er det vel heller det motsatte som gjelder, både lett å få tak i deler og gode priser.

 

Det er heller ikke mer reparasjoner på Audi enn på andre biler. Så totalt sett så er de driftssikre biler.

Lenke til kommentar
Oppspinn, har da absolutt ikke noe dyrere deler til Audi og VAG. Det er tull fra ende til annen. Her er det vel heller det motsatte som gjelder, både lett å få tak i deler og gode priser.

Eh..nå har vel VAG og spesielt på Aud(a) skryt av å ha avanserte hjuloppheng og automatkasser ? Disse er vel ikke akkurat billig å vedlikeholde og fikse i forhold til enklere japanske biler som er mer solide.

Lenke til kommentar

Nåja, skal d uførst kritsisere burde den da være saklig. Det å koke suppe på gammel spiker hodler sjelden i lengden. Forstilligsproblemene til en del VAG på multilinken skyldtes dårlig kvalitet på noe av gummien i opphengskulene. På bilene dette gjaldt, så skiftet man dette samt at man gav en utvidende garanti på denne type feil. Med andre ord, man tok ansvar. Jeg har en A4 som har vært igjennom denne aksjonen når den var 1 år gammel, og har aldri hatt problem med den.

 

En ting til er at forstillingsdelene til Audi får man drit billig. Billigste settet jeg så var på autohauz til 1500 ca, forstkede Mayle sett koster ca. 4000.

 

Automatkasser vet jeg ikke noe om, men det går rykter om at de ikkekan tunes like mye som de manuelle fordi de ikke vil tåle dette. Det er fairt enough, kassene er ikke bygget for en tunet bil. e er konstruert for en normal bil.

 

Kammene på tilig 2.5 TDI er svake, men det er ordnet på i de nyere seriene.

 

Med andre ord så kommer du med gamle ting som var aktuelle på slutten av 90 tallet, men som også ble tatt tak i.

 

Japsene har blant annet stort problem med rust. Siste japsen jeg hadde hadde god motor, men det hjelper lite når karosseriet er borte pga. rust. Da havnet den på skrapen.

 

Naboen har hatt mer trøbbel på sin Toyota enn det jeg har hatt på min Audi. Han har også byttet flere slitedeler enn det jeg har. Mer rust har han også, faktisk så har han rustsveiset litt under. På min er det bittelittegrann overflaterust som kom under vinteren etter et steinsprut.

 

Jeg er ovverrasket over hvor lite rust det er på Audien min. Når jeg skiftet dempere bak i fjor (som hadde sittet på siden 97), var tverrboltene jeg trakk ut av festet nede så pen og uten rust at man skulle ha trodd at den ble satt inn i går. Det har jeg aldri opplevd på en japse, heller tvert i mot. Der har skruene rustet så ille at de er umulig å få ut hele og uten mye arbeid.

 

Og ja, jeg og min familie har hatt masse japser opp igjennom årene og av div. merker. Først i den nyere tid har vi begynt med bare Audi pga. blant annet at de har forsinket karosseri og bra kjørekomfort.

Lenke til kommentar
På bilene dette gjaldt, så skiftet man dette samt at man gav en utvidende garanti på denne type feil. Med andre ord, man tok ansvar. Jeg har en A4 som har vært igjennom denne aksjonen når den var 1 år gammel, og har aldri hatt problem med den.

Sikker på dette? Ei i familien kosta på A4'en sin flerforldige tusen, blant annet på forstillinga, og hu fikk hverken dette dekket eller utvidet garanti. Så hu solgte den til slutt på grunn av alle problemene.

 

Når det kommer til DSG-kassa er det jo en kjempefin kasse, men servicekostnadene overgår mye annet.

Lenke til kommentar

Jepp, de utvidet garantien på dette og het aksjon 40G3 og 40G4. Skal bemerkes at denne svakheten kun var der fram til 99.

 

Men man må også huske på at bærekuler i seg selv blir slitt, det er normalt. Så om man skifter en 10 år gammel bærekule så kan man ikke skylde på multilink. Har skiftet bærekuler som har holdt i 6- 7 år og moderat med kjøring. Hva hun brukte "flerfoldig tusen" på i service er vansklig å si. Det er ikke en hemmelighet at verksted er svindyrt uansett bilmerke, derfor jeg skrur det meste selv på bilen min. Som eksempel skulle Motorfoum skulle f.eks. ha 4000 for å skifte ut bremsesylinderene bak på min forrige bil, Daewoo Nexia. Kjøpte to sylindre for den nette sum av 400 kr og skiftet de selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...