isaac elric Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 sover dårlig. våkner ofte. vet ikke hvorfor, men vet at det ikke kan fortsette slik. jeg er møkklei av å være trøtt og sliten iløpet av dagen. for min del så handler det om å sove godt. merker at hvor mye jeg sover ikke har en dritt å si hvis jeg ikke sover godt. kan sove 9-10 timer og er fremdeles ikke opplagt, mens noen netter har jeg kun sovet 7 timer og har ingen problemer med å stå opp. noen tips? Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg bruker ZMA (zinc,magnesium,vitamin B-6) som er et kostilskudd. Sover kjempe deilig, endel rare drømmer får man av det å . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg tror fysisk aktivitet i løpet av dagen og kosthold kan ha en god del å si. Ellers sover jeg med vinduet på vidt gap hver natt. Fungerer utmerket og får mye frisk luft. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Bør ein ikkje kun bruke ZMA i forbindelse til trening? Eller kan ein godt ta det i tillegg til normalt kosthold? Eg er i alle fall uansett skeptisk til "pillebruk" for betre søvn (satt litt på spissen). Til trådstartar: når du søv går du gjennom fleire forskjellige fasar med søvn. Nokre av desse fasane er tyngre enn andre, som f.eks. REM. Om du er inne i REM akkurat idet alarmklokka di ringjer er det stor sjanse for at du nesten vaknar trøttare enn når du låg deg. Om du derimot kun er inne i ein "lett" fase med søvn, føler du deg frisk og opplagt når du våkner. Dette kan ein raskt merke med å kjenne på dei gongane du vakner av deg sjølv, kontra dei gongane du vakner av vekkarklokka. Den ofte enkle løysinga på dårleg søvn er søvnrytmen din. Prøv å kom deg i seng nogonlunde same tidspunkt kvar kveld, og viktigast av alt, ha alarmen på same klokkeslett kvar morgon. Akkurat her merka eg stor forskjell frå vidaregåande til universitetet. På VGS byrja eg seint nokre faste dagar i veka, og stilte alarmen etter dette. Dette resulterte i dårleg søvnrytme, problem med å ikkje få sove, problem med å ofte vakne og liknande. På universitetet derimot har eg blitt fast bestemt på å ha på alarm klokka 7, sjølv om eg ikkje starter før t.d. 12 neste dag. Eg har i alle fall personleg merka stor forskjell. I helgene skeier dette ofte ut, men som regel har eg målsetjing om å kome meg opp i 10-tida, noko eg klarer å halde bra. I motsetjing til VGS då eg glatt kunne sove til 2-3 på dagen etter fylla. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 En "soloppgangs vekkeklokke" har gjort godt for mange. Å våkne gradvis og naturlig istedet for å bli bråvekt av en alarm som hyler. Denne Philipsklokka har fått mange godord om seg. Ellers er det aspic skrev gode råd. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jepp, den klokka har eg òg. Fungerar igrunn veldig greit Eit siste tips på tampen er å kome seg ut av senga med EIN gong ein vaknar. Om ein byrjar å utsetje alarmen vha. snoozing blir det tyngre og tyngre å stå opp. Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Bør ein ikkje kun bruke ZMA i forbindelse til trening? Eller kan ein godt ta det i tillegg til normalt kosthold? Eg er i alle fall uansett skeptisk til "pillebruk" for betre søvn (satt litt på spissen). Jeg ville ikke tatt noen form for kostilskudd hvis jeg ikke trente. ZMA er egentlig bare en bladning av mineraler. Du kan lese mer om det her Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Sliter med akkurat det samme, og har gjort det så lenge jeg kan huske, våkner ofte, og sover aldri som en stein, har ikke noe å si om jeg har vært oppe 24+timer, vært fysisk aktiv hele dagen eller noe hjernetrim. Å sovne når jeg legger meg er kjempeenkelt og sovner ~alltid 5minutter etter jeg har lagt meg. Er ikke så veldig plagsomt mesteparten av tiden her, men kjedelig at jeg trenger 2-4timer mer søvn enn alle andre pga det :\ For tips, hmm, om det er noe bråk/ulyd mens du sover kan du jo prøve å få fjerna det Skjønner ikke helt hva ei klokke har med å våkne flere ganger i sovetida har å gjøre med hverandre :o Endret 27. april 2009 av arthoz Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det er lurt å få beveget på seg i løpet av dagen så man er tilstrekkelig sliten når man legger seg. Ellers har jeg funnet ut at for min del er det nesten det samme hvor lenge jeg har sovet - mitt ideelle ståopp-tidspunkt er 7:00. Står jeg opp senere kan dagen bli sløv. Ikke snooze. Ikke spis kveldsmat for sent. Uansett kjerringråd, tror jeg nok stikkordet for kvalitetssøvn er rytme, rytme og atter rytme. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Snooze er et helvete. Har såvidt kvittet meg med den uvanen nå, men den kommer nok tilbake. Det går alltid i perioder. Den demringslampen så deilig ut Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 (endret) rytme har jeg prøvd i evigheter. kosthold er jeg fanatisk opptatt av, og jeg har en enkel treningsøkt hver dag. ikke sukker, ikke koffein, ikke alkohol, ikke nikotin, ikke raske karbohydrater. på det meste har jeg prøvd 3 uker i strekk å stå opp til akkurat samme tidspunkt og legge meg til samme tidspunkt hver dag - ingen ettermiddagslur eller noe sånt - uten å lykkes. jeg har ingen gardiner foran vinduet, og rommet blir illuminert på morraen. dette har allikevel ikke fått meg til å være noe mer opplagt. i dag var jeg så drittlei etter enda en ukes forsøk på å komme i en "sunn" døgnrytme at jeg bare la meg til å sove midt på dagen. sov 1 time, og enda det var dritt å stå opp merket jeg at jeg 30 min etterpå var ganske opplagt i forhold til det jeg var før. samme nå... akkurat nå er jeg lys våken og opplagt. ikke sliten, sånn som jeg har vært i hele dag. kan det forresten ha noe med pollen å gjøre? Endret 27. april 2009 av IsaachElric Lenke til kommentar
haarod Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Ja, det tror jeg. Men når du har prøvd såpass mye synes jeg du bør gå til lege. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Støtter ZMA. Har aldri sovet så godt før Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 i dag har jeg merkelig nok vært opplagt. før jeg la meg i går pakket jeg meg inn i stilongs og satte vinduet på vidt gap. det ble riktignok litt kaldt, men jeg fikk jo masse frisk luft. skal gjenta dette i natt, og se om jeg sover like godt. dersom det ikke funker tror jeg at jeg prøver ZMA, enda jeg er jævlig skeptisk til alt som har med piller og kosttilskudd å gjøre. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Kroppen skal ha en vis mengde søvn pr døgn, mellom 7-9 timer. Det skal ikke være ett gjennomsnitt i den forstand at du sover 10 timer en dag og 5 timer en annen dag. Hvis du sover mer enn den nødvendige/planlagt søvnen kan du føle det trøtt bla pga du forstyrrer døgnrytmen og lurer hjernen. Hvis jeg sover 10 timer blir jeg og trøtt uansett. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det er heller ikke alle som har ei biologisk klokke som sier at å sove mellom 23 og 6 er bra. Noen er b-mennesker, andre er c-mennesker. Noen sover best i fra 22 til 5, andre i fra 2 til 6. Eg sliter forsåvidt med det samme, men mitt problem tror eg går mest på at eg tenker mye når eg legger meg. Det gjør at hjernen ikke klarer å koble ut og dermed faller eg ikke i søvn. I tillegg er eg et b-menneske og sover best mellom 24-01 til 7-8. Ved å få en stabil rytme mellom kl 24-7 så har eg ingen problem med å sove eller å stå opp. Uthvilt er eg også. Men legger eg meg tidligere eller senere så er det samme problemet igjen. Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Zma fungerer bra på søvnen min og. Jeg sover ikke lenger, men føler at jeg sover dypere. Det er jo bare en blanding av to mineraler og et vitamin, så det er ikke farlig eller avhengighetsdannende på noen måte. Og når det koster under en krone daglig så er det ikke store utgiften heller : http://www.x-life.no/shop/index.php?cPath=3 Skal ikke se bortifra at pollen tuller litt med søvnbehovet deres om dagen heller, bjørkepollen er jo i full blomstring om dagen Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 30. april 2009 Forfatter Del Skrevet 30. april 2009 takker for mange gode råd har fundert på at det kan ha noe med når jeg sover. er det en ting jeg merker så er det at fra 6:00 på morraen og utover så sover jeg som en stein. skal jeg sove fra 23:00 og utover så sover jeg som regel alltid dårlig. våkner ofte, svetter eller fryser, ligger og vrir meg, føler meg rett og slett ukomfortabel. samme med tidlig på kvelden... er jeg trøtt og slenger meg i senga rundt 19:00 eller 20:00 så sover jeg nesten alltid som en stein, enda rommet mitt er varmt og jeg kanskje ikke har giddi å ta av meg klærne. da våkner jeg som regel alltid klokken 24:00 eller 1:00. man skal nok prøve ZMA greiene Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Har du alltid hatt det sånn? Uansett, som blant annet aspic har sagt, så er det ofte en rytmesak. Det viktigste er å stå opp til fast tid, og leggetida bør også være nokså stabil, men kan variere noe om du tåler det. Jeg hadde i lange tider problemer med søvnen, og kunne være forferdelig trøtt enkelte dager fordi jeg ikke fikk sove natta før. Etter sommerjobben sist sommer begynte jeg å automatisk våkne tidlig, og vendte meg til å stå opp 5:30 - 7 tida. Jeg "konverterte" til å bli a-menneske, og det virka utrolig bra. Jeg sover i dag mye bedre, og ganske stabilt. Jeg står opp 8 i helga og 7-8 på hverdager, leggetida varierer. Hvis du lider av noe psykisk, kan det også være årsaken. Å kvalitetssikre senga er også anbefalt. Det kan være stillingen også. http://www.wikihow.com/Sleep-Better kan være til hjelp Endret 30. april 2009 av Crash Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 hvis du har mobilen i nærheten når du sover, slå den av. jeg prøvde dette og oppdaget at jeg fikk mye bedre søvn, må være pga strålingen eller noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå